برخی دستگاه‌ها مانع رونق بورس شدند

توصیه روحانی به مردم: نباید همه سرمایه‌ خود را وارد بورس کنید

رئیس جمهوری: می‌خواستیم شرکت‌های دولتی وارد بورس شوند و مدیریت بنگاه‌ها بر عهده دولت نباشد اما برخی دستگاه‌ها مقاومت کردند

شهروند آنلاین: رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح طرح‌های بسیار مهم صنعتی و معدنی در هفتاد و نهمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی کشور، گفت: «افتتاح 40 هزار میلیارد تومان طرح در یک روز و در یک استان نشانگر توانمندی ملت، برنامه‌ریزی دولت و کارآمدی دولت و ملت است که در سخت‌ترین شرایط جنگ اقتصادی مهم‌ترین پروژه‌ها را به ثمر رسانده‌اند.»

او با بیان اینکه بازار سرمایه ریسک هم دارد و معمولا در بورس ما یک خط مستقیم به سمت بالا نداریم و خط‌ها به‌صورت شکسته است، گفت: «مردم نباید همه سرمایه‌شان را وارد بورس کنند.»

روحانی  افزود: «افتتاح طرح‌ها معنا و مفهوم بسیار مهمی هم برای دوستان و هم برای دشمنان ما دارد. به دوستان ما این پیام را می‌دهد که ملت بزرگ ایران با استعدادش، شرکت‌های دانش بنیان، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بورس، حضور مردم و استفاده بهینه از همه امکانات کشور و تکنولوژی‌های مهم قادر است در شرایط جنگ اقتصادی تولید و جهش در تولید را پیش براند و هر روز و هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار مهم در کشور باشیم.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

در بازار سرمایه ریسک وجود دارد ممکن است رشد بورس  در یک سال بسیار خوب باشد و چند ماه روند نزولی هم داشته باشد. معمولاً در بورس خط مستقیم به سمت بالا نداریم خط شکسته هم هست و در مجموع در ماه‌های اخیر باز هم بورس کمی نشاط پیدا کرده است.

البته از ابتدای دولت یازدهم تصمیم من بر این بود کاری کنیم شرکت‌های اقتصادی دولتی وارد بورس شوند و مدیریت بنگاه‌ها در اختیار دولت نباشد. دولت در صورت لزوم فقط سهامدار باشد نه اینکه بنگاه‌های اقتصادی را مدیریت کند.

بخش بزرگی از این کار انجام شده و بخش زیادی هم به دلیل مقاومت دستگاه‌ها انجام نشده است. برخی دستگاه‌ها برای فاصله نگرفتن از پول و کاسبی مقاومت می‌کنند. بخش بزرگی از شستا به‌عنوان یک شرکت عظیم و مهم دولتی وارد بورس شد که بسیار تأثیرگذار بود. امروز بورس بازار بسیار مهمی است.

فراز و نشیب بورس طبیعی است، از طریق همین بورس توانستیم میلیون‌ها مردم را وارد کسب و کار جدید کنیم که با دقت‌هایی که در بورس و شورای عالی بورس انجام می‌شود و مصوبات فراوانی که در ماه‌های اخیر راجع به بورس داشته‌ایم، امیدواریم بورس تا پایان دولت در مسیر درست خود حرکت و دولت سیزدهم هم از این بازار به خوبی استفاده کند. چون این بازار حتی می‌تواند اعتبار مالی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را تأمین کند.

در طرح‌های امروز اولین کار عظیم و بعد از انقلاب طرح‌های کوره بلند را داشتیم، اگر در جایی که دارای زغال‌سنگ هستیم و می‌توانیم استفاده کنیم، باید از این انرژی بهره‌برداری و استفاده شود. اینکه می‌شود در یک سرمایه‌گذاری بزرگ از سرمایه‌گذاری‌های خرد یک سرمایه‌گذاری بلند را تولید کرد و از طریق آن یک طرح بزرگ را به ثمر نشاند بسیار مهم است.  با به تدریج قرار دادن پول کم مردم در کنار هم و با مشارکت مردم، می‌توان طرح بزرگی را به ثمر رساند و در بورس و فرابورس عرضه کرد.

از خام‌فروشی به طور کامل فاصله گرفته‌ایم، در مقطعی صنایع سنگ را خام می‌فروختیم و امروز تولید کامل شده و به فولاد رسیده است و دیگر سنگ خام صادر نمی‌کنیم. مراحل مختلف تولیدی را در اختیار داریم و این زنجیره در کنار هم متصل است و محصول نهایی را تولید می‌کنیم.

این نشانگر این است از ارزش افزوده بالای کار و تلاش و فعالیت مردم خود، استفاده می‌کنیم نه اینکه از معدن صرفاً استخراج کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم. روحانی با بیان اینکه امروز طرح عظیمی در فولاد با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن افتتاح شده است، این ظرفیت از آغاز به تدریج شروع می‌شود و به ظرفیت کامل می‌رسد که می‌تواند برای توسعه کشور  بسیار تأثیرگذار باشد. این مجتمع در استانی ادعای خودکفایی دارد و زنجیره آن از آهن گرفته تا کنسانتره و کندله تا رسیدن به مجتمع فولاد همه در استان تامین می‌شود و هم تأمین آب از داخل استان است از طریق آبفا تأمین می‌شود و از حیث برق هم می‌تواند نیروگاه لازم را تولید کند و خودکفا شود. این خودکفایی حائز اهمیت فراوان است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.