دوز سوم واکسن کرونا لازم است؟ فعلا نه!

فایزر به دنبال مجوز دوز سوم واکسن کووید است؛ WHO و مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند نیاز نیست

در حالی که بسیاری از کشورهای فقیر با کمبود واکسن دست به گریبانند، شرکت داروسازی فایزر/بایون‌تک به دنبال دریافت مجوز برای دوز سوم واکسن خود است. نهادهای نظارتی دارویی آمریکا گفته‌اند کاملا واکسینه‌شده‌ها نیازی به دوز سوم برای افزایش ایمنی ندارند. سازمان بهداشت جهانی هم می‌گوید شواهد در مورد مفیدبودن دوز تقویت‌کننده کووید بسیار محدود است. مبنای درخواست برای دوز سوم شواهدی در زمینه ابتلای مجدد، 6 ماه پس از واکسیناسیون و انتشار نوع بسیار مسری دلتاست.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: فایزر/بایون‌تک پنجشنبه گفت این شرکت داروسازی قصد دارد از نهادهای نظارتی ایالات متحده بخواهد تا ماه دیگر به دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-19 این شرکت مجوز بدهند. دوز سوم باعث تقویت اثر دو دوز قبلی خواهد شد. مبنای صدور این درخواست بر اساس شواهدی در زمینه ابتلای مجدد، 6 ماه پس از واکسیناسیون و انتشار نوع بسیار مسری دلتاست.

در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل به CNN ارسال شد، فایزر/بایون‌تک گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایمنی افراد  6 ماه پس از واکسینه‌‌شدن کاهش می‌یابد.

میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی  فایزر گفت شرکت دارویی ایالات متحده و شریک آلمانی آن بایون‌تک شروع به طراحی نسخه‌ای از واکسن خود به‌طور خاص برای مبارزه با نوع بسیار مسری دلتا کرده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که نهادهای نظارتی دارویی آمریکا گفته‌اند آنانی که کاملا واکسینه شده‌اند، در حال حاضر نیازی به دوز تقویت‌کننده  کووید-19 برای افزایش ایمنی ندارند.

با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) در آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند در صورتی که شواهد علمی نشان دهد انجام این کار لازم است، آنها برای مجوز دادن به دوزهای تقویت‌کننده آماده‌اند.

Photograph: Peter de Jong/AP

 

آلبرت بورلا، مدیر اجرایی فایزر، گفته افراد احتمالا هر 12 ماه به یک دوز تقویت‌کننده واکسن این شرکت احتیاج دارند، مشابه واکسیناسیون سالانه علیه آنفلوآنزا. اما بعضی از دانشمندان می‌پرسند که چه زمانی و آیا چنین تزریق‌هایی نیاز است؟

سازمان بهداشت جهانی چه می‌گوید

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم می‌گوید شواهد در مورد مفیدبودن دوز تقویت‌کننده کووید بسیار محدود است.

این سازمان اعلام کرده است که مشخص نیست آیا واکسن‌های تقویت‌کننده کووید-19 برای حفظ ایمنی در برابر ویروس مفید است یا خیر، این در حالی است که فایزر/بایون‌تک هم گفته ایمنی افراد 6 ماه پس از واکسیناسیون رو به کاهش می‌رود.

سازمان بهداشت جهانی به رویترز گفته است تا زمان جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، نمی‌دانیم آیا به واکسن‌های تقویت‌کننده برای حفظ ایمنی در برابر کووید-19 نیاز خواهد بود یا خیر، اما محققان این سوال را بررسی می‌کنند.

منبع: گاردین

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.