5درصد رشد بعد از 17سال

در سال ۹۹ علی‌رغم رشد ۴.۴۲درصدی ازدواج، آمار طلاق برابر با ۳.۶۱ بوده است

شهروندآنلاین- رشد 5درصدی ازدواج در کشور پس از ۱۷سال؛ خبری که معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از آن گفت. هرچند به گفته محمدمهدی تندگویان برخی از مباحث اقتصاد در ازدواج جوانان از جمله اشتغال و درآمدزایی توسط این سازمان در قالب ستاد ملی ساماندهی امور جوانان سازمان ملی جوانان دنبال می‌شود. وام ازدواج از سال 96 به‌روزرسانی شد و امسال برای هر زوج، دختر زیر23سال و پسر زیر 25 سال، این رقم به 100میلیون تومان رسیده است. وام ازدواج از سال 1396 با 10میلیون تومان به‌روز شد.

در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب به 30 و ۵۰میلیون تومان (به هر نفر) با بازپرداخت هفت ساله و بهره 4درصد افزایش یافت. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اما این وام در سال 1400 برای پسران زیر 25 سال و همچنین دختران کمتر از 23سال به 100میلیون تومان (برای هریک از زوجین) می‌رسد. «معضل عدم دریافت وام ازدواج و صف انتظار برای دریافت این اعتبار نیز در این دولت برطرف شد. شاخص نزولی ازدواج در کشور پس از ۱۷ سال، به‌رغم شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن، صعودی شده است. ایران رشد 5درصدی ازدواج را تجربه کرد که حاصل همکاری نهادهای مربوطه بود.»

به باور تندگویان اقدامات فرهنگی رسانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه درخصوص ازدواج جوانان تأثیرگذار بوده، اما بحران کرونا نیز در این دوران، ازدواج بدون تشریفات را به جوان نسل امروز تحمیل کرد. «امروز شیوع کرونا و تلفات ناشی از این بیماری، کاهش ازدواج و همچنین فرزندآوری نیز بحران کاهش جمعیت را به یک بحران اساسی در کشور تبدیل کرده است.»

در حال حاضر از هر 122 مرد متقاضی ازدواج، 100 زن متقاضی تشکیل زندگی مشترک بوده و این نسبت هم نگران‌کننده است. مهاجرت جوانان هم به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر این کاهش جمعیت، در صورت افزایش (به ویژه در دختران) با توجه به نسبت متقاضیان ازدواج زن و مرد باید مورد توجه جامعه قرار گیرد. در سال ۹۹ علی‌رغم رشد ۴.۴۲درصدی ازدواج، آمار طلاق برابر با ۳.۶۱ بوده است.

بر این اساس، آمار ازدواج در کشور صعودی شده، اما نرخ طلاق در ایران ثابت است. به گفته او اغلب طلاق‌ها در ایران زیر یک سال، دو سال و همچنین زیر پنج سال بوده که به صورت تقریبی ۶۰درصد آمار طلاق در کشور را تشکیل می‌دهد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.