هائیتی، پیش و پس از رئیس‌جمهوری

چهارشنبه شب رئیس‌جمهوری هائیتی، «جوونیل موئیز» توسط گروهی از مردان مسلح ترور شد. این مردان به سمت رئیس‌جمهوری شلیک کردند که باعث مرگ او شد. همسر رئیس‌جمهوری نیز در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. رئیس پلیس هائیتی اعلام کرد که چهار نفر از این مردان با شلیک پلیس کشته شده و دو نفر دیگر نیز دستگیر شدند. سفیر هائیتی در آمریکا می‌گوید که این آدم‌کشان حرفه‌ای به عنوان مأموران موادمخدر آمریکا به خانه رئیس‌جمهوری راه یافته و او را ترور کردند. به دنبال این حادثه، جمهوری دومینیکن مرزهای خود را با هائیتی بسته و نخست‌وزیر قدرت را در دست گرفته است.
«جوونیل موئیز» که ثروت خود را از صادرات میوه به دست آورده بود، در انتخابات ۲۰۱۷ به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. اما از همان ابتدا ریاست‌جمهوری او با تنش‌ها و چالش‌های شدید روبه‌رو بود. گروه‌های مخالف و بسیاری از مردم او را به استبداد متهم کردند. او یک سازمان اطلاعات جدید تشکیل داده بود و قصد داشت که قانون اساسی را تغییر دهد.
هائیتی کشوری فقیر در کارائیب است که جزیره «هیسپانیولا» را با جمهوری دومینیکن شریک است. نگاهی به پیشینه تاریخی این کشور نشان می‌دهد که هائیتی همواره با تنش‌های سیاسی همراه بوده است. درآمد اکثر افراد کمتر از دو دلار در روز بوده و کشور هنوز از پیامدهای زلزله ۲۰۱۰ و طوفان «متیو» در ۲۰۱۶ رنج می‌برد. پاندمی کرونا، تورم و کمبود غذا و سوخت از دیگر مشکلات جاری کشور است. افزایش جرم نیز از دیگر مشکلات این کشور است. طی دو هفته در ماه ژوئن خشونت از سمت دسته‌های مجرمان ۸هزار زن و کودک را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد.
هم‌اکنون ترور موئیز وضعیت سیاسی در هائیتی را بحرانی‌تر و پرتنش‌تر از قبل کرده است. نخست‌وزیر هائیتی، مادامی که تحقیقات در مورد وضعیت کنونی ادامه دارد، مردم را به حفظ آرامش خود و کشور دعوت کرد.
گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Arab News

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.