ابتلای همزمان به دو نوع کرونا؟

زن 90ساله بلژیکی همزمان به دو نوع کرونای آلفا و بتا مبتلا شد!

پس از اینکه زنی در بلژیک همزمان به دو گونه کرونای آلفا و بتا مبتلا شد، اتفاقی که یک‌بار هم در برزیل گزارش شده بود، دانشمندان هشدار داده‌اند تحقیقات بیشتری درباره ابتلا به بیش از یک نوع ویروس کرونا لازم است. این تحقیق نشان‌دهنده اهمیت نیاز به مطالعات بیشتر است تا معلوم شود آیا ابتلا به انواع نگران‌کننده کرونا بر روند بالینی آن تأثیر می‌گذارد و ابتلا به دو ویروس، تهدیدی برای اثربخشی واکسیناسیون است یا خیر.

محققان گفته‌اند زن 90ساله بلژیکی که بر اثر ابتلا به کووید-19 درگذشت، همزمان به هر دو نوع کرونای آلفا و بتا آلوده شده بود.

زن واکسینه‌نشده ماه مارس، که هر دو نوع ویروس در بلژیک وجود داشت، در بیمارستان OLV در شهر آلست بستری و آزمایش کووید-19 او در همان روز بستری مثبت اعلام شد.

در حالی که سطح اکسیژن او ابتدا خوب بود، اما وضعیتش به‌ سرعت وخیم شد و پنج روز بعد درگذشت.

مشخص شد که او به هر دو گونه کرونای آلفا و بتا مبتلا شده است.

آن ونکربرگن، زیست‌شناس مولکولی از بیمارستان OLV که این تحقیق را هدایت کرده است، گفت: «هر دو نوع کرونای آلفا و بتا در آن زمان در بلژیک در گردش بود، بنابراین به احتمال زیاد این خانم ویروس‌های مختلف را از دو فردی که به این دو نوع مبتلا بوده‌اند، گرفته است. متأسفانه نمی‌دانیم چگونه آلوده شده است.»

ونکربرگن گفت دشوار است بگوییم آیا مبتلاشدن به دو نوع ویروس نقشی در وخامت سریع حال بیمار داشته یا خیر.

 ویروس‌شناس دانشگاه واریک انگلستان گفت آلوده‌شدن فردی به بیش از یک گونه ویروس تعجب‌آور نیست: «این تحقیق نشان‌دهنده اهمیت نیاز به مطالعات بیشتر است تا معلوم شود آیا ابتلا به انواع نگران‌کننده کرونا بر روند بالینی آن تأثیر می‌گذارد و ابتلا به دو ویروس تهدیدی برای اثربخشی واکسیناسیون است یا خیر.»

این تحقیق که هنوز برای انتشار در مجله پزشکی ارسال نشده است، در کنگره اروپایی میکروب‌شناسی و بیماری‌های عفونی ارایه می‌شود.

ونکربرگن گفت تاکنون اطلاعات هیچ مورد مشابهی، که دو نوع ویروس فرد مبتلا را درگیر کرده باشد، منتشر نشده است و به این پدیده احتمالا توجه نشده و ناچیز شمرده شده است.

او با بیان اینکه این اتفاق به دلیل محدودبودن آزمایش برای انواع نگران‌کننده ویروس کرونا رخ می‌دهد، خواستار افزایش استفاده از آزمایش سریع PCR برای شناسایی انواع شناخته‌شده ویروس شد.

در ماه ژانویه، دانشمندان در برزیل گزارش دادند که دونفر همزمان به دو گونه مختلف ویروس کرونا آلوده شده‌اند، اما هنوز این مطالعه در مجله علمی منتشر نشده است.

لارنس یانگ، ویروس‌شناس و استاد انکولوژی مولکولی در دانشگاه واریک انگلستان گفت که آلوده‌شدن فردی به بیش از یک گونه ویروس تعجب‌آور نیست.

او گفت: «این تحقیق نشان‌دهنده اهمیت نیاز به مطالعات بیشتر است تا معلوم شود آیا ابتلا به انواع نگران‌کننده کرونا بر روند بالینی آن تأثیر می‌گذارد و ابتلا به دو ویروس تهدیدی برای اثربخشی واکسیناسیون است یا خیر.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.