پاسخ ساترا به آقای کارگردان: می‌خواستند سریال زخم کاری توقیف شود!

دعواهای سریال «زخم کاری» ادامه دارد...

دعواها و حواشی سریال زخم کاری ادامه داردشهروندآنلاین: کشمکش‌های پیرامون سریال «زخم کاری» ادامه دارد…

بعد از انتقادات تند محمدحسین مهدویان از سانسور شدید قسمت ششم سریال «زخم کاری»؛ حالا یکی از مسئولان ساترا نسبت به گفته‌ها و ادعاهای این فیلمساز واکنش نشان داده و گفته که این سریال باید توقیف می‌شد- یا به عبارت بهتر: «دغدغه‌مندان فرهنگی معتقد به توقیف سریال بودند».

مهدویان چه گفته؟

کارگردان سریال «زخم کاری» روز گذشته در واکنش به سانسورها و ممیزی‌های بیش از حد قسمت ششم این سریال نهادهای اعطای مجوز به محصولات تصویری را تهدید کرد که «فهرست سانسورها را برای داوری مردم منتشر خواهم کرد». این فیلمساز همچنین پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری را تهدید به همکاری با «چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی» کرد که می‌خواهند روی ایده‌های فیلمسازان ایرانی سرمایه‎‌گذاری کنند.

محمدحسین مهدویان گفت: «همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت، به سانسور تن داده‌ایم تا بتوانیم آثارمان را به نمایش درآوریم. در این قسمت اما به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌بینم تن‌دادن به سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی اجتماعی به وضوح موجب تأثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به‌عنوان سازنده و شما به‌عنوان مخاطب شده است. پس اجازه بدهید در قسمت‌های پیش‌رو در صورت ادامه این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق‌ دیگرتان که تماشای نسخه‌‌ای در شأن‌ شماست، دومی را انتخاب کنم».

کارگردان «زخم کاری» در ادامه با اشاره به اینکه «شاید به زودی سیاهه سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقی‌مانده بر مسند منتشر کنم»؛ ادعا کرده که این ممیزی‌ها و سانسورها «جراحت‌هایی سنگین و زخم‌هایی کاری» بر فرهنگ و هنر این سرزمین وارد آورده‌اند.

این سینماگر همچنین ادعا کرده که وضعیت ممیزی در حال حاضر حتی نسبت به دهه‌های گذشته نیز بدتر است و «اگر این نگاه سختگیرانه در گذشته نیز سیطره داشت، مطمئن باشید بسیاری از سریال‌های سال‌های دور همین تلویزیون مثل در پناه تو یا میوه ممنوعه قابلیت تولید و پخش نداشت».

پاسخ به کارگردان زخم کاری

معاون ساترا در این مورد در صفحه شخصی خود مخالفت ساترا با سریال «زخم کاری» را تکذیب کرده و درباره حمایت‌های این نهاد از این سریال نوشته که هم‌زمان با شروع پخش سریال «زخم کاری» دو طیف مختلف انواع و اقسام انتقادات را از ساخته جدید محمدحسین مهدویان به عمل آوردند- که ساترا توانست در مقابل این انتقادات از سریال دفاع کند و موجب پخش آن شود: «چون هم پلتفرم داخلی را حمایت می‌کنیم و هم اینکه دیده‌بان چارچوب‌های فرهنگی کشور هستیم».

معاون ساترا درباره مخالفان سریال «زخم کاری» نیز می‌نویسد: «با شروع پخش سریال «زخم کاری» شاهد انتقادهایی از دو سوی طیف بودیم. یکی از این دو طیف بخشی از دغدغه‌مندان فرهنگی بودند که اعتقاد داشتند این سریال باید توقیف شود و برای رسیدن به این هدف فعالیت‌های رسانه‌ای و رایزنی‌هایی هم انجام دادند».

طیف دیگر مخالفان و منتقدان «زخم کاری» از نظر معاون ساترا، اما، مخالفان سانسور (به هر شکل) بودند: «کسانی که معتقد بودند سریال تولیدشده می‌بایست بدون هیچ‌گونه بازبینی پخش شود».

معاون ساترا با اشاره به اینکه «حفظ تعادل میان این دو طیف اقدامی سخت و پیچیده است» ادعا کرده که «در ماجرای «زخم کاری» اقدام وزارت ارشاد در شکایت به دادسرای فرهنگ و رسانه برای توقیف سریال مسأله را پیچیده‌تر از قبل کرد. ساترا اما با وجود همه سنگ‌اندازی‌های انجام‌شده بر تصمیم خود مبنی بر پخش سریال اصرار کرد».

در بخش پایانی صحبت‌هایش، معاون ساترا ضمن تأکید بر اینکه «ساترا از تصمیماتی که حاصل فرآیندهای حرفه‌ای و کارشناسی است، حمایت می‌کند» درباره وضعیت پیش‌آمده برای سریال «زخم کاری» می‌گوید «همان‌طور که در موضوع شکایت وزارت ارشاد از انتشار سریال «زخم کاری» به‌رغم صدور پروانه ساخت، مدیران ساترا هزینه دادگاهی‌شدن را با هدف حمایت از پلتفرم‌های داخلی می‌پردازند، انجام اصلاحات نیز بخشی دیگر از رویکرد حرفه‌ای و فرهنگی ساتراست- که باید بهش پایبند باشد».

سکوت درباره توقیف کتاب «بیست زخم کاری»

اما به جز ساترا افراد و نهادهای دیگری نیز به ادعاهای محمدحسین مهدویان پاسخ دادند؛ از جمله منتقدانی که تقریبا تمام ادعاهای مهدویان را زیر سوال برده و او را به سوءاستفاده تبلیغاتی- ایدئولوژیک از حواشی پیرامون سریالش متهم کردند.

یکی از این منتقدان در پاسخ یکی از بندهای بحث‌انگیز بیانیه مهدویان- که از مسئولان سانسور خواسته بود «بگذارید کمی نفس بکشیم»؛ کارگردان فیلم‌هایی چون «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» و «شیشلیک» را «نه به ایستادن در غبار- که به خوابیدن در وسط لحاف» متهم کرده که «با سناریو‌های نخ‌نمایی شبیه به همان «لاتاری تنها نیست»، غیر از منفعت مالی و تطهیرِ چرت ماجرای نیمروز برای ساخت یک اپوزیسیون قلابی، با پرداختن به حاشیه‌های بی‌اهمیت از اصل مطلب دوری می‌کند». به گفته این نویسنده «مهدویان اگر نفس‌کشیدن برایش مهم است، پس چرا تا امروز در خصوص توقیف کتاب «بیست زخم کاری» سکوت پیشه کرده و کلمه‌ای در محکوم ‌کردن توقیف اثری که براساس آن سریالش را ساخته، نمی‌گوید یا نمی‌نویسد؟! آن هم بعد از انواع شعار‌های کذب تبلیغاتی که این سریال باعث رونق فروش و تجدید چاپ کتاب شده. از رونق فروش کتابی حرف می‌زنید که ممنوعه است و باید سراغ آن را از اُفست‌فروشان گرفت»؟!

صحبت‌های مهدویان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های پرتعدادی به وجود آورده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.