وقتی کرونا از راه می‌رسد

جوان شهرکردی و برگزیده جشنواره تندیس فداکاری در ایام کرونا به خانواده‌های مبتلایان کمک می‌کند

ماه‌های نخست شیوع کرونا در کشور را به خاطر دارد؛ روزهایی که اغلب شهرها در قرنطینه به سر می‌بردند و مبتلایان به کرونا شرایط سختی را در تنهایی پشت‌ سر می‌گذاشتند.
همان روزها بود که مینا کریمیان و دیگر اعضای کانون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، به کمک خانواده‌های مبتلا به کرونا رفتند. آن روزها گذشته و اعضای این گروه جوان هلال‌ احمری هنوز هم در صورت نیاز به کمک، دست رد به سینه هیچ خانواده مبتلا به کرونایی نمی‌زنند.
همین فعالیت‌ها در کنار سال‌ها حضور در جمع خانواده جوانان هلال‌ احمری، بهانه‌ای برای معرفی کریمیان به‌ عنوان برگزیده جشنواره تندیس فداکاری در شهرکرد بود.

هلال‌ احمر را از سال‌های دانش‌آموزی می‌شناخت؛ سال‌هایی که در دوره‌های کمک‌های اولیه و پایه داوطلبی شرکت کرده بود و می‌دانست این راه را تا آخر ادامه خواهد داد. مینا کریمیان حالا ۲۲ سال دارد و دبیر کانون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است.

تحصیل در رشته بهداشت عمومی او را در دانشگاه به فعالیت‌های هلال‌ احمر نزدیک‌تر کرد و تا دوران فارغ‌التحصیلی فعالیت‌های دیگری ازجمله سردبیری نشریه دانشجویی هلال سلامتی را بر عهده داشت.

کریمیان می‌گوید: «از دوران مدرسه با هلال‌ احمر آشنا بودم. در دانشگاه هم به واسطه رشته تحصیلی‌ام همچنان دوره‌ها و آموزش‌های هلال‌ احمر را پیگیری می‌کردم. از طرفی عضو کانون دانشجویی شدم و دبیری این کانون را بر عهده گرفتم.

در این دوران با تعدادی از دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی در کانون دانشجویی فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دادیم که بسیار موثر بودند.

کانون دانشجویی به کانونی پرجنب‌وجوش و فعال تبدیل شده بود و بچه‌ها برای فعالیت‌های داوطلبی علاقه و انگیزه زیادی داشتند. این انگیزه به همه اعضای گروه منتقل و باعث می‌شد همگی با علاقه زیادی فعالیت‌های هلال‌ احمر را دنبال کنیم.»

 

روزهای قرنطینه کرونا

کرونا که آمد، فعالیت‌های اعضای جوانان هلال‌ احمر هم مثل اغلب داوطلبان و جوانان تغییراتی به همراه داشت؛ از توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده در حاشیه شهرها و مناطق محروم گرفته تا کمک به کادر درمان در بیمارستان‌ها و اجرای طرح‌هایی مثل آمران سلامت و ناظران سلامت و….

کریمیان و تعدادی از جوانان هلال‌ احمر شهرکرد درست در روزهایی که اغلب مردم در شهرهای مختلف کشور در قرنطینه به سر می‌بردند، به فکر کمک به افراد و خانواده‌های مبتلا به کرونا بودند.

او می‌گوید: «نمی‌توانستیم از شهر خارج شویم. از طرفی در اطراف‌مان و حتی در میان دوست و آشنا افرادی بودند که با ابتلا به کرونا دچار مشکلات و دردسرهای زیادی می‌شدند. این بیماری هر فرد را با توجه به نوع زندگی و شرایطی که داشت، به طریقی درگیر مشکل می‌کرد.

برای مثال می‌دانستیم فرزندانی که والدین‌شان مبتلا به کرونا می‌شوند، شرایط سختی دارند. باید در دوران قرنطینه والدین‌شان، از آنها مراقبت شود و حتی به درس و مشق‌شان رسیدگی شود.

یا افراد سالخورده‌ که تنها زندگی می‌کردند، نیاز به کسی داشتند که کارهای روزمره‌ای مثل خرید و دیگر کارها را برایشان انجام دهند. برای همین هم به همراه تعدادی از اعضای جوانان کمک به این افراد را شروع کردیم.»

 

بازوی راست مبتلایان کرونا

رسیدگی به تحصیل کودکانی که والدین‌شان مبتلا به کرونا شده‌اند، مهم‌ترین مأموریتی بود که او در این روزها برای خود تعریف کرد. دیده بود که غیرحضوری‌شدن مدارس و سخت‌ترشدن شرایط یادگیری درس‌ها، اضطراب مضاعفی برای دانش‌آموزان به‌خصوص در مقطع ابتدایی ایجاد کرده است.

کریمیان می‌گوید: «تعدادی از دوستان و اعضای کانون به واسطه تحصیل در رشته پزشکی در مراکز درمانی مشغول فعالیت بودند. برای همین آنها کمک به افراد مبتلا را در اولویت خود گذاشتند.

کارهایی که ممکن بود این افراد در مراکز درمانی نیاز به انجام‌دادنش داشته باشند، رسیدگی به کارهای شخصی که با ابتلا به کرونا دشوار شده بود و خلاصه بازوی راست این افراد مبتلا شدند که تا زمان بهبودی احساس تنهایی نکنند.

من اما در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی فعالیتی نداشتم. به همین دلیل تصمیم گرفتم به بچه‌های افراد مبتلا کمک کنم؛ به‌خصوص در تحصیل و کمک به انجام تکالیف‌شان. در مدت بیماری والدین، این کودکان نیاز داشتند که در برخی جلسات آنلاین مدرسه به همراه والدین حضور داشته باشند یا برای املاگفتن و کارهایی از این دست به کمک نیاز داشتند.

من این کار را برای آنها انجام می‌دادم تا لااقل اضطراب درس و مشق به ترس و نگرانی‌های این کودکان که والدین‌شان به کرونا مبتلا شده، اضافه نشود.»

 

برگزیده جشنواره بازدم

اپلیکیشن «یارینو» تنها یکی از اپلیکیشن‌هایی است که مینا کریمیان در سال‌های گذشته آن را به صورت تیمی ساخته است. در این اپلیکیشن، اطلاعات و اخبار روز مربوط به کرونا در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. این برنامه موبایلی بخش‌های مختلفی دارد که افراد با مراجعه به آن می‌توانند از آدرس و ساعت کار مراکز درمانی فعال در زمینه کرونا آشنا شوند.

در بخش دیگر این اپلیکیشن، به سوال‌های متداولی درباره کرونا پاسخ داده شده و راهنمایی‌های مختلفی برای افراد پیش از ابتلا، در صورت ابتلا و بعد از بهبودی از کرونا ارایه شده است. این راهنمایی‌ها و مطالب همگی از توصیه‌هایی هستند که سازمان جهانی بهداشت و همچنین وزارت بهداشت و متخصصان در زمینه کرونا مطرح کرده‌اند.

ساخت این اپلیکیشن و مجموعه‌ای از اقدامات مختلف کریمیان در سال گذشته دلایلی بود که او را به‌ عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره تندیس فداکاری معرفی کرد.

کریمیان می‌گوید: «از ابتدای فعالیت در کانون دانشجویی علوم پزشکی شهرکرد، به همراه گروه‌های دانشجویی و داوطلبی فعالیت‌های مختلفی داشتیم. مجموعه این فعالیت‌ها و همچنین اقدامات مهم و انسان‌دوستانه‌ای که در حوزه کرونا انجام داده‌ام، باعث شد تا یکی از برگزیدگان جشنواره تندیس فداکاری باشم.

البته تمام این برنامه‌ها و فعالیت‌ها با همراهی دوستان و تیمی از دانشجویان و اعضای هلال‌احمر انجام شده است.»

او از برگزیدگان جشنواره کشوری «بازدم» هم بوده و فعالیت‌های داوطلبانه‌ای را هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در شهرکرد انجام داده است.

کریمیان می‌گوید: «من فکر می‌کنم ماهیت هلال‌ احمر، زمینه مناسبی را برای اجرای ایده‌های مختلف بشردوستانه فراهم می‌کند. هر فردی با هر میزان از تجربه و توانایی می‌تواند از این ظرفیت استفاده و به دیگران کمک کند.»

ناجیان امید، امیدبخش آینده کودکان مناطق محروم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.