واحدهای مسکونی را مردم باید بسازند

روحانی: بیش از ۳۷۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده را احیا کردیم

دولت باید قدم‌های مهمی در زمینه مسکن بردارد و قدم‌هایی هم بر عهده مردم است. امیدوارم این روند تا پایان این دولت ادامه یابد و دولت سیزدهم هم این مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد و مردم بتوانند صاحب مسکن مناسب برای زندگی خود باشند.

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری با تأکید بر اجرای تعهدات دولت در بخش مسکن مهر، گفت: «در این دولت درمجموع ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شده است.»

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هشتادمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی برای بهره‌برداری از طرح‌های وزارت راه‌وشهرسازی با تبریک فرارسیدن اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ازدواج گفت: «درمجموع ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی در سراسر کشور افتتاح شد و بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم تلاش مضاعفی برای مسأله مسکن به وجود آمد.»

نکات مهم سخنان وی چنین است:

اهمیت مسکن برای این است که مردم ما و جهان بتوانند زندگی آرامی داشته باشند؛ چون بعد از اشتغال و بعد از ازدواج یا قبل از ازدواج، مسکن موضوع دارای اهمیتی است.

در این زمینه دولت مسئولیت سنگینی بر دوش دارد تا تسهیلات مسکن را  برای مردم فراهم کند. وقتی کار دولت دوازدهم را شروع کردیم تعهدی که دولت قبل انجام داده بود را ناچار بودیم ادامه دهیم که یک‌سوم آن تعهد انجام شده بود و دوسوم آن باقی ماند.

۷۷۰ هزار واحد در دولت دهم تکمیل شد که در بخش خدمات ناقص بود. تکمیل‌کردن این تعهد در محله‌های مسکونی بسیار سخت بود و باید خدمات آنکه برق، گاز، جاده، مدرسه و سایر خدمات مورد نیاز زندگی روزمره مردم بود را به انجام برسانیم.

احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری از تأکیدات این دولت بود

یکی از تأکیدات دولت در کنار این برنامه، احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بود که در این زمینه تلاش زیادی انجام شد و مجموعا ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شده است؛ یعنی در کنار رقم یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی تکمیل‌شده، ۳۷۵ هزار در بافت فرسوده در اختیار مردم قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «همچنین ۵۳۴ هزار واحد تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن انجام گرفته که از این تعداد برخی زمین‌ها واگذار شده و برخی هم خدمات آن در حال تکمیل است.»

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه ۴۰ هزار واحد از این ۵۳۴ هزار واحد تکمیل و بهره‌برداری شده و بقیه در حال تکمیل است، گفت: «این پروژه مهمی بود که آغاز شده و از امروز به بعد این واحدها به طور منظم ماهانه به افتتاح می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

مکان‌یابی و معماری دو اصل مهم ساختمان‌سازی است

اجازه ندهیم زمین‌های زراعی و باغات، جنگل‌ها و مراتع که غذای مردم را تأمین می‌کند، تصرف شود و از بین برود و از زمین مناسب برای مسکن استفاده کنیم.

مسأله بعدی مالی است که بانک‌ها باید یاری کنند. بانک‌ها باید جوانان ما که تازه ازدواج کردند و از نظر مالی در مشکلات هستند را یاری کند و وزارت مسکن باید تلاش کند تا این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب و ارزان در اختیار نسل جوان ما قرار بگیرد.

اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری یک واحد برای یک خانواده در نظر بگیریم، حداقل باید سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و این خیلی زیاد است. این یعنی در یک دولت ۲ میلیون واحد مسکونی و در ۲ دولت چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود که هیچ دولتی تا کنون چنین کاری نکرده است.

وظیفه دولت ارایه تسهیلات است نه مسکن‌سازی

دولت وظیفه‌ای برای مسکن‌سازی ندارد اما تسهیلات بر عهده دولت است. دولت باید زمین را مهیا و در اعطای وام کمک کند؛ البته در دولت یازدهم و دوازدهم هم در زمینه روستایی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تلاش‌های زیادی انجام شد و هم در سیل و زلزله همه واحدهای تخریب‌شده تقریبا تکمیل شد و در اختیار مردم قرار گرفت که عدد آن قابل ملاحظه است.

خود مردم باید واحدهای مسکونی را بسازند و این اشتباه است که دولت واحد مسکونی بسازد و به مردم بدهد. مردم باید مسکن بسازند و دولت زمین مناسب و ارزان در اختیار بگذارد و وام دهد و در طراحی و معماری کمک و خدمات را آماده کند.

دولت باید قدم‌های مهمی در زمینه مسکن بردارد و قدم‌هایی هم برعهده مردم است. امیدوارم این روند تا پایان این دولت ادامه یابد و دولت سیزدهم هم این مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد و مردم بتوانند صاحب مسکن مناسب برای زندگی خود باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.