7 بنای قدیمی در تهران ثبت ملی شدند

با تلاش گروهی از دوستداران میراث فرهنگی صورت گرفت

کمیته ثبت ملی آثار تاریخی و فرهنگی پس از بررسی‌های صورت گرفته 7 اثر تاریخی و معاصر را در تهران ثبت ملی کرد که از این تعداد 4 پرونده واجد ارزش مُهر شدند. 

شهروند آنلاین : مدت زمان زیادی است که بناهای قدیمی به بهانه ساخت و سازهای جدید در تهران در حال تخریب هستند. امیرحسین راد، معمار و پژوهشگر معماری در این خصوص می‌گوید: «از حدود یک‌سال پیش گروهی از داوطلبان با همراهی استادان معماری و میراث فرهنگی شکل گرفت تا توجه بیشتری به این بناها شود و این آثار در لیست آثار ملی قرار گیرد.

تهیه پرونده ثبتی برای بناهای معاصر تهران 

یکی از اقدامات این گروهِ داوطلب همکاری با وزارت میراث فرهنگی برای تهیه پرونده‌های ثبتی برای بناهای واجد ارزش معماری معاصر در تهران است.
او که یکی از اعضای گروه داوطلب برای تهیه پرونده‌های ثبت ملی است توضیح می‌دهد که به‌طور کلی ۱۸ پرونده در این خصوص تهیه شد که دو جلسه ثبت نیز برای آنها برگزار شد.

از 11 اثر معاصر ، 7 بنا ثبت ملی شد

در جلسه اول چهار پرونده تهیه‌شده توسط گروه داوطلب ثبت ملی شد و در جلسه ۲۱ تیر نیز از مجموع ۱۱ پرونده‌ای که ارایه کردیم، هفت پرونده ثبت ملی شد و چهار بنای دیگر واجد ارزش شناخته شد.

سینما آسیا و خانه بتهوون در آثار ملی 

این پژوهشگر معماری معاصر شهر تهران تأکید می‌کند که سینما آسیا اثر هوشنگ سیحون، خانه‌ای در بلوار کشاورز اثر پل آبکار، خانه خیابان سی‌تیر در تقاطع صالح اثر اوژن آفتاندیلیانس، ساختمان صندوق کاوه در میدان توپخانه، خانه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی، دبستان گیو از مدارس شاخص زرتشتی‌ها و مسجد الغدیر اثر جهانگیر مظلوم که توسط این گروه داوطلب تهیه و تدوین شده، در این کمیته تأییدیه ثبت ملی را گرفتند.
راد تأکید کرد: «در این جلسه خانه و مطب دکتر انتخابی به نام خانه نگار ۱۴ اثر گروه معماری نظام عامری، کمونه و خسروی، خانه منسوب به خانواده سارواریان و کودکستان سارواریان (نخستین کودکستان ایران) و همچنین خانه نهاوندی اثر داریوش بوربور به عنوان بناهای واجد ارزش شناخته شدند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.