تیغ سانسور تیزتر از همیشه!

دومینوی جنجال‌های سانسور از سریال «زخم کاری» به حذف هستی مهدوی‌فر از «هم‌رفیق» شهاب حسینی رسید

در شرایطی که این روزها شاهد افزایش محسوس انتقادات و اعتراضات هنرمندان از سانسور و ممیزی در برنامه‌های شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های اینترنتی هستیم؛ ساترای زیر نظر صداوسیما با اعلام رسمی خبر ورود ساترا به بحث محتوا آب پاکی روی دست منتقدان ریخته و گفته که مجوزهای وزارت ارشاد برای وی‌اودی‌ها دیگر رسمیت و البته ارزش و اهمیت ندارد.

شهروندآنلاین: حواشی سانسور برنامه‌های شبکه نمایش خانگی ادامه دارد. اتفاقی که در روزهای اخیر بعد از سانسور عجیب قسمت ششم سریال «زخم کاری» آغاز شد؛ با انتقادات تند و تیز محمدحسین مهدویان- که البته همدلی چندانی به بار نیاورد، ادامه پیدا کرد؛ با صحبت‌های مسئولین ساترا که گفتند مجوزهای وزارت ارشاد ارزش و اهمیتی ندارند، به اوج رسید؛ و حالا هم با صحبت‌های بازیگری که ادعا کرده حضورش در برنامه‌ «هم‌رفیق» کاملا حذف شده؛ به نقطه عطفی جدید رسیده است.

حذف هستی مهدوی‌فر از «هم‌رفیق»

هستی مهدوی‌فر در یک پست طولانی اینستاگرامی گفت که باید به حال پلتفرم‌های اینترنتی خون گریه کرد

ساعاتی پیش هستی مهدوی‌فر، بازیگر فیلم‌های «چهارشنبه»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «کمدی انسانی» با انتقاد از افزایش سانسور در شبکه نمایش خانگی گفت که «باید به حال پلتفرم‌های اینترنتی گریست». این بازیگر با انتشار یک پست طولانی اینستاگرامی، از حذف کامل قسمتی از برنامه «هم‌رفیق» که با حضور او ضبط شده بود، خبر داده و به تأکید گفته که با ادامه این روند، باید به حال پلتفرم‌های اینترنتی گریست.

تیغ سانسور تیزتر از همیشه

هستی مهدوی‌فر در پستی با تیتر «تیغ سانسور این‌بار تیزتر از همیشه!» ماجرای حضورش در یکی از قسمت‌های برنامه «هم‌رفیق» را تعریف کرده است.

این بازیگر با اشاره به اینکه «اوایل مرداد سال گذشته از برنامه «هم‌رفیق» تماس گرفتند تا مهمان‌شان باشم» داستان حضورش به همراه برادرش و البته دوست صمیمی‌اش را در استودیوی «هم‌رفیق» روایت کرده است. برنامه‌ای که حالا «نزدیک به هشت‌ماه از آن روز و آن برنامه که به گمانم جذاب هم شده بود، می‌گذرد. اما اگر شما از آن برنامه چیزی دیده‌اید، من هم دیده‌ام! و اگر خبری خوانده‌اید، من هم خوانده‌ام!».

مهدوی‌فر همچنین گفته که تهیه‌کننده «هم‌رفیق» در چندماه گذشته پاسخی به او نداده- و تنها امروز و فردا کرده و وعده آینده داده و «در نتیجه علت پخش‌نشدن برنامه، برای شخص من در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است».

عاقبت پلتفرم‌های اینترنتی

بازیگر فیلم‌های «آذر»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «هفت‌ونیم» در ادامه با تأکید بر اینکه «رشته سانسور در این سرزمین سر دراز دارد» نوشته: «اگر قرار باشد نظارت‌های کلافه‌کننده و بی‌مورد تلویزیون در پلتفرم‌های اینترنتی هم اعمال شود، از امروز باید بر عاقبت این پلتفرم‌ها گریست. آنچنان که امروز همه علاقه‌مندان به هنر، به حال وضعیت تلویزیون می‌گریند».

مهدوی‌فر درباره تجربیاتی مانند حضورش در برنامه «هم‌رفیق» یا اتفاقاتی که برای هانیه توسلی در این برنامه رخ داده، نوشته: «اینکه با اصرار میهمانی را دعوت کنیم و بعد چنین رفتاری با او کنیم، یا گفت‌وگویش را پاره پاره کنیم یا صورتش را بی‌رنگ کنیم، نه فقط نامش رفاقت نیست بلکه دشمنی آشکار است. پا بر گلوی جوانان گذاشتن است، انکارشان است، فراری دادن‌شان است! و از همه رنج‌آورتر، عدم پاسخگویی است که مستقیما مفهوم بی‌احترامی دارد».

و در پایان هم حرف آخر هستی مهدوی‌فر: «امیدی ندارم که توضیحی در خور از جانب سانسورکنندگان یا تهیه‌کننده محترم که احتمالا خودشان زیر فشار سانسورکنندگان هستند، بگیرم. اما قطعا این رفتار ناپسند سبب خواهد شد که در آینده فریب مدعیان رفاقت را نخورم و برای رسم رفاقت وقت و دقت بیشتری صرف کنم. گرچه همیشه زیر تیغ برنده سانسور بوده‌ام، خواستم لااقل این‌بار دیگر خود سانسوری نکنم».

آب پاکی روی دست منتقدان سانسور

انتقادات مهدویان از سانسور شدید قسمت آخر سریال زخم کاری باب بحث درباره موارد عجیب سانسور در شبکه نمایش خانگی را باز کرد
انتقادات مهدویان از سانسور شدید قسمت آخر سریال زخم کاری باب بحث درباره موارد عجیب سانسور در شبکه نمایش خانگی را باز کرد

در شرایطی که این روزها شاهد افزایش محسوس انتقادات و اعتراضات هنرمندان از سانسور و ممیزی در برنامه‌های شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های اینترنتی هستیم؛ ساترای زیر نظر صداوسیما با اعلام رسمی خبر ورود ساترا به بحث محتوا آب پاکی روی دست منتقدان ریخته و می‌گوید که مجوزهای وزارت ارشاد برای وی‌اودی‌ها دیگر رسمیت و البته ارزش و اهمیت ندارد. در حقیقت ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر که در زمینه تنظیم‌ محتوای فضای مجازی فعالیت می‌کرد، حالا زمین بازی خود را در فضای مجازی گسترده‌تر کرده و معتقد است که مسئولیت تولید محتوای حرفه‌ای فضای مجازی با آنهاست- و حتی دست به تأسیس و تشکیل شوراهای محتوایی هم زده است. شورایی ظاهرا زیر نظر علی‌اصغر پورمحمدی، یکی از باسابقه‌ترین مدیران سازمان صداوسیما- که البته هنوز به‌طور کامل تأیید نشده و پورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا گفته که «تا این لحظه فقط گفت‌وگوی مقدماتی درباره این سمت مطرح بوده است».

این اتفاق بی‌تردید در ماه‌های آتی جنجال‌های مربوط به سانسور و ممیزی آثار نمایشی- تصویری را افزایش خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.