جاده‌ای که به واکسن کرونا می‌رسد

آماده‌باش امدادگران هلال‌احمر جلفا با هجوم مسافران برای تزریق واکسن کرونا در ارمنستان

«این روزها تردد در جلفا و مرز ارمنستان از ایام عید هم شلوغ‌تر شده است.» این جمله‌ای است که علاوه بر امدادگران پایگاه جاده‌ای جلفا، دیگر مسئولان این شهر هم آن را تأیید می‌کنند.
سه هفته‌ای است که پایانه مرزی شهر جلفا شاهد رفت‌وآمد مسافران تزریق واکسن کرونا در کشور ارمنستان است.
گرچه هنوز مجوزی برای هلال‌احمر درباره استقرار در پایانه مرزی نوردوز صادر نشده است، اما امدادگران شهر جلفا آماده‌باش هستند و تردد بالا در مسیرهای منتهی به مرز ارمنستان را هشداری برای افزایش حوادث جاده‌ای می‌دانند.

پایانه مرزی نوردوز جلفا غلغله است. مردمی که از گوشه و کنار کشور برای تزریق واکسن کرونا راهی ارمنستان شده‌اند، در محوطه اطراف پایانه مرزی انتظار صدور مجوز عبور را می‌کشند. اغلب با اتوبوس خود را به مرز رسانده‌اند و خسته از شیوع کرونا و موج‌های پی‌درپی این بیماری در کشور، تنها هدف‌شان تزریق واکسن است.

با این حال قانون جدیدی که کشور ارمنستان برای واکسن گردشگران وضع کرده، آنها را از ادامه مسیر بازداشته است؛ در روزهای گذشته این پایانه مرزی شلوغ‌ترین روزهای خود در سال‌های گذشته را تجربه می‌کند.

«خلیل فرخنده» رئیس جمعیت هلال‌احمر جلفا می‌گوید: «در ماه‌های گذشته به‌دلیل سفرهای نوروزی به ارمنستان، مأموریت و مجوز حضور امدادگران ما در مرز صادر شده بود تا به پایش و غربالگری مسافران بپردازیم.

با خلوت شدن گمرک مرزی ایران و ارمنستان در 15 فروردین این مأموریت ما به پایان رسید، اما در 3 هفته گذشته سیل مردم برای رفتن به ارمنستان و تزریق واکسن کرونا دوباره از راه رسید. جلفا و پایانه مرزی روزهای بسیار شلوغی را از سر می‌گذراند.

بسیاری از مسافران بعد از اعلام اجباری شدن اقامت 10 روزه گردشگران در ارمنستان در مرز سرگردان شده‌اند. چون تنها برای دو تا سه روز سفر برنامه‌ریزی کرده بودند و افزایش تعداد روزهای حضورشان در ارمنستان، هزینه بسیار بیشتری روی دست‌شان می‌گذارد.»

 

به سوی ارمنستان

افزایش تردد در جاده‌های منتهی به جلفا برای تزریق واکسن کرونا، امدادگران پایگاه جاده‌ای این شهر را بیش از پیش در حالت آماده‌باش قرار داده است. گرچه درخواستی از هلال‌احمر برای حضور مستقیم در پایانه مرزی نشده است.

در سال‌های گذشته حتی در تعطیلات نوروز هم شاهد چنین تردد بالایی در جلفا نبودیم. همین تجمع مردم خودش باعث افزایش شیوع کرونا در جلفا می‌شود و هیچ ساز و کاری برای ساماندهی این افراد در مرز اندیشیده نشده است

رئیس جمعیت هلال‌احمر جلفا می‌گوید: «گرچه در مرز ارمنستان شاهد تجمع بسیار زیاد مردم و مسافران هستیم، اما این افراد با خواست شخصی خود به اینجا آمده‌اند و شرایط بحرانی‌ اتفاق نیفتاده تا هلال‌احمر طبق وظایفش مجوز ورود و کمک‌رسانی داشته باشد.

از طرفی با بالا رفتن تردد مردم در جاده‌های جلفا، احتمال افزایش تصادف‌های جاده‌‌ای و حوادث دیگر هم بیشتر می‌شود. برای همین تیم‌های امدادی ما مثل همیشه آماده امدادرسانی هستند.»

پایگاه امداد جاده‌ای جلفا در 40 کیلومتری پایانه مرزی قرار دارد و پیش از غیرعادی شدن شرایط شهر و هجوم مردم برای تزریق واکسن، اغلب مأموریت‌های امدادی این پایگاه به تصادفات خودروهای ترانزیتی مربوط می‌شد.

 

متقاضیان تزریق واکسن، کرونا می‌گیرند

جاده باریک و پیچ در پیچ منتهی به مرز ارمنستان، تا پیش از این روزها، مسیری برای تردد خودروهای ترانزیتی بود؛ جاده‌ای کوهستانی که اغلب حوادث در آن به واژگونی کامیون‌ها و خودروهای حمل بار مرتبط بود.

البته حوادث کوهستان در فصل‌های گرم سال هم در این حوالی امدادگران هلال‌احمر را به انجام عملیات می‌کشاند. با افزایش تردد اتوبوس‌های مسافران پایانه مرزی نوردوز در جلفا، امدادگران این پایگاه برای حوادث مختلف خود را آماده می‌کنند.

«فرید غلامی» مسئول پایگاه امداد جاده‌ای جلفا می‌گوید: «تردد مسافران در این جاده بسیار بالا رفته است. اغلب با اتوبوس یا خودرو شخصی خودشان را به مرز می‌رسانند تا بتوانند برای تزریق واکسن به ارمنستان بروند.

به همین میزان تعداد مراجعه مسافران به پایگاه امداد جاده‌ای هم افزایش پیدا کرده است. برخی برای دریافت اقلام بهداشتی و ماسک به ما سر می‌زنند و برخی به دلیل مشکلاتی که در مسیر برایشان پیش آمده.

مثلا خانواده‌ای کودک‌شان را به‌دلیل تب شدید به پایگاه آورده بودند. مسافر بودند و برای تزریق واکسن به ارمنستان می‌رفتند. تب کودک شدید بود و آنها را به مرکز درمانی ارجاع دادیم. با شرایطی که کودک داشت حدس می‌زنیم که به کرونا مبتلا شده بود.

قطعا حالا که مرز اینقدر شلوغ شده و ازدحام جمعیت در آن بیداد می‌کند، احتمال شیوع بیشتر کرونا در میان این مسافران هم بالا می‌رود.»

بی‌سامانی در مرز ارمنستان

جلفا در روزهای گذشته در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. مسافران تزریق واکسن کرونا پشت هر دو مرز ایران و ارمنستان ماندگار شده‌اند؛ عده‌ای به‌دلیل افزایش مدت اقامت اجباری در ارمنستان توان مالی یا حتی مرخصی کاری برای صرف 7 تا 10 روز زمان بیشتر را ندارند.

افرادی هم که برای تزریق واکسن از مرز عبور کرده‌اند، بعد از دریافت واکسن پشت مرز مانده‌اند تا مجوز عبور دوباره از این مرز را به‌دست بیاورند. غلامی می‌گوید: «در سال‌های گذشته حتی در تعطیلات نوروز هم شاهد چنین تردد بالایی در جلفا نبودیم. همین تجمع مردم خودش باعث افزایش شیوع کرونا در جلفا می‌شود و هیچ ساز و کاری برای ساماندهی این افراد در مرز اندیشیده نشده است. مردمی که خسته از کرونا برای تزریق واکسن به ارمنستان می‌روند حالا اینجا بیش از قبل در معرض ابتلا هستند. مواردی مثل تب بالا و افرادی با علائم آنفلوآنزا و کرونا در این روزها مراجعه زیادی به پایگاه امداد جاده‌ای داشتند.»

حضور در عملیات‌های اطفای حریق جنگل‌های ارسباران به‌عنوان تیم پشتیبانی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این وقت از سال معمولا امدادگران جلفا را درگیر خود می‌کند. همچنین حضور مردم در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و گم شدن و گیر کردن در کوهستان. با این‌حال این روزها امدادگران پایگاه جاده‌ای جلفا بیش از هر چیزی روی امدادرسانی در جاده تمرکز کرده‌اند.

مسئولان: ارمنستان رفتید قول بدید فقط واکسن بزنید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.