خدمت رسانی به مردم با جدیت ادامه دارد

دومین نشست خبری رئیس جمعیت هلال‌احمر در سال 1400 برگزار شد

دومین نشست خبری رئیس جمعیت هلال‌احمر با اصحاب رسانه در سال جدید، با خبرها و پرسش و پاسخ درباره مسائل گوناگونی همراه بود؛ در این نشست که در ساختمان صلح برگزار شد، دکتر همتی از ادامه روند واردات واکسن کرونا خبر داد و از آمادگی برای اسکان آوارگان احتمالی جنگ داخلی در افغانستان گفت.
همچنین دبیرکل و سخنگوی هلال‌احمر آخرین اقدامات طرح ملی نذر آب و قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا در سیستان‌وبلوچستان را تشریح کرد. شناسایی موقوفه‌های هلال‌احمر در روزهای گذشته هم از دیگر صحبت‌هایی بود که در این نشست به آن اشاره شد.

آماده اسکان پناهندگان هستیم

دور ماندن فعالیت‌های هلال‌احمر از عرصه سیاست و مستمربودن برنامه‌های روتین این جمعیت، اولین نکته‌ای بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر در این نشست خبری به آن اشاره کرد؛ موضوعی که بحران‌هایی مثل کرونا هم نتوانسته خللی در آن ایجاد کند و این روزها که به پایان دوره کاری دولت نزدیک می‌شویم هم با جابه‌جایی‌های احتمالی در بدنه دولت این فعالیت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

دکتر کریم همتی در این جلسه به راه‌اندازی قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا در سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: «تا کنون 24 موسسه مردم‌نهاد و خیریه برای فعالیت در این قرارگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و این خیریه‌ها در 20منطقه  که وضعیت قرمز و نارنجی دارند، فعالیت می‌کنند.»

این روزها که صحبت از احتمال بالا گرفتن جنگ داخلی در افغانستان به گوش می‌رسد، هلال‌احمر خود را برای حمایت از آوارگان این جنگ و اسکان آنها در نقاط مرزی آماده می‌کند.

دکتر همتی در این‌باره گفت: «با همکاری‌هایی که با کمیساریای عالی پناهندگان و همچنین فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر انجام شده، آماده هستیم تا در صورت نیاز در مرز نقاطی را برای اسکان پناهجویان و آوارگان افغانستان ایجاد کنیم.

در این مناطق اسکان پناهندگان، پذیرای مهاجرانی که به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه و شهر خود هستند، خواهیم بود. 45 موسسه بین‌المللی به میزبانی هلال‌احمر دست‌به‌دست می‌دهند تا به افرادی که درگیر جنگ داخلی در این کشور همسایه هستند، کمک کنیم و کمک‌های مردم هم از همین طریق ساماندهی می‌کنیم.»

 

واردات واکسن کرونا، دغدغه مهم هلال‌احمر در این روزها

از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور هلال‌احمر علاوه بر فعالیت‌های مختلف در حوزه پیشگیری و مقابله با این ویرس، در بحث واردات واکسن هم قدم‌های موثری برداشته. بیش از 90درصد از واکسن‌های وارداتی را جمعیت هلال‌احمر با همکاری همه ارکان دولت وارد کرده است.

دکتر همتی در این‌باره گفت: «تاکنون 5میلیون و 900هزار دوز واکسن وارد کشور شده و تا چهار هفته آینده هم قول مساعد داده شده که همچنان واردات واکسن ادامه خواهد داشت. به محض اینکه واکسن وارد فرودگاه شود، دبیرکل جمعیت خبر آن را اعلام خواهد کرد.»

آمادگی برای استفاده از ظرفیت‌های هلال‌احمر برای واکسیناسیون نکته دیگری بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر به آن اشاره کرد. همتی گفت: «هلال‌احمر بیش از 160 مرکز واکسیناسیون در کل کشور دارد که تا پیش از این برای واکسیناسیون حجاج مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با انجام فاز نهایی، بیمارستان نجف درآمدی چند برابر بیشتر از بیمارستان دوبی برای هلال‌احمر خواهد داشت و علاوه بر آن ارزش معنوی بالایی هم این بیمارستان برای هلال‌احمر و همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. از طرفی در برخی مراکز مثل مراکز ما در آفریقا، حتی تعرفه دریافتی در بیمارستان‌ها و مراکز هلال‌احمر از تعرفه‌های دولتی کشور میزبان هم کمتر است

البته ما امکان تجهیز و آماده‌کردن بیش از 500مرکز برای تزریق واکسن در کشور را داریم. از ابتدای شیوع واکسیناسیون اعلام کرده‌ایم که برای همکاری با وزارت بهداشت در واکسیناسیون کرونا آمادگی داریم. البته در حال حاضر هم در چند نقطه از تهران واکسیناسیون در مراکز هلال‌احمر انجام می‌شود. از جمله مجتمع درمانی هلال در تهران‌پارس و چند نقطه دیگر.»

رییس جمعیت درباره ضرورت سرعت بخشیدن در واکسیناسیون علیه کرونا در کشور گفت: «همزمان با تولید واکسن کرونا در کشور، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان، تا زمانی که نیاز و ضرورت واردات واکسن وجود داشته باشد، ما آمادگی لازم برای واردات را داریم و آن را با مجوز وزارت بهداشت انجام می‌دهیم.

در حال حاضر وزارت بهداشت مجوز واردکردن 10میلیون دوز واکسن کرونا را به هلال‌احمر داده است که این محموله‌ها در حال خریداری و وارد شدن به کشور هستند. بعد از رسیدن به مقدار مقرر در این مجوز، برای ادامه واردات هم به مجوز دوباره وزارت بهداشت نیاز داریم.»

دکتر همتی درباره واکسیناسیون اتباع و اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفت: «هلال‌احمر ایران با کمیساریار پناهندگان بین‌المللی همکاری خوبی در زمینه آوارگان جنگ افغانستان داشته که یکی از این کارها آمادگی لازم جهت مقابله با بحران کرونا برای عزیزانان افغانستانی است که در نقطه صفر مرزی و حتی داخل افغانستان این اقدامات در حال انجام است.»

همتی افزود: «درمورد ساماندهی آوارگان افغانستانی که درگیر جنگ داخلی هستند نیز با ۴۵ موسسه معتبر بین‌المللی به میزبانی هلال‌احمر جمهوری اسلامی و کمک‌های وزارت کشور در حال رایزنی و اقدامات موثر جهت آسایش مردم عزیز کشور همسایه در حال مذاکره هستیم.»

 

موقوفه‌هایی که به جمعیت برمی‌گردند

اعلام آمادگی برای ارایه خدمات امدادی در مراسم اربعین نکته دیگری بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر به آن اشاره کرد و گفت :«ما آمادگی خودمان را اعلام می‌کنیم تا هر تعداد که کشور عراق اجازه دهد، در مراسم اربعین پشتیبانی امدادی کنیم.»

پیگیری‌ها برای رسیدگی به املاک و موقوفه‌های هلال‌احمر موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد. همتی در این‌باره گفت: «یکی از اقداماتی که در این مدت انجام شد، پیگیری‌ها برای رسیدگی به املاک و موقوفه‌های هلال‌احمر بود.

برخی از این املاک در دسترس جمعیت قرار نداشت یا فاقد سند مالکیت بودند. موقوفاتی هم داشتیم که بهره‌برداری از آنها طبق نیت واقف انجام نمی‌شد. در همین راستا پنج موقوفه بزرگ هلال‌احمر در کشور شناسایی شد. با همکاری دستگاه‌های نظارتی و ذی‌ربط، برای بازگشت این املاک و اموال به جمعیت تلاش می‌کنیم.»

جمعیت هلال‌احمر نزدیک به ۳هزار و ۵۰۰ کد مجموعه ملکی در سطح کشور دارد که بیش از ۶۰۰ رقبه آن با واگذاری و بخشش خیرین به این سازمان عام‌المنفعه و غیرانتفاعی در یک‌صد سال گذشته به دست آمده است.

بیش از 90درصد از واکسن‌های وارداتی را جمعیت هلال‌احمر با همکاری همه ارکان دولت وارد کرده است

پس از تأسیس سازمان شیر و خورشید سرخ به سال ۱۳۰۱ مردم نیکوکار ایران در قالب عقود ناقله شرعی «وقف»، «صلح» یا «هبه» املاک و مستغلات متعددی را به این جمعیت واگذار کردند. این واگذاری‌ها پس از تغییر شیر خورشید سرخ به هلال‌احمر در تیر ماه سال۱۳۵۹ نیز تا به امروز ادامه دارد.

یکی از مهم‌ترین این موقوفه‌ها وقف بالغ بر 11روستا، چاه‌های آب، باغات و …  در همدان بوده که واقف در سال 1332 برای تأمین هزینه درمان 16 روستا به فرزندانش بخشیده و اعلام کرده بعد از فرزندانش این موقوفه‌ها به جمعیت شیر و خورشید و جانشین آن وقف شود.

در صورت بازگشت این موقوفه به جمع موقوفات هلال‌احمر، این بزرگ‌ترین مجموعه وقفی هلال خواهد بود. در حال حاضر موقوفات هلال‌احمر در رفسنجان، بزرگ‌ترین موقوفه هلال‌احمر به شمار می‌رود.

همتی در این‌باره می‌گوید: «در سال ۹۸ سودی که از باغات پسته به دست آمده معادل ۳۰۰میلیون تومان ضررده بوده که در مقابل همین باغ در سال ۹۹ معادل ۲۸میلیارد تومان با مدیریت و نظارت هلال‌احمر به سوددهی خوبی رسیده است.»

 

راه‌اندازی دو مرکز خارج از کشور

رئیس جمعیت همچنین از احیای اردوگاه‌های سازمان جوانان در دوران کرونا خبر داد و گفت: «در این مدت که به دلیل شیوع کرونا امکان استفاده از اردوگاه‌های هلال‌احمر نبود، اقداماتی برای احیای این اردوگاه‌ها و بازسازی آنها انجام شده است.

سال گذشته با تأمین اعتبار برای این اردوگاه‌ها این روند آغاز شد و امروز آماده هستیم تا با پایان شرایط پاندمی، اعضای جوانان را برای اردوهای آموزشی و عملیاتی به این اردوگاه‌ها اعزام کنیم.»

ساماندهی بیمارستان‌ها و مراکز هلال‌احمر در خارج از کشور اقدام دیگری بود که در سال گذشته انجام شده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی‌زیان‌ده امروز به گفته همتی علاوه بر صفر کردن این زیان‌ها، آورده مالی هم برای جمعیت داشته‌اند.

همتی با اعلام این موضوع، از راه‌اندازی بیمارستان کابل و همچنین بیمارستان شهر نجف در آینده نزدیک خبر داد: «در دوره‌های مختلف حیات جمعیت هلال‌احمر، مراکز و بیمارستان‌هایی توسط جمعیت در کشورهای دیگر ساخته شده است.

تعدادی از این مراکز رئیس نداشتند یا نیاز به رسیدگی در موضوعات دیگر داشتند که اقدامات لازم برای آن انجام شده است. بیمارستان دوبی تا سال‌های 1398 با مشکلات مختلفی روبه‌رو بود و به نازل‌ترین شرایط خود در سال‌های عمر خود رسیده بود.

این بیمارستان 1400میلیارد تومان بدهی داشت، در حالی که انتظار درآمدزایی از آن می‌رفت. با اقدامات انجام‌شده در حال حاضر بیمارستان دوبی به بالاترین میزان درآمد خود در سه سال گذشته رسیده است. به جز بیمارستان دوبی، جمعیت هلال‌احمر 13 مرکز دیگر در خارج از کشور دارد.»

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، مرکز کابل و همچنین بیمارستان نجف هم هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسند: «بهره‌برداری از بیمارستان نجف که به مراتب از بیمارستان دوبی بزرگ‌تر است، به زودی انجام می‌شود.

تا انجام فاز نهایی این بیمارستان درآمدی چند برابر بیشتر از بیمارستان دوبی برای هلال‌احمر خواهد داشت و علاوه بر آن ارزش معنوی بالایی هم این بیمارستان برای هلال‌احمر و همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. از طرفی در برخی مراکز مثل مراکز ما در آفریقا، حتی تعرفه دریافتی در بیمارستان‌ها و مراکز هلال‌احمر از تعرفه‌های دولتی کشور میزبان هم کمتر است.»

به گفته کریم همتی، با تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه آزاد منعقد شده و بنا به درخواست کشورهای عراق و افغانستان، مرکز و بیمارستان کابل و نجف به عنوان مرکز آموزشی برای آموزش افراد مستعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

حاشیه‌های یک بازدید

صدور ویزا برای بازدید از بیمارستان دوبی، موضوعی بود که در روزهای گذشته حاشیه‌هایی در رسانه‌ها ایجاد کرده بود.

دکتر همتی در این نشست با اشاره به ضرورت این سفرها برای بازدید از مراکز مهم هلال‌احمر گفت: طبق اسناد موجود بخاطر بسیاری از مدیران به دفعات و سرزده به این کشور سفر داشته اند رئیس هلال احمر از سال 89 تا 92 ویزای اقامت، رئیس هلال احمر از  92 تا 93 ویزای اقامت و کار، رئیس هلال احمر  93 تا 96 اقامت و کار داشته اند. همچنین  رئیس هلال احمر از  96 تا 99 ویزای اقامت نداشته است اما در 5 مورد ویزای 3 ماهه گرفته است.

وی افزود: بنده نیز طبق همین روش اگر ویزایی بگیرم برهمین راستاست تا بحث های حاکمیتی بین جمعیت هلال احمر و بیمارستان ایرانیان انجام بشود و جایگاه این موضوع حقوقی است یعنی مدیری که از سال 89 تا 92 رئیس بوده به محض اتمام مدیرتش این را به رئیس بعدی منتقل کرده است.

 رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در زمان مدیریت بنده  بدلیل کرونا و قطع ارتباطات با امارت فرصت سفر به این کشور فراهم نشد اما سال گذشته در تاریخ 7.7.2020 دو روز ماموریت خارج از کشور را داشتم  که یکی از بازدید بسیاری خوب بود. همتی با تاکید بر اینکه بیمارستان 734 نفر نیرو دارد که از این تعداد فقط 4 نفر نیروی جمعیت هلال احمر است گفت: محسن مومنی اصالتا گلپایگانی، پزشک و معاون سابق پشتیبانی بوده است و بالغ بر 20 سال سابقه کار در هلال احمر دارد و هیچ نسبت فامیلی با من ندارد. نفر دوم اقای ابراهیم پور مدیرمالی مجموعه بوده است نفر بعدی آقای ملک میزرایی است که 24 سال سابقه مدیریت در جمعیت هلال احمر دهلران دارد و نسبت فامیلی با من دارد که به عنوان امین اعزام شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه همه این مسائل حاشیه ای بخاطر تغییر دولت است افزود:  همه دوستان در جابه جایی دولت ها دنبال جابه جایی افراد هستند و همه تلاش را خود را می کنند تا به هر قیمتی فردی را حذف کنند.

وی افزود: به من گفتند باید به هلال احمر بروی و من هم آمدم. در این دوسال مبارزه شدیدی با فساد کردم  و خدا رو شکر وضعیت هلال احمر بسیار مناسب است.

افزایش 30 برابری بودجه بخش حمایتی هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در سال 1400 کار خوبی که انجام شد، افزایش 30 برابری بودجه بخش حمایتی هلال احمر بود که موجب شد اعتبار 10 میلیاردی برای کمک به محرومان و نیازمندان درمانی در به 300 میلیارد برسد. این رقم می تواند بخشی از مشکلات مردم جامعه ما را که دچار گرفتاری های عمده هستند، برطرف کند.

همتی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به منابع درآمد پایدار هلال احمر، افزود: منابع پایدار درآمدی هلال احمر که در ماده 17 اسانامه این جمعیت اشاره شده، دستخوش تصمیمات آنی است. به‌طور مثال یک درصد از فروش بلیت هواپیماها باید به هلال احمر پرداخت شود. اما تقریبا می توان گفت تا کنون و در سالهایی که این قانون مصوب شده، هلال احمر هیچ دریافتی نداشته و تنها یک شرکت هواپیمایی بابت این یک درصد، 207 میلیارد تومان به هلال احمر بدهی دارد. اعتباراتی از این دست که در لابلای تصمیمات، گم می شود و اتفاقا با دستور رئیس جمهور می تواند به مسیر خود برگردد، کم نیست.

وی گفت: درخواست ما از رئیس جمهور آینده این است که به هلال احمر کمک کند تا آبروی این جمعیت و جایگاه اجتماعی هلال احمر با ساز وکارهای مناسب و حمایت از منابع پایدار، حفظ شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.