امداد به سیل‌زدگان

تلاش شبانه‌روزی امدادگران هلال‌احمر در پی سیل و آبگرفتگی اخیر

اگر چه امدادگران هلال‌‌احمر روزهای سختی را در سیل و آبگرفتگی کشور پشت‌سر گذاشتند؛ اما درخدمت به هموطنان خود لحظه‌ای از پا ننشسته‌ و همچنان خدمتگزار مردم کشور خود حتی در دوردست‌ترین نقاط بوده‌اند. خدمت در ۴۳ روستای استان سیستان‌وبلوچستان تنها گوشه‌ای از این خدمات خالصانه امدادگران است.

سیل و آبگرفتگی آخر هفته پرحادثه‌ای را در برخی نقاط کشور به تصویر کشید. رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر درخصوص امدادرسانی به سیل‌زدگان گفت: «در پی اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی و احتمال وقوع سیل در ۱۱ استان، پایگاه‌ها و شعب و عوامل امدادی هلال‌احمر در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند. بارش‌ها از روز گذشته آغاز و موجب سیل و آبگرفتگی در ۳ استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و سیستان‌وبلوچستان شده است.»

آماده برای خدمت به سیل‌زدگان

 مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفت: «در پی اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی و احتمال وقوع سیل در ۱۱ استان، پایگاه‌ها و شعب و عوامل امدادی هلال‌احمر در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند. بارش‌ها از روز گذشته آغاز و موجب سیل و آبگرفتگی در ۳ استان شده است.»

ولی‌پور با اشاره به جان‌باختن یکی از هم‌وطنانمان بر اثر سیل گفت: ️«در استان آذربایجان‌شرقی بر اثر سیل یک مرد ۸۰ساله در شهرستان اسکو جان باخت، همچنین یک تیم از امدادگران هم در حال ارزیابی خسارات سیل در این استان هستند.» رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفت: «۲ شهر و ۸ روستا در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و خوی از سیل متأثر شدند که علاوه بر ارزیابی امدادگران از مناطق متأثر از سیل، دو خانه هم از آب تخلیه شد.»

خدمت ادامه دارد

او در پایان گفت: «در استان سیستان‌وبلوچستان ۴۳ روستا در شهرستان‌های سرباز، چابهار و قصر قند دچار سیل و آبگرفتگی بوده که در این مناطق ۱۶نفر امدادرسانی و اسکان داده شدند. امدادرسانی در شهرستان سرباز نیز ادامه دارد. سایر مناطق دچار آبگرفتگی جزئی یا انسداد راه‌های ارتباطی شده‌اند، همچنین استان‌های گلستان بدون مداخلات جوی بوده و کرمان ورزش باد شدید و هرمزگان بارش باران داشته که هیچ‌کدام نیاز به امدادرسانی نداشته‌اند.»

هشدار وقوع سیل 
با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر تشدید بارش‌های موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی، به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر در ۱۱ استان سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، گلستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، مازندران، کهگیلویه‌وبویراحمد، البرز و گیلان، نیروهای امدادی و ستادی جمعیت هلال‌احمر در مراکز این استان‌ها به حالت آماده‌باش سطح نارنجی درآمدند.
بنابراین طبق دستورالعمل مدیریت شرایط اضطراری جمعیت هلال‌احمر ضمن آمادگی، اطلاع‌رسانی و کمک به نشر هشدار از طریق پایگاه‌های امدادونجات و خانه‌های هلال فعال در نقاط سیل‌خیز، با هماهنگی ادارات کل مدیریت بحران استانداری‌ها و شهرستان‌های در معرض آسیب، تمهیدات و اقدامات لازم انجام می‌شود.
بنا به گزارش سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که از روز چهارشنبه ۲۳ تیر تا یکشنبه ۲۷ تیرماه، ۱۱ استان اعلام‌شده متأثر از بارش شدید باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید به همراه خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ، جاری‌شدن روان آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها خواهند بود. امدادگران و اعضای خانه‌های هلال از روزهای گذشته در مناطق اعلام‌شده، آماده‌باش بوده و خدمات امدادی لازم را ارایه کرده‌اند.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.