10 نکته کلیدی از دربی 96

با اینکه نمایش سرخابی‌ها چنگی به دل نزد، اما مثل همیشه این بازی از حواشی قابل توجهی برخوردار بود

دربی 96 با برتری استقلال در ضربات پنالتی به پایان رسید؛ دیداری که اتفاقات تازه و جدیدی را هم در دل خود جای داده بود.

استقلال که در لیگ برتر امید خود را برای قهرمانی از دست داده، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی نیز به قرعه سختی برخورد کرد. رویارویی با پرسپولیس و برگزاری دربی همه را به یاد این جدال جذاب در نیمه نهایی جام حذفی سال گذشته می‌انداخت. اتفاقات این بازی نیز مثل همان دربی سال قبل به ضربات پنالتی کشیده شد، اما مثل دربی قبلی پرگل نبود. نمایش شاگردان یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی در 120 دقیقه وقت های عادی و اضافه چنگی به دل نزد تا اینکه ضربات پنالتی سرنوشت تیم صعودکننده را تعیین کرد.

این استقلال بود که با استفاده از اشتباهات بازیکنان حریف و درخشش سیدحسین حسینی توانست برنده دربی 96 لقب بگیرد و به نیمه نهایی جام حذفی برسد.

کرنر و شوت در چارچوب پرسپولیس، صفر!

نکته عجیب در آمار ثبت‎‌شده بازی، جایی است که شاگردان گل‌محمدی در طول 120 دقیقه، حتی یک شوت درون چارچوب نیز برابر استقلال به ثبت نرسانند. شاگردان گلپ‌محمدی در این بازی 11 بار برای گلزنی اقدام کردند ولی هیچ‌کدام از شوت‎‌های آنها دروازه استقلال را تهدید نکرد تا حسینی موفق به ثبت نخستین کلین شیت خود در دربی تهران شود. از سوی دیگر، در حالی که استقلال موفق شد 6 ضربه کرنر را در این بازی به دست بیاورد، اما پرسپولیس با آمار صفر کرنر، به کارش در این بازی پایان داد.

مدافع استقلال رباط پاره کرد

عارف غلامی مدافع استقلال در دیدار با پرسپولیس دچار آسیب‎‌دیدگی شد و جایش را به محمد دانشگر داد. غلامی که در بازی با سایپا نیز مصدوم شده بود و با تلاش کادر پزشکی توانست به شهرآورد ۹۶ برسد، برای دومین بازی متوالی مصدوم شد و از زمین بازی بیرون رفت، اما ساعاتی بعد خبر رسید که او دچار پارگی رباط‌صلیبی شده و باید مدت‌ها دور از میادین باشد.

تنها صحنه بحث‌برانگیز دربی

در پانزدهمین دقیقه از بازی استقلال و پرسپولیس بود که ارسلان مطهری و فرشاد فرجی برای تصاحب توپ به هوا برخاستند؛ در این صحنه بود که مهاجم استقلالی‌ها با ضربه پای نسبتا شدیدی، به پهلوی فرشاد فرجی، موجب سرنگونی او شد. برخورد کف استوک مطهری به پهلوی فرجی، موجب مصدومیت نسبتا شدید مدافع پرسپولیس شد. داور مسابقه فقط خطا اعلام کرد، اما پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند باید این حرکت با کارت قرمز فغانی همراه می‌شد.

اقتدار فغانی در میانه میدان

قاضی دربی 96 در تمام 120 دقیقه بازی مسلط بود و خیلی ریلکس در میانه میدان سوت می‌زد. با اینکه روی یک صحنه پرسپولیسی‌ها به قضاوت او انتقاد دارند، اما در مجموع اقتدار این داور بین‌المللی ایران که مدتی است در لیگ استرالیا قضاوت می‌کند، باعث کاهش حاشیه‌های دربی شد. شاید برای اولین‎‌بار در سال‌های اخیر به ندرت شاهد اعتراض بازیکنان به تصمیمات داور بودیم.

سیدحسین، فرشته نجات قائدی و استقلال

با اینکه استقلال بعد از هدررفتن پنالتی آل‌کثیر می‌توانست با ضربه مهدی قائدی کار را برای پرسپولیس تمام کند، این بازیکن ریزنقش شوت خوبی نزد و با واکنش حامد لک مواجه شد. در ادامه اما در حساس‌ترین شرایط ممکن سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال ضربه عبدی را مهار کرد تا حکم صعود تیمش را امضا کند.

شباهت باخت پرسپولیس و انگلیس!

نقطه اشتراک شکست پرسپولیس در شهرآورد و باخت انگلیس در یورو، نحوه چینش پنالتی‌زن‌ها و مدل نواختن ضربات و از دست‌دادن‌شان است؛ جایی که یک‌سو دو تعویضی یعنی سانچو و راشفورد در گل‌کردن توپ ناکام ماندند و طرف دیگر هم این نقش را عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی ایفا کردند.

مجیدی، همچنان علیه مدیران باشگاه

فرهاد مجیدی در حین خروج از ورزشگاه و در پاسخ به این سوال که نظر کلی‌اش را درباره دربی اعلام کند، رو به دوربین خبرنگاران گفت: «من به اینها نمی‌بازم!» با اینکه برخی این جمله سرمربی استقلال را کری‌خوانی برای پرسپولیس تلقی کرده بودند، اما با مرور صحبت‌های او بعد از بازی با پدیده، به این نکته پی می‌بریم که او همچنان به جدال خود با مدیران استقلال ادامه می‌دهد.

استقلالی‌ها پولدار شدند

بازیکنان استقلال که این روزها خیلی خوب از سرمربی خود پاداش می‌گیرند، بعد از پیروزی در دربی، همان‌طور که پیش از این بازی وعده داده شده بود، از فرهاد مجیدی پاداش 50میلیونی دریافت کردند. از سوی دیگر، برخی از اطرافیان این تیم از جمله مشاور سابق هیأت‌مدیره پاداش‌های 20 و 30میلیونی برای بازیکنان درنظر گرفتند تا حداقل هر بازیکن این تیم برای برد در دربی 100میلیون پاداش دریافت کند.

سیدجلال و شیخ، غایبان بزرگ دربی

دو بازیکنی که به هیچ‌وجه تصور نمی‌شد در دربی 96 وارد زمین نشوند؛ شیخ دیاباته و سیدجلال حسینی بودند. کاپیتان پرسپولیس در آستانه 40سالگی روی نیمکت نشست و دقایق زیادی هم گرم کرد و حتی تا پای تعویض هم رفت، اما در نهایت وارد زمین نشد. همچنین آمادگی بدنی نه‌چندان مناسب دیاباته باعث شد او حتی برای زدن پنالتی هم به زمین نیاید.

گیتار برقی در ورزشگاه آزادی!

یکی از اتفاقات عجیب و قابل توجه در پایان دربی، استفاده ارسلان مطهری مهاجم استقلال از گیتار برقی برای شادی برد بود! این بازیکن که شادی گل خود را به صورت نمادین به زدن گیتار اختصاص داده و با همین سبک خاص شناخته می‌شود، برای دربی گیتارش را به ورزشگاه آزادی آورد و در پایان هم با آن عکس یادگاری گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.