درمان میگرن با طب سنتی

تعداد زیادی از افراد در دنیا هستند که از سردردهای دوره‌ای رنج می‌برند، سردردهایی به نام میگرن که همراه با حالت ضربان در سر احساس می‌شود. پزشکان طب سنتی بر این باور هستند که تغذیه، حجامت و طب سوزنی می‌تواند تا حدود زیادی درد میگرن را کم کند.

اصولا افرادی که به میگرن دچار می‌شوند، سردردهای مداومی می‌گیرند که گاهی از شدت سردرد دچار تهوع، استفراغ و کاهش اشتها می‌شوند. بیشتر پزشکان بر این باورند که برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد.

اما پزشکان طب سنتی معتقدند که با راه‌هایی می‌توان از میزان درد افراد مبتلا به میگرن کم کرد. افراد دارای میگرن، افرادی سرد مزاج هستند که واکنش‌های هیجانی و سریعی به اتفاقات روزمره نشان می‌دهند. این واکنش‌ها و حالات عصبی همراه آن، سبب تغییرات سریع در طبع آنها می‌شود که همین موضوع سبب بروز سردردهای میگرنی می‌شود. بنابراین اولین راهکار اطبای قدیم برای این‌گونه دردها مصرف آن سری مواد مغذی است که طبع را به گرمی سوق دهد.

زالودرمانی و حجامت در میگرن موثر هستند

این گروه از پزشکان میگرن را به دلیل تجمع سموم در بدن می‌دانند یا اینکه گفته می‌شود اندام فرد بیمار در دفع سموم بدن با اشکال روبه‌رو است. بنابراین استفاده از آن دسته از مواد مغذی را که سبب دفع سموم بدن می‌شود، از درمان‌های میگرن می‌دانند. خوردن برخی از غذاها مانند آش گشنیز را در درمان میگرن موثر می‌دانند.

اقداماتی مانند زالودرمانی و حجامت نیز در درمان دردهای میگرنی تجربه شده است و نوشته‌هایی که از اطبای قدیم به جا مانده و تحقیقات اطبای جدید نشانگر آن است که حجامت می‌تواند دردهای میگرنی را کاهش دهد، از شدت این دردها کم کند و فاصله حمله‌های میگرنی بیشتر می‌شود. در واقع آنها حجامت را از بهترین درمان‌ها در بیماری‌های میگرنی می‌دانند.

طب سوزنی و نتایج موفقی که در درمان میگرن دارد

متمایز از طب سنتی ایرانی، طب چینی هم شواهد قابل توجهی در اثرات مثبت طب سوزنی در کاهش دردهای میگرنی دارد. بیماران بسیاری بودند که درمان‌های متعدد پزشکی رایج را از سرگذراندند، اما دردهای میگرنی آنها تسکین پیدا نکرد که در مقایسه با آن درمان‌ها تجربیات رضایت‌بخش‌تری در درمان‌های طب سنتی داشتند. در سال ۲۰۰۸ تحقیقی در کشور آمریکا انجام شد، در این تحقیق مطالعه شد که چگونه تحرکات عصبی در عضلات و سایر بافت‌های بدن به وسیله سوزن موجب ترشح اندورفین‌ها می‌شود و به خاطر ترشح همین هورمون دردهای میگرنی کاهش پیدا می‌کنند.

نبایدهایی برای بیمارانی که سردردهای میگرنی دارند

مطالعات طب سنتی تنها بر درمان میگرن تمرکز نداشته است و اطبای قدیم در جست‌وجوی راهکارهایی برای جلوگیری از عود این دردها بودند. بعضی از خوراکی‌ها می‌تواند دردهای میگرنی را تشدید کند. پنیر، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و سیاه، غذاهای سرخ‌شده و ادویه‌دار، ماهی‌دودی، ماهی تن، پیازداغ، باقلا، آجیل، نان سفید، شکر، حبوبات، کلم، سرکه، چای پررنگ و … ازجمله این خوراکی‌ها هستند. به غیر از مواد مغذی مضر، عادات و امراضی وجود دارند که دردهای میگرنی را تشدید یا آنکه دوره‌های تکرار آن را کوتاه می‌کنند. ناراحتی کبد، داشتن دندان خراب، ابتلا به ضعف چشم، انجام کار زیاد و خسته‌کننده، برانگیختن عواطف منفی در خود از قبیل کینه، نفرت و حسادت، بی‌نظمی عادت ماهانه، زیاده‌روی در نوشیدن چای پررنگ و عامل وراثت می‌توانند باعث تشدید سردردهای میگرنی شوند.

بسیاری از اطبا استفاده از جوشانده‌ و عصاره‌های گیاهی را در درمان میگرن موثر می‌دانند. مصرف مخلوط یک فنجان عرق اسطوخودوس با همان میزان سنبل‌الطیب و آب می‌تواند کاهش‌دهنده دردهای میگرنی باشد. همچنین مخلوط کردن چند قطر آب با بادام تلخ کوبیده که ضماد گیاهی محسوب می‌شود، می‌تواند برای دردهای میگرنی تسکین باشد. این مخلوط نوعی پماد است که باید با ماساژ سر استفاده شود. در هنگام ماساژ بو کردن سرکه و ریختن برگ نعنا موثر است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.