مددکاران اجتماعی در جبهه مقابله کرونا

یادداشت: حمید حیدرپناه، دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی

کرونا و دشواری‌هایش همچنان ادامه دارد و علاوه بر خسارات و دشواری‌هایش در حوزه‌ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مرگ بسیاری از هموطنان بر تلخی‌های این واقعه افزوده است و طی یک‌سال‌ونیم اخیر شاهد از دست‌دادن سرمایه‌های انسانی گرانقدری در حوزه‌ها و مشاغل گوناگون بوده‌ایم.
بدون شک کادر درمان به‌عنوان مدافعان اصلی سلامت، بیشترین تلفات انسانی را داشتند و بسیاری از پزشکان، پرستاران و کادر درمان در این عرصه به شهادت رسیدند.
علاوه بر کادر درمان بسیاری از افراد و مشاغلی که در جبهه مقابله با کرونا بودند هم، طی این مدت سرمایه‌های ارزشمندی را از دست دادند، مانند خبرنگاران و اهالی رسانه، نیروهای شهرداری و پاکبانان و… و افرادی که در معرض خطر و سرایت ویروس بودند.
در این میان هم نباید از مددکاران اجتماعی گذشت که در ارتباط مستقیم با افراد پرخطر، مجرمان، کارتن‌خواب‌ها، اتباع بیگانه، معتادان متجاهر و خیابانی، کودکان کار و… بودند.

‏ حضور مددکاران اجتماعی فقط محدود به مراکز درمانی نمی‌شود. فعالیت مددکاران اجتماعی در اورژانس اجتماعی، فوریت‌های اجتماعی شهرداری به‌ویژه شهرداری تهران، سامان‌سراها، گرم‌خانه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز معتادان خیابانی، مراکز بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی، مراکز ارایه‌کننده خدمات به بیماران دارای نیازهای خاص، مراکز ارایه‌دهنده خدمات به افراد دارای معلولیت، سالمندان، کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعیت هلال‌احمر، نیروی انتظامی، زندان‌ها، مراکز غیردولتی و خصوصی فعالی در این حوزه‌ها از جمله کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و بسیاری از سازمان‌ها و مراکز دیگر مددکاران اجتماعی را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داده است.

طی روزهای اخیر خبر درگذشت مرحوم «احسان تبرک» یکی از مددکاران باسابقه و پرتلاش سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به دلیل ابتلای کرونا، موجی از اندوه را در میان همکاران و مددکاران اجتماعی ایجاد کرده است.
تبرک متولد سال ۱۳۶۰ در ایلام و از دانش‌آموختگان حوزه علوم اجتماعی بود که بیش از ۱۵سال از عمر و سال‌های جوانی خود را صرف خدمات اجتماعی به افراد آسیب‌پذیر کرد، بارها مورد حمله اوباش و معتادان خیابانی قرار گرفت، اما با عشق و علاقه‌ای که به حرفه‌اش داشت، این راه خطیر را ادامه داد و سرانجام در این راه مقدس هم به ویروس کرونا مبتلا و آسمانی شد و خانواده، همسر و دختر ۹ماهه‌اش را با اندوهی ابدی تنها گذاشت.
بی‌تردید نقش و جایگاه مددکاران اجتماعی در جبهه مقابله با کرونا مهم و می‌تواند هم‌ردیف با شهدای مدافع سلامت باشد.

ضمن اینکه لازم است توجه بیشتری جهت حفظ سلامت، افزایش امنیت و بهبود شرایط کاری و رفاهی مددکاران در نظر گرفته شود، ضروری است هرچه سریع‌تر این قشر بزرگ در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند تا شاهد از دست‌دادن سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی در این حوزه نباشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.