در کشور ۴۸درصد به پروتکل عمل می‌شود

روحانی: تاکنون بیش از ۷میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است

رئیس‌جمهوری گفت: «بیش از ۷میلیون واکسن دوز تزریق شده و دومیلیون دیگر هم توزیع شده است که اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد.»

شهروند آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک ایام پیش‌رو، عید سعید قربان و عید سعید غدیر اظهار کرد: «در مجموع حدود ۱۷ماه از ورود ویروس کرونا در کشور و فعال‌شدن آن می‌گذرد. این ویروس به شکل‌های مختلف ظاهر شده است؛ اول به صورت ویروس ووهانی، بعد به صورت ویروس انگلیسی و اخیرا به صورت ویروس هندی وارد شده است.»

او اضافه کرد: «ویروس انگلیسی در شرایط عید نوروز از غرب کشور وارد و بعد گسترش پیدا کرد. ویروس هندی هم مربوط به ماه‌های اخیر است که از شرق و جنوب وارد کشور شد و مرزهای جنوبی و شرقی ما را فرا گرفت و به سمت عمق کشور پیش می‌آید.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «متأسفانه در گزارش‌هایی که داده شد، مشاهده شد که برخی استان‌ها مانند کرمان، مازندران،‌ هرمزگان،‌ گلستان و سیستان‌وبلوچستان و حتی در تهران در زمینه بستری، شرایط مناسبی ندارند و تعداد بستری‌ها رو به افزایش است. بنابراین برخی استان‌ها در مسیر خیز هستند که باید مراقبت بیشتری کنیم.»

رئیس‌جمهوری گفت: «متأسفانه درحالی که فکر می‌شد شرایط به سمت آرامش است، همزمان با بحث انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی همه دست به دست هم داد و از آنها مهم‌تر ورود ویروس هندی بود که از مرزهای شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت‌تر کرد و امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.»

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: «به‌طور متوسط در کشور ۴۸درصد به پروتکل عمل می‌شود که این رقم خیلی پایین است. توقع این است پروتکل ۸۵ درصدی ۹۰درصدی در کشور عمل شود.»

او افزود: «رعایت پروتکل‌ها پایین است، ویروس هندی هم وارد شده، تابستان هم هست. در این شرایط اگر اجتماعات و دورهمی‌ها هم باشد و در رستوران‌ها مراعات نشود، پیداست چه مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آید. راه‌حل اصلی برای اینکه از جان مردم حفاظت شود، فاصله‌گرفتن از ویروس است و این موضوع همیشه باید به‌عنوان یک دستور مهم مراعات شود.»

رئیس‌جمهوری یادآور شد: «واکسن را هر چه بیشتر وارد کنیم، می‌تواند موثر باشد. بیش از ۷میلیون واکسن تزریق‌شده دومیلیون دیگر هم توزیع شده است که اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد.»

روحانی با بیان اینکه در این هفته 6 الی 7میلیون دز دیگر وارد کشور می‌شود، گفت: «در مردادماه مقداری تولید دوز داخلی هم می‌توانیم استفاده کنیم. بدین ترتیب در یکی دوهفته‌ آینده حدود 10میلیون دوز در دسترس داشته و تزریق کنیم و اگر در اختیار باشد، تزریق آن هم در ظرف دو سه هفته می‌تواند انجام شود و ان‌شاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد ۶۵سال به بالا و آنهایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند از واکسن استفاده کنند، این کار انجام خواهد شد.»

او ادامه داد: «اکنون حتی در برخی از استان‌ها ۶۰ سال‌ به بالا و در برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند، در برخی از نقاط مرزی و جزایر حتی بیشتر از ۱۸ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند.»

رئیس‌جمهوری گفت: «برای بحث مدارس هم امیدواریم شرایطی باشد که در مهرماه گشایش صورت گیرد. واکسن برای آموزش و پرورش و معلمان هم مدنظر قرار دادند، برای اساتید دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروه‌هایی که اعلام شده آنها هم از واکسن استفاده خواهند کرد.»

روحانی با بیان اینکه ما براساس وعده‌مان در بخش واکسن تا پایان دولت عمل خواهیم کرد، گفت: «یکی از واکسن‌های داخلی ما که به بازار آمده و امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم قرار بگیرند. بنابراین به غیر از بحث پروتکل مسأله واکسن را هم ما انجام می‌دهیم.»

روحانی تأکید کرد: «اگر در آینده قادر باشیم تمام مردم را واکسینه کنیم، اگر کشورهای اطراف ما و منطقه یا حتی در جهان کشورهایی باشند در آنجا کرونا باشد، باز هم ممکن است که به کشور سرایت کند. مصونیت کافی زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام بگیرد. به همین دلیل کشورهای اروپایی در سطح وسیعی از واکسن استفاده کردند، اما چون کشورهای دیگر در اطراف آنها یا کشورهای آفریقایی یا کشورهای آمریکای لاتین استفاده نکردند، دومرتبه این ویروس جهش‌یافته وارد این کشورها شده است. البته شاید مرگ‌ومیر به صورت قبل نیست اما ابتلا و اشغال تخت هست و مشکلاتی به وجود می‌آورد.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.