سیلاب در میانه گرما و خشکسالی

آخرین وضعیت خسارات سیل و آبگرفتگی در کشور

بارش سیل‌آسای باران در استان‌های مختلف کشور، خسارت جانی و مالی برجای گذاشت. آب‌های خروشانی که علاوه بر طغیان در خانه و زمین‌ها، مردم را نیز با خود برد. از روز ۲۴ تیرماه آغاز شد. به دنبال اعلام هشدار سازمان هواشناسی درخصوص تشدید بارش‌های موسمی در ۱۰ استان کشور، سازمان مدیریت بحران تیم‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند. طبق پیش‌بینی هواشناسی بر اثر این بارش‌ها ممکن بود که آب در مسیل‌ها و معابر، جاری شود. همچنین امکان برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها نیز وجود داشت. به‌دنبال این اتفاق‌ها خسارت به محصولات کشاورزی و تخریب سازه‌های موقت نیز به‌وجود می‌آمد. برای همین نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند. پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد. بارش‌ها به جاری شدن آب روان و در نهایت سیلاب منجر شد. سیلابی که چند نفر را با خود برد و خسارت‌های زیادی به جا گذاشت.

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان از عملیات امدادونجات نیروهای امدادی در 21 روستا خبر داد. او درباره جزئیات این عملیات گفت: «نیروهای امدادی در شهرستان‌های بافت، بردسیر، رابر، راور، سیرجان، زرند، راین و ماهان طی 4 ساعت در روز جمعه عملیات خود را اجرا کردند. طی بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل بلافاصله نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر برای عملیات امدادونجات به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. به‌علت وقوع سیلاب روز گذشته در شهرستان بافت، اعضای یک خانواده پنج‌نفری در روستای کیسکان مفقود شدند. طی دومین روز از عملیات امدادونجات در مناطق سیل‌زده کرمان، با تلاش امدادگران هلال‌احمر اولین جسد از مفقودان حادثه سیل در حوالی سد بافت پیدا شد.»

مأموریت 7 تیم امدادونجات

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان به اعزام هفت تیم امدادونجات در جمعه شب گذشته به روستای کیسکان برای پیدا کردن مفقودان اشاره کرد. او گفت: «صبح روز شنبه نیز چهار تیم امدادونجات و آنست از مرکز استان و شهرستان سیرجان به شهرستان بافت اعزام شده‌اند. با تلاش امدادگران هلال‌احمر تاکنون جسد دو نفر از آنها پیدا شده است. تلاش برای پیدا کردن دیگر اعضا ادامه دارد.»

او همچنین به امدادرسانی در بخش راین اشاره کرد و گفت: «با تلاش امداد‌گران کار امداد‌رسانی به آسیب‌دیدگان و تخلیه آب منازل سطح شهر و روستا به‌سرعت انجام شده است. 52 نیروی امدادی در قالب 14 تیم به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند. تاکنون عملیات ارزیابی، رهاسازی خودروهای گرفتار در آب، تخلیه آب منازل و معابر در 21روستا به‌مدت 4 ساعت انجام شده است.»

او با اعلام به‌کارگیری 13 خودروی کمک‌دار و آمبولانس در این عملیات‌ها گفت: «عملیات امدادرسانی در روستاها و مناطق شهر درگیر سیل همچنان ادامه دارد. همه نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان تا پایان فعالیت سامانه بارشی در استان در حال آماده‌باش هستند.»

خسارت 85 درصدی به 550 هکتار زمین

همچنین علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل و آبگرفتگی در کشور طی ۷۲ ساعت گذشته گفت: «جاری‌شدن سیلاب خسارات و مشکلاتی را در برخی از نقاط کشور ایجاد کرد. در استان آذربایجان‌غربی بارندگی همراه با تگرگ و طوفان، موجب خسارت تا ۸۵درصد به ۵۵۰هکتار از زمین‌های باغی و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های زراعی در بخش انزل از توابع شهرستان ارومیه شد. همچنین در سه روستا از توابع شهرستان ارومیه در بخش صفائیه حدود 7میلیارد تومان خسارت به زمین‌های کشاورزی و ابنیه‌ها وارد شده است. حدود ۳۰ رأس گوسفند نیز در شهرستان خوی روستای الند تلف شد.»

بختیاری درباره استان‌ سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: «در این استان و بر اساس آخرین گزارش‌ها بارندگی‌ها موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی شد. با این حال خسارت چندانی درپی نداشته است.»

اما این سیلاب در استان کرمان با خسارت‌ها و تلفات بیشتری همراه بود. در کرمان آب مردم را هم با خود برد تا این سیل به حادثه‌ای مرگبار تبدیل شود.

امدادرسانی به ۲۱۹ نفر

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره استان کرمان گفت: «در بخش‌هایی از این استان سیل و طوفان را شاهد بودیم، به‌طوری که عصر روز جمعه شاهد وزش باد شدید و گردوخاک در شهر کرمان بودیم. این پدیده سبب آبگرفتگی معابر و بعضی از خانه‌های قدیمی در منطقه هرارون و قلعه عسکر بردسیر شد. همچنین سیل و آبگرفتگی در  شهرستان‌های زرند، بافت و راور باعث گرفتار شدن چند خودروی سواری در آب شد. یکی از این خودروها با دو سرنشین مفقود شد. همچنین سه نفر دیگر نیز در شهرستان بافت مفقود شدند. سیل همچنین در کرمان به برخی از محصولات کشاورزی و دامی نیز خسارت وارد کرده است.

در مجموع و بنا بر گزارش مرکز EOC سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر هشت استان کشور شامل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان، سمنان و کردستان متأثر از این بارش‌ها بوده است. همچنین امدادرسانی به ۲۱۹ نفر در ۲۱ شهرستان از این استان‌ها انجام شده است. در مجموع نیز ۱۹۴ نفر اسکان اضطراری داده و 6 نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. در کل 6 نفر جان خود را از دست دادند که پنج نفرشان درپی سیل و یک نفر نیز در پی اصابت صاعقه بوده است.»

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، تلاش‌ها و جست‌وجوها برای یافتن دو فرد مفقودی با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و تیم‌های جست‌وجو در حال انجام است.

بختیاری درباره جبران خسارات حادثه‌دیدگان نیز گفت: «به زودی و با پایان بررسی میزان خسارات روند جبران آن با پیگیری سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر دستگاه‌ها انجام خواهد شد.»

تلاش برای یافتن مفقودشدگان

در ادامه جست‌وجوها برای یافتن پیکر مفقودشدگان آغاز شد. امدادگران درنهایت موفق شدند پیکر سه نفر از افراد گمشده را پیدا کنند. تلاش برای یافتن دو مفقود احتمالی دیگر این حادثه همچنان ادامه دارد. تاکنون پیکر دو مرد و یک زن در مناطق پایین‌دست بین کیسکان و بالای سد بافت پیدا شده است.

مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درباره جزئیات این ماجرا گفت:  «پیکر بی‌جان نخستین فرد مفقودشده سیل عصر روز جمعه در کیسکان بافت و در فاصله ۳۰ کیلومتری محل حادثه پیدا شد. دو پیکر بعدی نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری آن پیدا شده‌اند. این سیل بر اساس اظهارات وابستگان افراد مفقودشده پنج نفر مفقودی دارد. جست‌وجو برای یافتن دو فرد دیگر همچنان ادامه داد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: «نیروهای امدادی هلال‌احمر، بسیج، نیروهای مردمی، نیروی انتظامی، فرمانداری و بخشداری‌ها در عملیات جست‌وجوی افراد مفقودشده در منطقه کیسکان بافت مأموریت خود را اجرا می‌کنند.»

سعیدی از مردم خواست به هشدارهای مسئولان توجه جدی و از تردد در مسیل‌ها خودداری کنند.

او گفت: «مردم تا اطلاع بعدی از صعود به ارتفاعات و نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها بپرهیزند. بیشتر خسارات ناشی از بارش‌ها و وزش باد در روز گذشته به شکل آبگرفتگی منازل، تخریب باغ‌ها و مزارع و بیشتر در شهرستان‌های بافت، بردسیر، شهر راین، زرند و قلعه گنج بوده است. همچنین برآورد خسارت سیلاب توسط کارشناسان در درست بررسی است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.