خطر مرگ در انتظار ورزشکاران المپیکی ایران!

مراسم بدرقه کاروان در پیک پنجم کرونا در محیط سربسته برگزار شد

کمیته ملی المپیک در یک اقدام عجیب قصد دارد مراسم بدرقه کاروان ایران برای المپیک را در یک محیط سربسته برگزار کند.

شهروندآنلاین: با نزدیک شدن به زمان آغاز المپیک و روزهای باقیمانده نگرانی‌ها از بابت شرایط کرونا و خطرات احتمالی و عواقب ناشی از درگیری ورزشکاران و هر یک از اعضای کاروان اعزامی ایران به توکیو بیشتر می‌شود. در حالی که ایران در پیک پنجم کرونا قرار دارد، برخی نهادها، ارگان‌ها و افراد در آستانه آغاز المپیک توکیو اقدام به برگزاری مراسم تقدیر و بدرقه کرده‌اند.

این نگرانی‌ها تنها مربوط به کاروان ایران نیست و‌ همه کشورها در تلاشند ورزشکاران خود را در شرایط ایزوله و دور از ریسک ابتلا به این ویروس قرار دهند. از همین رو کمیته ملی المپیک علاوه بر زمان تعیین‌شده از سوی کمیته برگزاری مسابقات برای انجام تست یعنی 72 و 24 ساعت قبل از اعزام، یک مرحله تست نیز 10 روز قبل از اعزام ورزشکاران انجام داد که مرحله اول این تست از گروه اول اعزامی روز 16 تیر ماه انجام شد و‌ تست گروه دوم اواخر هفته گذشته صورت گرفت.

پس از انجام تست از گروه اول تست باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی مثبت شد، اما خوشبختانه تست همه افراد گروه دوم منفی بود. این روزها در حالی شاهد مثبت‌شدن تست برخی افراد در کاروان اعزامی هستیم که همه هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کردند و متخصصان نیز معتقدند که دریافت واکسن به‌ معنای ایمنی صددرصدی در مقابل کرونا نیست.

مراسم‌هایی که بیشتر شبیه شو است!

در این شرایط و حساسیت‌های بالا متأسفانه برخی از فدراسیون‌ها و ارگان‌ها اقدام به برگزاری مراسم‌های تجلیل و بدرقه ورزشکاران و کادر فنی تیم‌های اعزامی به المپیک می‌کنند. این اتفاقات و اقدامات در شرایطی رقم می‌خورد که ایران وارد پیک پنجم کرونا شده و ویروس کرونای دلتا به‌سرعت در حال انتشار است.

کشورهای دیگر هرگز این خطر را به جان نخریدند و مراسمی را برای کاروان خود نداشتند تا مسائل ایمنی به خوبی رعایت شود.

برای نمونه‌ می‌توان به بدرقه ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی‌های خوزستان با حضور استاندار اشاره کرد. مشابه چنین اتفاقی در اصفهان رخ داد و با حضور مسئولان استانی از 11 ورزشکار، مربی و داور اصفهانی که همراه با کاروان ورزشی ایران عازم المپیک توکیو می‌شوند، تقدیر شد.

سه‌شنبه 22 تیر نیز در مراسمی با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران از علی پاکدامن، احسان حدادی، ثریا آقایی، علی داودی، حمیده عباسعلی، متین بالسینی، مصطفی حسین‌خانی و ناهید کیانی المپین‌های شهر تهران تقدیر شد. از این دست اتفاقات در فدراسیون‌های المپیکی و سایر ارگان‌ها نیز رخ داد و شاهد بودیم که فدراسیون قایقرانی مراسمی را در یک کارخانه تولید تلویزیون با حضور همه کارگران و کارمندان این بخش و نازنین ملایی، علی‌ آقامیرزایی، افشین فرزام و ایرج اقلیمی برگزار کرد. فدراسیون کشتی هم از این قضیه مستثنی نبود و حضور افراد فوتبالی و غیرمرتبط در این رشته از نکات عجیب بود.

هدیه، زندگی نمی‌آورد!

درست است بحث معیشت ورزشکاران اهمیت زیادی دارد و این هدایا علاوه بر ایجاد انگیزه و دلگرمی برای آنها می‌تواند کمکی به درآمدزایی ورزشکاران کند، اما مطمئنا برای خود ورزشکاران هم اولویت اصلی حضور در المپیک در سلامت کامل است، نه خدای نکرده ابتلا به کرونا و از دست رفتن المپیک.‌ امروز هم قرار است در فرودگاه امام خمینی(ره) مراسم بدرقه اولین کاروان اعزامی ورزشکاران ایران به توکیو برگزار شود که این کار نیز خطرات فراوانی خواهد داشت. مسئولان و همه افرادی که قصد ایجاد انگیزه و‌ کمک به ورزشکاران را دارند، می‌توانستند این هدایا را برای آنها ارسال ‌کنند، نه اینکه آنها را از قرنطینه خارج کنند و دنبال گرفتن عکس یادگاری و‌ تبلیغاتی با آنها باشند.

مراسم بدرقه به سالن سربسته رفت!

نخستین گروه ورزشکاران اعزامی ایران به المپیک توکیو شامل 28 ورزشکار برای اعزام به محل برگزاری مسابقات راهی فرودگاه امام خمینی(ره)‌ شدند و مراسم بدرقه در محل فرودگاه برگزار شد. قرار است مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و برخی از روسای فدراسیون‌ها در این مراسم شرکت کردند.

بدرقه کاروان ایران در فرودگاه امام خمینی(ره) در حالی انجام شد که این مراسم قرار بود در فضای باز آکادمی ملی المپیک برگزار شود، اما تشدید وضعیت قرمز کرونا باعث لغو آن شد و‌ حالا این مراسم در شرایطی بدتر از گذشته و در فضای بسته و در وضعیتی خطرناک‌تر از 10 روز پیش برگزار شده است.

مسأله اصلی اینجاست اگر اصرار بر برگزاری مراسم بدرقه برای کاروان ایران بود، چرا با برنامه‌ریزی بهتر، در مکان و زمان مناسب‌تری برگزار نشد و چرا مکانی پرخطر مانند فرودگاه برای این مراسم انتخاب شد؟ اگر هدف از ابتدا این بود، چرا مراسم در فضای باز لغو و به فضای بسته منتقل شد؟

از سوی دیگر کشورهای دیگر هرگز این خطر را به جان نخریدند و مراسمی را برای کاروان خود نداشتند تا مسائل ایمنی به خوبی رعایت شود. شاید موضوع واکسن زدن کاروان ایران درصدی از خطرات را کاهش بدهد، اما دریافت واکسن به معنای ایمنی صددرصدی در برابر ویروس کرونا نیست، چه‌بسا که در کاروان ایران و سایر کشورها شاهد موارد‌ مثبت تست کرونا با وجود دریافت دو‌ دوز واکسن کرونا بوده‌ایم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.