نور امید در دل مردم رنج‌دیده

هلال‌احمر در قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان چه می‌کند؟

وضعیت سیستان و بلوچستان قرمز است؛ این را آمار کرونا طی یک ماه گذشته می‌گوید. افزایش مرگ و میر بیماران از هیرمند و زابل گرفته تا ایرانشهر و چابهار و میرجاوه، داغی سنگین بر دل اهالی این مناطق گذاشته است. کمبود اقلام بهداشتی و درمانی از یک سو و بی‌آبی از سوی دیگر عرصه را بر مردم تنگ کرده است. تشدید این وضع در دو هفته اخیر باعث شد تا جمعیت هلال‌احمر در فراخوانی از نیروهای داوطلب و خیرین کشور برای کمک به سیستان و بلوچستان دعوت کند. همین دعوت کافی بود تا گروه‌های خیریه امین و معتمد هلال‌احمر بعد از شرکت در جلسه هم‌اندیشی، راهی سیستان و بلوچستان شوند و با ایجاد قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از شیوع کرونا با محوریت جمعیت هلال‌احمر، بستر ساماندهی کمک‌های مردمی به منطقه را فراهم و در توزیع این اقلام بین مردم فعال باشند.

یک ماهی می‌شود که  مرگ میهمان ناخوانده سرزمین خشک سیستان‌وبلوچستان شده است. تن‌های تب‌دار و مریض و دستان خالی و سفره‌هایی که حسرت نان دارند؛ این حکایت روستاهای دورافتاده و مرزی سیستان‌وبلوچستان است، جایی که حالا مردمش در کنار خشکسالی و بی‌آبی باید با ویروس کرونا هم دست و پنجه نرم کنند. مردمانی نیازمند دستگیری و چشم‌های منتظری که به جاده دوخته شده‌اند. اینها همه شرح حال امروز مردم سیستان‌وبلوچستان است. 10 روزی می‌شود که با راه‌اندازی قرارگاه مبارزه و پیشگیری از کرونا در سیستان‌وبلوچستان، خیرین سراسر کشور دور هم جمع شده‌اند تا مرهمی بر زخم مردم این خطه از ایران بگذارند. «شهین اربابی» یکی از این خیرین است. او همراه تمامی اعضای خانواده‌اش در سیستان‌وبلوچستان مشغول کمک‌رسانی به مردم است؛ از همسر و پسرانش گرفته تا عروسان خانواده: «به محض اینکه از وضع مردم سیستان‌وبلوچستان مطلع شدیم دل‌مان طاقت نیاورد، علی‌رغم همه تهدیدهایی که وجود داشت از جمله وضعیت قرمز و خطرناک منطقه، همه با هم راهی شدیم و در ساماندهی و بسته‌بندی کمک‌های مردمی واصله به سیستان‌وبلوچستان مشغول شدیم. هرکدام از اعضای خانواده ما امروز در قالب یکی از گروه‌های امدادی مشغول خدمت به مردم سیستان‌وبلوچستان است.»

«سلیم» از اهالی هیرمند همراه با پسرکوچکش محمد کنار خیرین اعزامی از اقصی نقاط کشور فعالند. او خودروی شخصی خود را در اختیار امدادگران گذاشته تا کمک‌های مردم را به دست نیازمندان برساند: «بحران در سیستان‌وبلوچستان بیداد می‌کند، اگر حضور یکپارچه و پررنگ خیرین و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نبود تحمل این بحران برای مردم بسیار سخت  و طاقت‌فرساتر بود و چه بسا تعداد قربانیان کرونا بیشتر از این حرف‌ها می‌شد.»

نظر یونس بارانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر هیرمند هم این روزها همراه با داوطلبان و امدادگران منطقه تحت مدیریتش در خدمت قرارگاه مبارزه و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا هستند. به گفته او، تمامی کمک‌های واصله به قرارگاه طبق اطلاعات جمع‌آوری شده در روستاها بین نیازمندان توزیع می‌شود: «تلاش می‌کنیم تا در این مسیر کمک‌ها به دست نیازمندترین افراد برسد و حقی از کسی ضایع نشود.»

 

قرارگاه مرکزی؛ امین خیرین

قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از شیوع کرونا که در سیستان‌وبلوچستان راه‌اندازی شد تمامی کمک‌های مردمی از سوی خیرین در این مرکز جمع‌آوری و بر اساس نیاز اعلامی مناطق توزیع می‌شود. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران می‌گوید: «از ابتدای افتتاح قرارگاه تا 25 تیرماه، 484 کپسول اکسیژن اعم از کپسول‌های 50، 40 و10 لیتری در استان سیستان‌وبلوچستان اهدا شده است. همچنین 3هزار بسته «ست بهداشتی» و 50 دستگاه «کولرآبی» به این قرارگاه اهدا شده است.»

محمدحسن قوسیان مقدم معتقد است با استقرار این قرارگاه، سرعت خدمات حمایتی سازمان داوطلبان و جلب مشارکت خیرین در این استان برای پیشگیری و درمان کرونا بیشتر شده است: «یک‌میلیون و 234 هزار ماسک از تاریخ 17 تا 25 تیرماه در شهرستان‌های این استان توزیع شده که از این تعداد 84 هزار ماسک را خیرین و مابقی توسط جمعیت هلال‌احمر تأمین شده است.»

کمبود تجهیزات پزشکی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی بیمارستان‌های استان سیستان°وبلوچستان بود که با استقرار قرارگاه مرکزی جمعیت هلال‌احمر زمینه اهدای 484  کپسول اکسیژن به این استان فراهم شده است: «تعداد 77 «کپسول 10 لیتری»، 307 «کپسول 40 لیتری» و 100 «کپسول 50 لیتری» توسط جمعیت هلال‌احمر و خیرین  تهیه و در اختیار مراکز درمانی و بیماران نیازمند قرار گرفته است.»

قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از جمعیت هلال‌احمر یک همگرایی ویژه را در بین گروه‌های خیریه فعال در سیستان‌وبلوچستان ایجاد کرده به طوری که این خیریه‌ها توانستند در کنار هم بالغ بر900هزار ماسک، 8هزار عدد ژل ضد عفونی‌کننده دست، یک‌هزار لیتر الکل 70 درصد، 6هزار قالب صابون، 12 هزار بطری آب معدنی، 1500پرس غذای گرم و 1500 ثوب لباس ایزوله با هماهنگی جمعیت هلال‌احمر در منطقه توزیع کنند بدون اینکه بی‌عدالتی در کار توزیع صورت گیرد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ادامه به نحوه توزیع اقلام در برخی از شهرستان‌های استان پرداخت و توضیح داد: «از زمان افتتاح قرارگاه تا 25 تیرماه، جمعیت هلال‌احمر در شهرستان چابهار 10 هزار کیلو برنج، یک‌هزار بطری روغن  و 2هزار کیلو شکر توزیع کرد.تاکنون شهرستان‌های سراوان، خاش، میرجاوه، هامون، هیرمند، زهک، فنوج، زابل، نیمروز، سرباز، مهرستان، ایرانشهر، نیکشهر، سیب و سوران و همچنین مراکز درمانی بوعلی زاهدان، رازی سراوان، امام خمینی(ره) خاش و امام علی (ع) چابهار از خدمات این قرارگاه بهره‌مند شده اند و فعالیت قرارگاه تا زمان خروج از شرایط بحران ادامه خواهد داشت.»

 

آبرسانی به روستاهای درگیر خشکسالی

سیدمهدی سجادی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان هم این روزها در کنار میهمانان نیکوکاری که از سراسر کشور خود را به استان آنها رسانده‌اند مشغول خدمت به همشهریانش است . به گفته او، حضور قدرتمند جمعیت هلال‌احمر به پشتوانه خیرین و نیکوکاران سراسر کشور موجب دلگرمی و قوت قلب اهالی سیستان شده است و نور امید را در دل مردم منطقه تابانده است: «امسال بی‌آبی و خشکسالی امان مردم را بریده است. جمعیت هلال‌احمر طبق رسم سال‌های گذشته، خود را برای اجرای طرح نذر آب آماده می‌کرد که بحران کرونا گریبان مردم را گرفت و به یکباره تمامی مناطق استان به این ویروس آلوده شد. پیشگیری و مقابله با این شرایط از عهده مسئولان استان به تنهایی خارج بود و با ورود جمعیت هلال‌احمر در استان و جلب مشارکت خیرین و داوطلبان خوشبختانه روند پیشگیری و مقابله با بحران، توزیع کمک‌ها بین بیماران نیازمند و … با قدرت پیش می‌رود .»

به گفته او با راه‌اندازی قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا اکنون 22 گروه خیریه در 22 شهرستان استان کار توزیع کمک‌های مردمی را عهده‌دار شده‌اند و در کنار این موضوع بحث آبرسانی به روستاهای نیازمند آب را نیز انجام می‌دهند.»

قرارگاه مرکزی پیشگیری و مبارزه با کرونا با محوریت جمعیت هلال‌احمر ایران امروز به مرکزی امن برای دریافت کمک‌های مردمی به هموطنان سیستان‌وبلوچستانی تبدیل شده و خیرین می‌توانند به این پشتوانه کمک‌های خود را به منطقه ارسال کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.