لباس المپیک یا کادر درمان و مهماندار هواپیما؟!

بار دیگر با رونمایی از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک موجی از انتقادها به سوی کمیته ملی المپیک جاری شد

با اینکه فرصتی برای اصلاح برخلاف 4 سال قبل نیست، اما به هر حال این بار هم لباس رسمی کاروان ایران به‌ویژه در بخش زنان ورزشکار مورد رضایت مردم نبوده است.

به نظر می‌رسد کمیته ملی المپیک در بحث رونمایی از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک توکیو اقدامی هوشمندانه انجام داد و با رونمایی از آن در فرودگاه و هنگام خروج ورزشکاران از کشور، فرصتی را برای دریافت انتقادات و پیشنهادات و شاید اصلاح این لباس‌ها باقی نگذاشت. یادمان نمی‌رود که قبل از المپیک 2016 ریو، کمیته ملی المپیک در دوره مدیریت قبلی خود اقدام به رونمایی از لباس المپیکی‌ها کرد و بازتاب این اقدام آنقدر منفی بود که در فرصت باقی‌مانده تا المپیک، مسئولان مجبور به تغییر طرح لباس‌های کاروان شدند.

کمیته ملی المپیک از آن تجربه تلخ، در این دوره  درس گرفت و با وجود تعویق یک ساله المپیک، دائما موضوع رونمایی از لباس‌های رسمی و ورزشی کاروان را به تعویق انداخت تا اینکه در نهایت اعلام شد این لباس‌ها در همان فرودگاه و هنگام اعزام اولین گروه از کاروان ورزش ایران رونمایی می‌شود.

با اینکه در روزهای اخیر انتشار تصاویری از سوی ورزشکاران در اینستاگرام به‌ویژه در بخش مردان، باعث رونمایی غیررسمی از طرح‌های لباس کاروان ایران شده بود، اما شب گذشته ورزشکارانی که در مراسم بدرقه خود در فرودگاه امام حاضر شدند، همگی این لباس رسمی را برتن کردند تا به‌صورت رسمی این رونمایی صورت بگیرد. کت و شلوار سرمه‌ای و پیراهن سفید برای ورزشکاران مرد و مانتو و شال آبی با طرح پرچم ایران و شلوار سفید برای ورزشکاران زن طرح لباس‌هایی بود که کمیته ملی المپیک بعد از مدت‌ها رایزنی با بخش مد و لباس وزارت ارشاد و استفاده از طراحان مختلف به آن رسیده بود.

در حالی که تمامی کشورها از لباس‌هایی یکدست و یک‌شکل برای زنان و مردان استفاده می‌کنند و با طراحی خاص رنگ پرچم کشور خود را در این طراحی‌ها به‌کار می‌گیرند اما این شکل متحد در لباس کاروان کشورمان به چشم نمی‌خورد. انتخاب رنگ لباس آبی فیروزه‌ای برای زنان و کت و شلوار سرمه‌ای برای مردان هیچ تناسبی با رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران ندارد و لباس بانوان بیشتر به لباس میهمانداران هواپیما شباهت دارد. لباس یکدست سفید گرمکن نیز بدون هیچ رنگ‌آمیزی بیشتر به لباس کادر درمان تشبیه شده تا تیم اعزامی به المپیک.

برخی اعتقاد دارند بعد از مراحل مختلفی که در دو سال اخیر کمیته ملی المپیک طی کرد و وعده طراحی یک لباس ویژه را داد، طرح و رنگ لباس زنان ورزشکار چندان جالب نیست. از کلید واژه‌هایی مثل کج‌سلیقگی و انتخاب بد استفاده شده؛ در حالی که کمیته ملی المپیک ادعا کرده این طرح از بین 100 طرح پیشنهادی انتخاب شده است.

بد نیست نگاهی به چند توییت درباره رونمایی از لباس‌های المپیکی بیندازیم:

-همکاری مشترک دولچه گابانا، آرمانی، رالف اورن در طراحی لباس کاروان تیم المپیک ایران!

-من اصلا انتظار خوش‌سلیقگی ندارم،‌ بابا چجوری این همه سال این همه بد سلیقه باشید.

-خوشحال میشم طراح لباس کاروان ایران المپیک امسال، هرچه زودتر خودش رو بازنشسته کنه!

-من هر چی بگم اضافه کاری محسوب میشه! عدد و رقم هم خوب خرج شده تا این شاهکار خلق بشه.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.