نجات مردم از مهلکه سیل

نجاتگران هلال‌احمر به یاری سیل‌زدگان 11 استان کشور شتافتند

در روزهایی که هوا از شدت گرما، نفس‌کشیدن را هم حتی در خیلی از مناطق کشور از جمله پایتخت سخت کرده است، کسی گمان نمی‌کرد بارش باران در نقاطی از کشور، بار دیگر قصه پرغصه سیل و سیلاب را روایت کند. وقوع سیل و سیلاب در 10 استان کشور هم تعدادی از خانواده‌ها را داغدار کرد هم، زندگی مردم در مناطق سیل‌خیز را شست و برد. نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور از روز چهارشنبه هفته گذشته به محض دریافت شرایط اضطراری وقوع سیل به حالت آماده‌باش درآمده و موفق شدند در حوادث اخیر جان تعدادی از هوطنان گرفتار در سیل را نجات دهند.

روز جمعه بود. 4 نفر از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان تبریز به منظور توان‌افزایی به نزدیکی‌های آبشار هرگلان رفته بودند. علاوه بر نجاتگران یک خانواده سه‌نفره شامل پدر، مادر و فرزندشان و 4 مرد جوان دیگر نیز در منطقه حضور داشتند. آسمان آفتابی و صاف منطقه به یک‌باره در هم شکست و ابرهای سیاه برسر منطقه سایه انداختند. باران شروع به باریدن گرفت و چیزی نگذشت که بارش لطیف باران تبدیل به تگرگ‌های درشت شد، به حدی که زمین سفیدپوش، پر شد از تگرگ‌های ریز و درشت. «مهدی فرامرزی» یکی از نجاتگران داوطلب هلال‌احمر تبریز که در این مهلکه حاضر بود، این‌چنین روایت می‌کند: «بارش شدید تگرگ باعث شد تا همراه 7 گردشگر حاضر در این منطقه زیر صخره‌ای پناه بگیریم. برخلاف چیزی که انتظار داشتیم، هرچه می‌گذشت، باران بیشتر و بیشتر می‌شد.» شدت باران آنها را واداشت تا رفتن به روستای هرگلان را به ماندن در آن نقطه ترجیح دهند، چراکه هر لحظه امکان طغیان رودخانه وجود داشت: «تجربه می‌گفت این نوع بارش‌ها ادامه دارد و طغیان رودخانه بعد از آن‌ حتمی است. با این پیش‌فرض همه 7 گردشگر را آماده رفتن به سمت روستا کردیم و از آنها خواستیم در این شرایط از ما جدا نشوند، اما متأسفانه هشدارهای ما در برابر ترسی که به جان این افراد افتاده بود، کارگر نیفتاد. خانواده‌ای که همراه با ما بودند، به سرعت قصد عبور از رودخانه را داشتند که متأسفانه به دنبال سرخوردن پایشان در میانه رودخانه افتادند و آب با سرعت آنها را جا‌به‌جا می‌کرد.» باران به‌شدت می‌بارید. نجاتگران تا گرفتاری این خانواده را در میانه رودخانه دیدند، سریعا خود را به آنها رسانده و شروع به نجات این خانواده کردند. هر سه عضو خانواده با کمک نجاتگران از درون رودخانه طغیان کرده، بیرون کشیده شدند. هیچ‌کدام لباس اضافی همراه نداشتند. نجاتگران لباس‌های اضافی داخل کوله و پتوهایی که همراه داشتند را به آنها دادند و از مسیری امن همه 7 نفر را صحیح و سالم به روستا منتقل کردند.

سیل راه ارتباطی 18 روستای هرمزگان را بست

در استان هرمزگان هم سیل راه ارتباطی 18 روستای استان را مسدود کرد تا امدادگران جمعیت هلال‌احمر برای کمک به اهالی ساکن در این مناطق راهی شوند. به گفته «مختار سلحشور» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان با ورود سامانه بارشی از سه روز گذشته شرق این استان را در برگرفت و بخش‌هایی از شهرستان بشاگرد را متأثر کرد: «روستاهای دستگرد، درگاز، شیپ کلاه، سرهور از جمله روستاهای آسیب‌دیده از سیل‌های اخیر است که به دلیل آبگرفتگی خانه‌های مردم در آنها امدادگران جمعیت هلال‌احمر بلافاصله در مناطق حاضر و با توزیع موکت، پتو و مواد غذایی به یاری اهالی این مناطق رفتند.»

راه‌های مواصلاتی 20 روستای شرق استان هرمزگان هنوز بسته و در برخی نقاط حتی زیرساخت‌های شهری هم قطع است. جمعیت هلال‌احمر استان به صورت آماده‌باش است که در صورت تداوم این شرایط کمک‌های امدادی خود را در سطح گسترده‌تری به خسارت دیدگان برسانند: «طغیان رودخانه «جگین» عامل اصلی آبگرفتگی و مسدودشدن راه‌های ارتباطی شرق استان است و دستگاه‌های اجرایی ذیربط مشغول بازگشایی این مسیرها هستند.»

رئیس سازمان امدادونجات از امدادرسانی به 737 نفر در حوادث جوی و اقلیمی چهار روز گذشته در کشور خبر داد.

مهدی ولی‌پور با تشریح گزارش امدادرسانی در حوادث جوی و اقلیمی کشور از روز 23 تیرماه تا صبح  روز 27 تیرماه گفت: «30 شهرستان در 10 استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان، سمنان، مازندران، هرمزگان و کردستان در چهار روز گذشته درگیر سیل و آبگرفتگی بودند.»

ولی‌پور افزود: «درحوادث جوی چهار روز گذشته علاوه بر امدادرسانی به 737 سیل‌زده، 194 نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند. همچنین با تلاش بی‌وقفه امدادگران، 43نفر به مناطق امن منتقل شدند.»

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه در سیل و آبگرفتگی چهار روز گذشته در 10 استان کشور، 6 نفر (سیلاب پنج نفر، رعدوبرق یک‌نفر) جان خود را از دست‌ داده و 2نفر نیز در بافت کرمان مفقود شده‌اند، اظهار کرد: «62 تیم عملیاتی شامل 248 امدادگر هلال‌احمر در عملیات امدادرسانی در حوادث جوی و اقلیمی کشور، مشارکت داشتند.»

ولی‌پور با اشاره به جزئیات اقلام توزیع‌شده در حوادث سیل و آبگرفتگی کشور گفت: «در چهار روز گذشته، 32 دستگاه چادر امدادی، 473 تخته پتو، 126 تخته موکت، 339 کیلوگرم نایلون پوششی، 102 بسته غذایی، 738 قوطی کنسرو، 210 کیلوگرم برنج 129 کیلوگرم روغن، 200 کیلوگرم قندوشکر و 145 کیلوگرم حبوبات و سایر اقلام زیستی میان متأثران از سیل و آبگرفتگی در 10 استان کشور توزیع ‌شده است.»

قربانی سیل در فارس

در استان فارس هم مانند استان هرمزگان، این مناطق شرقی، جنوب‌شرقی و جنوب استان بودند که درگیر سیل شدند. «مهدی خوبیار» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان فارس می‌گوید: «استان ما یکی از استان‌های سیل‌خیز و عشایرنشین کشور است، به همین علت به هنگام وقوع سیل، زندگی عشایر به واسطه زندگی در دشت‌ها و مناطق کوهستانی و همجوار با حریم رودخانه‌ها به خطر می‌افتد. متأسفانه در سیل اخیر هم شاهد فوت یک‌نفر از عشایر منطقه داراب بودیم، البته این فرد توسط اقوام و خویشان قبل از حضور نیروهای امدادی از آب گرفته شده بود و امدادگران هلال‌احمر جسد بی‌جان او را منتقل کردند.»

به گفته او، 6 تیم سیلاب با همراهی 50 نفر از امدادگران جمعیت هلال‌احمر درحال آماده‌باش هستند و در حوادث اخیر نیز با کمک به مردم در پاکسازی خانه‌ها و امدادرسانی به عشایر تلاش کرده‌اند که شرایط زندگی آنها را به حالت عادی‌تر برگردانند.

نجات زن باردار از سیلاب

سیل مردم سیستان‌وبلوچستان را هم مانند مناطق دیگر درگیر خود کرد. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان، ۲۰ روستا در شهرستان‌های سرباز، نیکشهر، فنوج و ایرانشهر و ۲ شهرستان‌ چابهار و کنارک درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند. شامگاه 26 تیرماه نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان وقتی خبر جاری‌شدن سیلاب در حوالی منطقه کوهستانی هودیان و گرفتاری 4 خودرو با مجموعا 20 سرنشین را می‌شنوند، در قالب دو تیم عملیاتی راهی منطقه می‌شوند. 8 نجاتگر هلال‌احمر بعد از رسیدن به منطقه شروع به عملیات نجات می‌کنند که در میانه کار متوجه می‌شوند یکی از سرنشین‌های آن خودرو زن باردار 25ساله‌ای است که به دلیل ترس و وحشت حال جسمی و روحی خوبی ندارد. نجات این زن در اولویت نجاتگران قرار گرفت و موفق شدند بعد از خروج او از سیلاب با کمک آمبولانس این زن را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دلگان منتقل کنند.

او با اشاره به تلاش به موقع نجاتگران هلال‌احمر برای خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان می‌گوید: «۱۳۱ نیروی نجاتگر هلال‌احمر در قالب ۲۸ تیم عملیاتی موفق به اسکان ۳۴ خانوار سیل‌زده به تعداد ۱۶۸ نفر در چادرهای امدادی این جمعیت شدند.»

او تعداد حادثه‌دیدگان منطقه از سیل را 243 نفر برشمرده و می‌گوید: «تعداد ۳۴ دستگاه چادر امدادی، ۵۵ تخته موکت، ۱۳۵ تخته پتو ،۲۱۱ کیلوگرم نایلون،۶۰ کیلوگرم برنج، ۸۳ کیلوگرم حبوبات، ۱۰۰ قوطی کنسرو و همچنین ۱۰ بسته غذایی و ۵۹کیلوگرم قندوشکر، چای و روغن، ۹ شعله والورابین آسیب‌دیدگان توزیع شد.»

به گفته میربهاالدین با توجه به اینکه بارندگی در شهرستان‌های کنارک، سرباز، نیکشهر، فنوج، چابهار پایدار است، جمعیت هلال‌احمر استان همچنان با تمام توان در آماده‌باش کامل قرار دارد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.