گنج تلگرام، کلاهبرداری بود

مرد تبهکار با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی با عنوان فروش اشیای تاریخی از کاربران کلاهبرداری می‌کرد. متهم با کشاندن طعمه‌های مجازی خود به درگاه جعلی بانک از حساب کاربران به صورت غیرمجاز برداشت می‌کرد.

رسیدگی به این پرونده با شکایت چندین کاربر کلید خورد. کاربرانی که در فضای مجازی مبالغ زیادی از حساب‌شان به‌صورت غیرمجاز برداشت شده بود.

بررسی‌ها نشان می‌داد این کاربران در فضای مجازی با یک کانال تلگرامی فروش اشیای تاریخی مواجه شده‌اند و با دیدن تصاویر و قیمت‌های مناسب این اشیا برای خرید آنها ترغیب شدند.

کانال فریبنده

موضوع در دستور کار قرار گرفت. در تحقیقات اولیه و مطالعه اظهارات مالباختگان مشخص شد همه این افراد جهت خرید اشیای تاریخی با قیمت‌های مختلف به این کانال تلگرامی مراجعه کرده‌اند. اما گرداننده این کانال شکات را به یک درگاه بانکی جعلی هدایت کرده بود. این خریداران مجازی هم اطلاعات بانکی خود را وارد کرده و مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند.

تجسس‌های پلیس فتا

در ادامه اقدامات پرونده با بررسی‌های تکمیلی و تلاش‌های مستمر کارشناسان پلیس فتای پایتخت گرداننده کانال موردنظر که بیش از ۲۰هزار عضو داشت، شناسایی و هویت او برای پلیس روشن شد.

متخصصان سایبری پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بعد از تکمیل تحقیقات پرونده و به‌دست آوردن اطلاعات هویتی و سکونتی مجرم، پس از تشریفات قضائی، متهم را که مردی جوان بود، در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

اعترافات گرداننده کانال تلگرام

این متهم سایبری پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با مدارک و مستندات جمع‌آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کرد.
او به مأموران گفت: «با ایجاد یک کانال تلگرامی و با تبلیغات فریبنده و استفاده از تصاویر اینترنتی اشیای تاریخی، کاربران را جذب می‌کردم. پس از ارسال لینک جعلی اینترنت بانک از 17 نفر حدود ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کردم.»

توصیه‌های پلیسی

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اعلام این خبر به شهروندان توصیه کرد: «به‌هیچ عنوان به هویت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنید. از در اختیار قرار دادن اطلاعات حساب بانکی خود در فضای مجازی به افراد ناشناس و کسانی که به آنها اطمینان کامل ندارید، خودداری کنید. در حفظ اطلاعات بانکی خود نهایت دقت را داشته باشید تا طعمه کلاهبرداری قرار نگیرید. در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir موارد را گزارش کنید.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.