شما تحمل کنید، ما درست می‌کنیم

وحید میرزایی

با توجه به وقایع کشور به نظر می‌رسد تنها کاری که می‌توان کرد، آرزو و دعاکردن است. پس در این ستون تا وقتی که به دعاکردن و آرزوکردن مالیات نبسته‌اند، این کار را انجام می‎‌دهیم.
– خداوندا تو خودت شاهد بوده‌ای که از روز اولی که پا به عرصه وجود گذاشتیم، مدام به ما گفته‌اند «تحمل کنید، درست می‌شود.» از آن روز تا به حال ما هِی داریم تحمل می‌کنیم ولی هِی درست نمی‌شود. از همان بدو تولد صدای بمب و موشک شنیدیم، وقتی گریه کردیم به جای پستونک یک کیسه پلاستیکی را گفتند سق بزنیم و وقتی گفتیم «این حرکت‌تان جالب نیست واقعا.» گفتند «تحمل کنید، درست می‌شود. شرایط جنگی است و از طرفی دانشمندان در حال تولید پستونک ایرانی هستند.» وقتی جنگ تمام شد و پستونک ایرانی تولید شد، حقیقتا ما دیگر پستونک به کارمان نمی‌آمد. بزرگ‌تر که شدیم، چاره‌ای نداشتیم جز اینکه درس بخوانیم اما یک چیزی جلویمان گذاشتند به نام کنکور. گفتیم «این قیفش برعکس نیست؟» قسمت قطور قیف را نشان‌مان دادند و گفتند «شما چه می‌فهمید؟ شما جوانان بروید تحصیل کنید، به کشور خدمت کنید و از همه مهم‌تر تحمل کنید، درست می‌شود.» دانشگاه که رفتیم یک چیزهایی نشان‌مان دادند که چون نمی‌خواهیم باز هم نشان‌مان دهند، از گفتنش صرف‌نظر می‌کنیم. بعدتر پولی توی جیب‌مان نبود. پس گفتیم برویم سرکار. هم درآمدی کسب کنیم و هم به کشور خدمت کنیم. گفتند «فعلا کشور نیاز به خدمت شما ندارد. خبرتان می‌کنیم. در ضمن تحمل کنید، درست می‌شود.» چند سال بیکار ماندیم و بی‌پول. بعدتر که خودمان را مشغول کردیم، گفتند «به کشور که خدمت نکردید، لااقل مالیات بدهید، کمتر مصرف کنید و به دولت کمک کنید. کشور در مقطع حساسی است. اما نگران نباشید تحمل کنید، درست می‌شود.» خداوندا کم‌کم داریم متوجه می‌شویم این بندگان خدا بیراه نمی‌گفتند، ما اشتباه متوجه شدیم. در واقع قسمت اول جمله‌شان که «تحمل کنید» را با ما بودند اما قسمت دوم یعنی «درست می‌شود» را اساسا با ما نبودند و مخاطب‌شان خودشان بودند. چون بیشتر که فکر می‌کنیم، می‌بینیم تحملش را ما کردیم اما برای آنها و بچه‌هایشان همه چیز درست شد. خداوندا واقعا چرا ما را اینقدر نفهم آفریدی که درست منظور دوستان را متوجه نشده و دچار سوء‌تفاهم شویم؟ خداوندا ما را از سوء‌تفاهم برهان.
– خداوندا یک عمر است هرچه می‌خواهیم و به آن برای ادامه زندگی نیاز داریم، مسئولان می‌گویند «کار در حال انجام است و در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم که مردم عزیز در آن ثبت‌نام و این کالا را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار تهیه کنند.» خداوندا دیر نیست روزی که الکتریسیته، اکسیژنِ هوا، خاک و اعضا و جوارح خودمان را هم با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به ما بفروشند. خداوندا، خداییش تو این گرما، تو این شرجی، کار درستی نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.