رویای ایرانی‌ها در توکیو

المپیک 2020 با یک‌سال تأخیر در شرایطی استارت خورد که در همان روز اول ممکن است ایرانی‌ها سورپرایز شوند

کاروان ایران با 66 ورزشکار در توکیو 2020 حاضر شده و از فردا المپین‌های ایرانی به امید کسب مدال به مصاف رقبای خارجی خود می‌روند.

امروز مراسم افتتاحیه المپیک توکیو در ورزشگاه المپیک ژاپن برگزار شد تا رسما این بازی‌ها پس از یک‌سال تعویق به خاطر ویروس کرونا استارت بخورد. البته که تا لحظه آخر نیز اعتراض‌ها در توکیو ادامه‌دار بود و حتی برخی از مردم ژاپن با حضور در اطراف ورزشگاه افتتاحیه اعتراض خود را به برگزاری این رویداد در چنین شرایطی اعلام کردند.

ایران نیز با 25 ورزشکار، مربی و مسئول در مراسم افتتاحیه رژه رفت که البته نیمی از این کاروان را اعضای تیم ملی بسکتبال تشکیل می‌دادند و ورزشکارانی هم که روز شنبه باید به رقابت می‌پرداختند، در افتتاحیه حاضر نبودند. صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان به‌عنوان پرچمداران ایرانی در مراسم افتتاحیه جلوتر از سایر ورزشکاران پرچم را در دست داشتند.

کاروان ایران که در روز افتتاحیه دو نماینده در رشته‌های قایقرانی و تیروکمان داشت، از شنبه خیلی جدی‌تر وارد خواهد شد و ممکن است یک شروع رویایی را هم داشته باشد. روز شنبه و از اولین ساعات بامداد به وقت تهران ورزشکاران ایرانی در 7 رشته به مصاف رقبای خود می‌روند؛ تنیس روی میز، والیبال، تکواندو، شمشیربازی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و بوکس.

در برخی از رشته‌ها مسابقات در مراحل مقدماتی پیگیری می‌شود و مدالی توزیع نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد در سه رشته که ایران امید به مدال دارد، در همین اولین روز مسابقات می‌توانیم دست پر باشیم.

در شرایطی که رشته‌های پرامیدی مثل کشتی، وزنه‎‌برداری و کاراته در یک هفته آخر المپیک کار خود را آغاز می‌کنند، رشته‌های دیگری همچون تکواندو، شمشیربازی و تیراندازی در روزهای نخست امیدهای کسب مدال ایران هستند.

امیدهای مدال ایران در روز اول

یکی از رشته‌های دارای شانس ایران در المپیک توکیو، شمشیربازی است. فردا مسابقات این رشته در بخش انفرادی پیگیری می‌شود و ایران با داشتن سه نماینده، امید زیادی برای طلسم‌شکنی خواهد داشت. مجتبی عابدینی، کاپیتان ایران و نفر چهارم المپیک ریو مقابل شائوا گوردون از کانادا قرار خواهد گرفت و در صورتی که حریف کانادایی خود را شکست دهد، در دور بعد مقابل ژیلاگی شمشیرباز مجارستانی که قهرمانی دو دوره المپیک را در کارنامه داد، به میدان می‌رود. علی پاکدامن با آندراس زاتماری از مجارستان که در رنکینگ جهانی در جایگاه دوازدهم قرار دارد، روبه‌رو خواهد شد. محمد رهبری نیز با حریفی از فرانسه به نام اپیتی که نفر ششم رنکینگ جهانی است، مسابقه خواهد داد.

فاطمه کرم‌زاده، نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان و جواد فروغی 4 نماینده تیراندازی ایران در روز نخست مسابقات المپیک توکیو هستند. در کل تیم تیراندازی ایران در دوره‌های قبلی نیز مدعی کسب مدال در المپیک بوده و در این دوره نیز همه امیدوارند بالاخره طلسم کسب مدال برای آنها شکسته شود.

یکی از دو نماینده تکواندوی ایران در بخش مردان، فردا روی شیاپچانگ می‌رود. مسابقات وزن 58کیلوگرم که هادی‌پور در آن حضور دارد، از ساعت 5 و45دقیقه بامداد فردا به وقت تهران آغاز می‌شود و تا ظهر ادامه دارد. در صورتی که آرمین به مسابقه رده‌بندی یا فینال برسد، بعدازظهر فردا برای کسب مدال مبارزه می‌کند. هادی‌پور رنک سه دنیا در وزن خود است و جزو امیدهای اصلی کسب مدال به شمار می‌رود.

در انتظار یک المپیک رویایی

برای نخستین‌بار المپیک بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود و کاروان ایران نیز با وجود رکوردشکنی در تعداد ورزشکاران از نظر خیلی از کارشناسان در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار ندارد. با این حال همه امید به یک المپیک رویایی و روشدن سورپرایزهایی از کاروان ایران در خلاق توکیو 2020 هستند. در آستانه شروع بازی‌های المپیک توکیو 2020، خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش‌بینی جالبی از برندگان مدال در تمامی رشته‌های این رویداد داشت. در واقع طبق این پیش‌بینی که توسط نویسندگان و کارشناسان AP انجام شده، ایران با یک طلا، دو نقره و 6 برنز به کار خود در توکیو 2020 پایان خواهد داد. این نتیجه قطعا ایده‌آل کاروان ایران نخواهد بود چون معیار اصلی برای رده‌بندی کشورها در المپیک تعداد مدال‌های طلاست. از سوی دیگر کسب 6 مدال برنز در نوع خود یک رکورد برای ایران محسوب می‌شود، چون در تاریخ المپیک سابقه نداشته که ایران 6 مدال برنز کسب کند و در صورت رخ‌دادن چنین اتفاقی، توکیو 2020 بالاتر از المپیک 1952 هلسینکی و المپیک 2016 ریو که ایران 4 برنز کسب کرده بود، قرار خواهد گرفت.

باید امیدوار بود نه‌تنها پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان از مدال طلای حسن یزدانی در کشتی آزاد درست از آب دربیاید؛ بلکه در سایر رشته‌ها نیز نفراتی داشته باشیم که بتوانند قهرمانی المپیک را جشن بگیرند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.