جنجال «پگاسوس»

تلفن‌های هوشمند افرادی خاص در سراسر جهان هدف پگاسوس، نرم‌افزار جاسوسی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و افشاگری‌ها همچنان ادامه دارد...

پگاسوس (Pegasus) بدافزار جاسوسی، محصول شرکت اسراییلی «ان‌اس‌او» (NSO) که به برخی کشورها فروخته شده، در هک تلفن‌های هوشمند خبرنگاران، سیاستمداران، مقام‌های دولتی، فعالان حقوق بشر و وکلا در سراسر جهان به‌ کار گرفته شده است. ابتدا «فوربیدن استوریز» سازمان غیرانتفاعی روزنامه‌نگاری مستقر در پاریس و سازمان عفو ​​بین‌الملل به این فهرست دسترسی یافتند و آن را با چندین سازمان رسانه‌ای به اشتراک گذاشتند. همچنان هم ابعاد تازه‌ای از این اتفاق روشن می‌شود.

شهروند آنلاین: هفده سازمان رسانه‌ای از روز یکشنبه (بیست‌وهفتم تیرماه)، نتیجه افشاگری‌های «پروژه پگاسوس» را منتشر کرده‌اند. پگاسوس (Pegasus) بدافزار جاسوسی، محصول شرکت اسراییلی «ان‌اس‌او» (NSO) که به برخی کشورها فروخته شده، در هک تلفن‌های هوشمند خبرنگاران، سیاستمداران، مقام‌های دولتی، فعالان حقوق بشر و وکلا در سراسر جهان به‌ کار گرفته شده است. شرکت «ان‌اس‌او» در امور نظارت امنیتی فعال است.

چه در اطلاعات درزکرده به چشم می‌خورد؟

اطلاعات فاش‌شده شامل فهرستی با بیش از 50هزار شماره تلفن است که از سال 2016، مشتریان دولتی شرکت NSO ، که نرم‌افزار نظارت مخفی را می‌فروشد، آنها را انتخاب کرده‌اند. داده‌های درزکرده همچنین حاوی زمان و تاریخی است که شماره تلفن‌ها انتخاب یا به سیستم وارد شده‌اند.

ابتدا «فوربیدن استوریز» سازمان غیرانتفاعی روزنامه‌نگاری مستقر در پاریس و سازمان عفو ​​بین‌الملل به این فهرست دسترسی یافتند و آن را با چندین سازمان رسانه‌ای به اشتراک گذاشتند.

عفو بین‌الملل 67 گوشی هوشمند را که در آنها احتمال حمله وجود داشت، بررسی کرد. از این تعداد 23 گوشی با موفقیت آلوده شده‌اند و در 14 مورد علایم تلاش برای نفوذ وجود داشت. در 30 مورد باقیمانده، آزمایش‌ها نتیجه‌ای نداشت (در چندین مورد به دلیل تعویض گوشی‌ها).

«ان‌اس‌او» چه می‌گوید؟

شرکت NSO در بیانیه‌های متعدد گفته «این فهرست، از اهداف پگاسوس یا اهداف بالقوه آن نیست. شماره‌های موجود در این فهرست به هیچ‌وجه مربوط به گروه NSO نیست». اما گاردین و سایر شرکای رسانه‌ای که به‌عنوان بخشی از پروژه پگاسوس، به داده‌ها دسترسی داشتند، معتقدند این فهرست شامل افرادی است که مشتریان دولتی NSO انتخاب کرده‌اند؛ افرادی از سراسر جهان که در تجزیه‌ و تحلیل تلفن‌های آنان، ردپای بدافزار پگاسوس محسوس است.

«ان‌اس‌او» می‌گوید داده‌ها «هیچ ارتباطی» با شرکت ندارد و گزارش‌های «پروژه پگاسوس» را با عنوان «پر از پیش‌فرض‌های اشتباه و نظریه‌های بی‌اساس و غیرمستند» رد کرده است.

فروشندگان نرم‌افزار جاسوسی
شرکت «ان‌اس‌او». Photograph: Amir Cohen/Reuters

سوءاستفاده ادعا شده باعث ایجاد سوالاتی در ائتلاف فرا حزبی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل شده است. یکی از اعضای آن، حزب لیبرال مرتز (Meretz) در جلسه روز پنجشنبه از بنی گانتز، وزیر دفاع، در مورد صادرات NSO سوال کرد.

رام بن باراک، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اسراییل هم گفت آنها در حال بررسی ادعاها مبنی بر سوءاستفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی  پگاسوس شرکت NSO  برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشرند و اینکه آیا قوانین صادرات اسلحه سایبری مانند پگاسوس باید سخت‌تر شود.

آژانس کنترل صادرات دفاعی اسراییل (DECA) در وزارت دفاع اسراییل است و بر صادرات «ان‌اس‌او» نظارت می‌کند. این وزارتخانه و شرکت «ان‌اس‌او» گفته‌اند هدف از ارایه پگاسوس فقط ردیابی تروریست‌ها و جنایتکاران است و همه مشتریان خارجی از دولت‌های آزمایش‌شده هستند!

مشتریان

«ان‌اس‌او» ادعا می‌کند ابزار خود را به 60 مشتری در 40 کشور فروخته، اما از فاش‌کردن نام آنها امتناع می‌کند. با بررسی دقیق داده‌های فاش‌شده، شرکای رسانه‌ای که به‌عنوان بخشی از پروژه پگاسوس به داده‌ها دسترسی داشتند، توانستند 10 دولتی را شناسایی کنند که برای انتخاب اهداف پگاسوس مسئول هستند: جمهوری آذربایجان، بحرین، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی، مجارستان، هند و امارات متحده عربی.

همچنین بر اساس شواهد «سیتیزن لب»، گروه حقوق بشری عرصه مجازی، هر 10 کشور مشتری شرکت  NSO بوده‌اند.

قربانیان

امارات متحده عربی یکی از 40 کشوری است که به بدافزار جاسوسی NSO دسترسی پیدا کرده است که قادر به هک و کنترل مخفیانه تلفن‌همراه است.

به گزارش گاردین، یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس در میان بیش از ۴۰۰ نفر از انگلستان است که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هدف پگاسوس قرار گرفته‌اند.

با توجه به تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، به نظر می‌رسد دولت اصلی که مسئول انتخاب شماره تلفن‌های انگلستان است، امارات متحده عربی است!

همچنین اعتقاد بر این است که دوبی، تحت حاکمیت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، مشتری NSO بوده است.

بر اساس گزارش گاردین، تلفن‌های «لطیفه» دختر شیخ محمد که در سال ۲۰۱۸ تلاشی ناموفق برای فرار از دوبی آغاز کرد، همچنین تلفن‌همراه هیا بنت حسین، همسر سابق حاکم دوبی که سال ۲۰۱۹ از کشورش فرار کرد و به انگلیس رفت، هدف پگاسوس قرار گرفته‌اند.

پس از اینکه نام 14 رئیس دولت در فهرست درزکرده به چشم خورد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنجشنبه به خبرنگاران در برلین گفت: «جاسوس‌افزارهایی مانند آنچه شرکت NSO ساخته، نباید در اختیار کشورهایی که نظارت قضائی ندارند، قرار گیرد. معتقدم مهم است نرم‌افزاری که برای موقعیت‌های خاص تولید شده است، اشتباه به دست کسی نرسد.»

امانوئل مکرون
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دو تلفن همراه خود را هنگام نشست اجتماعی اروپا در گوتنبرگ، سوئد، نوامبر 2017، در دست دارد. Photograph: Ludovic Marin/AFP/Getty Images

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم پس از اینکه گزارش شد تلفن‌همراه او و وزرای دولت در فهرست لو رفته بوده، جلسه اضطراری امنیت سایبری تشکیل داد. یک مقام مسئول در کاخ الیزه گفت که تلفن و شماره‌های تلفن رئیس‌جمهوری تغییر کرده است.

وجود شماره تلفن‌های مکرون، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق و 14 وزیر در حال خدمت، از جمله وزیران دادگستری و امور خارجه، در داده‌های فاش‌شده سیاستمداران فرانسوی را شوکه کرد.

تحقیقات پروژه پگاسوس نشان می‌دهد مراکش کشوری است که احتمالا به مکرون و تیم ارشدش علاقه داشته و  فرانسه از اینکه که تلفن‌های آنها را یکی از متحدان نزدیک دیپلماتیک‌شان انتخاب کرده، نگران است!

«ان‌اس‌او» با بیان اینکه مکرون هدف هیچ یک از مشتریانش نبوده، در اظهاراتی متعدد گفته از دولت‌هایی که مشتری‌اش بوده‌اند، خواسته از ابزارهای جاسوسی قدرتمند این شرکت فقط برای تحقیقات قانونی در زمینه تروریسم یا جنایت استفاده کنند!

دولت هند، میزبان رهبر تبت، مظنون به این است که یکی از مشتریان NSO است. اعتقاد بر این است که شماره تلفن‌های حلقه مشاوران برتر دالایی لاما جزو انتخاب‌های مشتریان دولتی گروه NSO است.

دالایی لاما
تصور نمی‌شود که دالایی لاما تلفن شخصی داشته باشد، اما شماره‌های مرتبط با مشاوران ارشد او در نشت داده‌ها وجود دارد. Composite: Guardian/AP

تبتی‌های منتخب تلفن‌های خود را برای تأیید تلاش یا موفقیت در هرگونه هک‌کردن در دسترس قرار ندادند، اما تجزیه‌ و تحلیل فنی 10 تلفن دیگر در فهرست هند، آثاری از پگاسوس یا نشانه‌هایی از هدف‌گیری مربوط به این جاسوس‌افزار را یافت.

به‌ دنبال راه‌اندازی «پروژه پگاسوس»، آشوینی وایشناو، وزیر فناوری اطلاعات هند، گفت که ادعاهای این پروژه در مورد نظارت مخفی و جاسوسی هند «تلاشی مغرضانه برای بدنام‌کردن دموکراسی هند و نهادهای معتبر و متقن آن» است.

با این حال، وجود یک شماره تلفن در فهرست لورفته به این معنی نیست که هک آن موفقیت‌آمیز بوده است. پگاسوس به مشتریان امکان می‌دهد به تلفن‌ها نفوذ و تماس‌ها، پیام‌ها و مکان آنها را استخراج کنند.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.