دستگیری ۱۵ جوینده گنج

 ۱۳ حفار غیرمجاز و ۲ سارق میراث فرهنگی در عملیات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به دام افتادند.

یکی از این حفاری‌های غیرمجاز در یکی از قلعه‌های روستای بهورد ایوانکی رخ داده بود که با حضور تیم یگان حفاظت و عوامل انتظامی، ادوات حفاری کشف شد.

با دریافت گزارش مردمی در خصوص انجام حفاری غیرمجاز در یک خانه در شهرستان گرمسار تیم یگان حفاظت در محل حاضر شد و  ۵ نفر را حین حفاری دستگیر کرد.

بر اساس گزارش پلیس آگاهی استان در خصوص کشف اشیای مشکوک در منزل سارقی در سمنان، یک تیم از یگان حفاظت به همراه کارشناس به محل اعزام و  ۱۱ قلم شی سفالی دارای ارزش تاریخی مشاهده شد.

در این رابطه  ۳ نفر متهم پرونده با تایید کارشناس میراث‌فرهنگی برای بررسی پرونده تحویل مراجع قضائی شدند.
در یکی از این گزارش‌های مردمی در خصوص حفاری غیرمجاز در منزل مسکونی واقع در خیابان کهنه دژ سمنان، یک تیم از عوامل یگان حفاظت به همراه عوامل کلانتری در محل حاضر و حفاری غیرمجاز به عمق تقریبی ۱۳ متر را کشف کرد. چهار نفر متهم این پرونده تحویل عوامل کلانتری شدند.

حفار غیرمجازی هم در یک منزل مسکونی در شهمیرزاد، دستگیر شد. سارقان تجهیزات و آهن‌آلات منطقه چاه تاریخی خوریان شهرستان سمنان نیز با پیگیری‌های انجام شده دستگیر شدند.

بیش از ۱۰ هزار بازدید محسوس و غیرمحسوس  از آثار تاریخی استان، توسط مراقبین صورت پذیرفته است که این بازدید‌ها و دستگیری حفاران، منجر به کشف ۱۹ قلم شی باستانی شد.
بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.
شهروندان می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.