امدادگران ایستاده در برابر سیل

هلال‌احمر به یاری سیل‌زدگان کهگیلویه‌وبویراحمد آمده است

بارش بی‌امان باران از عصر بیست‌‌وهفتم تیرماه آغاز شد. مناطق سردسیری و کوهستانی کهگیلویه‌وبویراحمد که تا پیش از این، در فصل تابستان تنها با بارش‌های پراکنده روبه‌رو بودند، یک هفته بارش مداوم را تجربه کردند؛ مناطقی که این روزها میزبان کوچ‌نشینان و عشایر است و بارش‌های اخیر چادرهای ایلات و عشایر را غرق آب کرده است.
دام‌های ضعیف‌تر و کوچک‌تر که تاب مقاومت در این بارش‌ها و سیلاب را نداشتند، از بین رفته‌اند و چوپان‌ها در ارتفاعات گرفتار شده‌اند. امدادگران از ساعات اولیه آغاز بارندگی در مناطق سیل‌زده حضور دارند.
مسدودشدن بسیاری از مسیرها به‌دلیل سیلاب از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی امدادرسانی در کهگیلویه‌وبویراحمد است.

چادرزنی در مسیر سیلاب

مناطق کوهستانی و سردسیر کهگیلویه‌وبویراحمد از اوایل اردیبهشت پذیرای کوچ‌نشینان هستند. چادرهای خانوارهای عشایر در دامنه کوه‌ها برپا می‌شود و چوپانان دام‌ها را برای چرا به مراتع بالا دست می‌برند.

شهرستان‌ها و روستاهای چرام، کهگیلویه، باشت، دلی گردون، کاکان و… معمولا تابستان‌های خنک اما کم‌بارشی دارند. با این‌حال، یک هفته است که باران بارش بی‌وقفه خود را در این مناطق آغاز کرده است.

«علمدار دستور» رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان چرام می‌گوید: «بیش از ۱۵۰ خانواده بزرگ عشایر در ییلاق‌های چرام حضور دارند. طبیعت این منطقه، بارش باران‌های پراکنده در این فصل از سال است.

عشایر هم بدون درنظرگرفتن احتمال بارش‌های طولانی‌مدت، در مسیر سیلاب‌ها چادر زده‌اند. به همین دلیل چادرهای آنها دچار آبگرفتگی شده و وسایل‌شان غرق در آب. مواد غذایی آنها از بین رفته و خسارت‌های مالی زیادی را متحمل شده‌اند، اما خوشبختانه در این سیلاب خسارت جانی نداشتیم.»

سال‌هاست عشایر منطقه با هلال‌احمر آشنا هستند و به محض وقوع هر حادثه‌ای، امدادگران جمعیت را باخبر می‌کنند.

رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان چرام می‌گوید: «به محض وقوع هر حادثه‌ای، عشایر بلافاصله با ما تماس می‌گیرند و موقیت خود را اعلام می‌کنند. جمعیت این عشایر معمولا ثابت و مشخص است و به همین دلیل ما هم آشنایی خوبی با محل اقامت هر خانوار داریم.

همین آشنایی و تسلط نسبت به منطقه باعث شده تا درصورت وقوع حوادث، بتوانیم به موقع به آنها امدادرسانی کنیم.»

بیش از ۱۴۰۰ مورد اقلام امدادی از قبیل چادر، پتو، موکت، وسایل گرمایشی، آب معدنی، کنسرو، بسته‌های غذایی ۷۲ساعته و… فقط در ۴ روز نخست سیلاب بین مردم سیل‌زده استان توزیع شده است

تداوم آبگرفتگی‌ها

امدادرسانی به سیل‌زده‌ها از اولین شب بارش در کهگیلویه‌وبویراحمد آغاز شد. توزیع چادرهای اسکان اضطراری میان عشایری که چادرهایشان دچار خسارت شده، از مهم‌ترین این اقدامات بود.

با این حال تداوم بارندگی‌ها، این کوچ‌نشینان را دوباره با مشکل مواجه کرد. «عبدالحسین دهش» رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان بویراحمد می‌گوید: «از شب اول توزیع اقلام ضروری مثل پتو، چادر و بسته‌های غذایی ۷۲ساعته در میان خانواده‌های خسارت‌دیده آغاز شد.

با این حال، ادامه بارندگی‌ها در چند روز متوالی، باعث آبگرفتگی دوباره چادرهای آنها شد. چادرهایی که برای اسکان اضطراری به خانواده‌های عشایر داده بودیم هم در بارش‌های بعدی دوباره دچار آبگرفتگی شد و امدادرسانی دوباره در برخی از مناطق آغاز شد.»

 

دام‌ها تلف شده‌اند

صعب‌العبور بودن مناطق عشایرنشین و همچنین مسدودشدن جاده‌ها بر اثر طغیان رودخانه و جاری‌شدن سیل، از چالش‌های پیش‌رو برای امدادرسانی در این سیلاب است.

رئیس شعبه هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «با وقوع سیلاب، مسیر دسترسی به اغلب مناطق عشایرنشین مسدود شده بود، به‌طوری که امکان امدادرسانی به برخی از این مناطق وجود نداشت.

با این‌حال با تلاش‌های راهداری این مسیرها باز شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن امدادگران به این مناطق برسند و وسایل و امکانات مورد نیاز را به سیل‌زده‌ها برسانند.

مشکل دیگری که در پیش‌روی ما برای امدادرسانی وجود دارد، این است که اغلب یورت‌ها و چراگاه‌هایی که عشایر دام‌های خود را به آن می‌برند، مناطق صعب‌‎العبور کوهستانی هستند.

رسیدن به این مناطق با وجود جاری‌شدن سیلاب کار سختی است. از جایی به بعد در این مسیرها حتی خودروهای کمک‌دار هم امکان تردد ندارند و باید به وسیله چارپایان تجهیزات و اقلام امدادی را به این مناطق رساند.»

بیش از ۲۰ منطقه عشایرنشین شهرستان بویراحمد در این سیلاب دچار خسارت و آسیب شده است و امدادرسانی به این مناطق تا آرام‌شدن شرایط عشایر و همچنین شرایط جوی ادامه دارد.

دستور می‌گوید: «در این سیلاب خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم، اما برخی از عشایر، تعدادی از دام‌های خود را از دست دادند. دام‌هایی که در این سیلاب تلف شدند، اغلب دام‌های ضعیف‌تر بودند که توان مقاومت در سیلاب را نداشتند.

به‎‌طور میانگین هر خانواده عشایر شاید ۲ تا ۳ رأس دام خود را در این سیلاب از دست داده باشد. از طرفی چادرها و همچنین مواد غذایی آنها در سیل از بین رفته است. این یعنی عشایر خسارت‌های مالی زیادی را متحمل شده‌اند.»

 

سیل، جاده‌ها را مسدود کرده است

اهالی مناطق سردسیری کهگیلویه‌وبویراحمد وقوع چنین سیلابی را در این وقت از سال به خاطر ندارند. درختان کهنسال و جنگل‌های گردو در مناطق کوهستانی آسیب جدی‌ای در این سیلاب دیده‌اند.

تنه درختان از جا کنده شده و به همراه سیلاب به پایین‌دست و به باغ‌های روستایی سرازیر شده‌اند. باغ‌های زیادی در این سیلاب از بین رفته و آسیب‌های جدی دیده‌اند.

«سید امان‌الله جهان‌بین» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «قبل از آغاز بارندگی‌ها، با اعلام هشدار هواشناسی نیروهای ما برای امدادرسانی آماده بودند.

امدادرسانی سیل کهگیلویه و بویراحمد

به همین دلیل توانستیم در ساعات اولیه وقوع سیلاب، به مردم حادثه‌دیده کمک‌رسانی کنیم. ۱۲ تیم عملیاتی در همان روز نخست امدادرسانی در مناطق مختلف استان را بر عهده داشتند.

شهرستان‌هایی مثل بویراحمد، چرام، مارگون، دنا، و کهگیلویه تحت‌تأثیر این سیلاب بودند. بیشترین جمعیت متأثر از سیلاب عشایر این مناطق هستند. همچنین سیل به باغداران هم خسارت‌هایی وارد کرده است.»

سیلاب هنوز ادامه دارد و با بارش باران شدید در هر منطقه‌ای، راه‌های مواصلاتی مسدود می‌شوند. نبود امکانات کافی برای بازکردن جاده‌ها، باعث شده تا برخی از این مسیرها در ۵ روز نخست بعد از بارندگی همچنان مسدود باشند.

از سوی دیگر سیلاب‌های تازه، مسیرهای بازگشایی‌شده را دوباره مسدود می‌کند و عبور و مرور در آن را غیرممکن.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «بیش از ۱۴۰۰ مورد اقلام امدادی از قبیل چادر، پتو، موکت، وسایل گرمایشی، آب معدنی، کنسرو، بسته‌های غذایی ۷۲ساعته و… فقط در ۴ روز نخست سیلاب بین مردم سیل‌زده استان توزیع شده است.

خانواده‌های عشایر در مناطق صعب‌العبور با پراکندگی نسبی حضور دارند. با وجود اینکه دسترسی به این خانوارها در زمان کوتاه کاری دشوار است، اما با وقوع هر سیلاب، نیروهای ما خودشان را به‌موقع به مردم آسیب‌دیده از سیل رسانده‌اند.

هلال‌احمر تا پایان وضعیت سیلاب و بارندگی‌ها و تا زمانی که آخرین نیازهای مردم متأثر از سیل به امدادرسانی برطرف شود، در کنار مردم می‌ماند.»

نجات مردم از مهلکه سیل

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.