دلتا معادلات کرونا را در دنیا به هم زده است

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهند

ویروس دلتا جنس و نوعش با نمونه‌های دیگر ویروس کرونا متفاوت است. این ویروس مرزهای سنی را هم برداشته است. اگر نمونه‌های دیگر کرونا کاری به کودکان نداشتند و یقه بزرگسالان را می‌گرفتند، این ویروس کودکان و نوجوانان را نیز درگیر و متأسفانه آنها را هم ضربه فنی می‌کند.

ملیحه محمودخواه- کرونا نزدیک دو سال است که سروکله‌اش در دنیا پیدا شده و هر بار شکل و شمایلش را تغییر می‌دهد تا ضعف انسان را به رخش بکشد.

جهش‌های پشت‌سرهم ویروس کرونا از انواع آلفا و بتا و گاما و حالا دلتا نشان می‌دهد که این ویروس با نمونه قبلی‌اش فرق کرده و وحشی‌تر و جسورتر شده است. اما ماجرا وقتی خطرناک‌تر می‌شود که  طولانی‌شدن حضور این ویروس در دنیا سبب شده است مردم خسته شوند و حالا که ویروس خطرناک‌تر شده نسبت به آن هم بی‌اعتناتر شوند.

بی‌تفاوتی‌ها و دورهمی‌ها، عروسی‌ها و مجالس در حالی در بسیاری از خانواده‌ها انجام می‌شود که آمار ابتلا به کرونا در همین چند روز در کشور رقم خورده و آمار فوتی‌های روزانه از 200 نفر فراتر رفته است.

دلتا، چهارمین جهش خطرناک ویروس کرونا

وضعیت جهش ویروس دلتا در بسیاری از کشورهای دنیا رخ داده است. این جهش از هندوستان شروع و در کمترین زمان ممکن در دنیا فراگیر شد.

در کشور ما نیز یک ماهی می‌شود که زمزمه‌های ورود ویروس دلتا در استان‌های جنوبی کشور شنیده شده است و همان‌طور که از عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی می‌شد، در کمترین زمان ممکن تعداد مبتلایان به این جهش خطرناک، افزایش پیدا کرد و مسئولان با هشدار مسری‌بودن بیش از پیش این واریانت، خبر از آغاز پیک پنجم ویروس در کشور دادند. این در شرایطی بود که به گفته اپیدمیولوژیست‌ها هنوز پیک چهارم را کاملا پشت‌سر نگذاشته بودیم و آمار فوتی‌های روزانه بیشتر از ۱۰۰ نفر بود.

 

اما این سویه جدید و خطرناک در کمتر از  چند هفته جای سویه‌هایی که دیگر از رمق افتاده بودند و مدتی بود بیشتر شهرهای کشور را آبی و زرد کرده بودند، گرفت و دوباره رنگ قرمز وحشت را در کشور پررنگ کرد.

آمار شهر‌های قرمز و نارنجی روزبه‌روز به سمت افزایش رفت و برای کلانشهر‌ها و استان‌های بزرگی مثل تهران بحران شبه‌جنگی ایجاد کرد، به گونه‌ای که روسای برخی از بیمارستان‌های تهران خبر از برپایی فضای صحرایی در محیط اورژانس‌ها می‌دهند و بیماران در چادر‌هایی در حیاط و اورژانس به صورت سرپایی معاینه می‌شوند.

بر اساس آخرین آمارها رنگ ۲۳۲شهرستان قرمز، ۱۱۷ شهرستان نارنجی و  ۹۹ شهرستان زرد است.

آمارهای ابتلا به کرونا در کشور شکسته شد

در چند روز گذشته آمار ابتلا به این ویروس خطرناک 27هزار و ۴۴۴ نفر اعلام شد که  این رقم، رکورد شناسایی بیمار در ایران از ابتدای کروناست. پیش از این بیشترین بیمار کرونایی شناسایی‌شده در کشور با ٢۵هزار و ۵٨٢ نفر در ٢۵فروردین امسال به ثبت رسیده بود. تعداد فوتی‌های روزانه هم پس از مدت‌ها به عدد ٢٥٠ نفر رسید؛ آخرین باری که بیش از ٢٥٠ فوتی کرونا در کشور داشتیم، سوم خردادماه بود.

تهران در وضعیت خطرناک

زالی، فرمانده ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران از رکورد تعجب‌برانگیز در تهران خبر داد و اعلام کرد که برای اولین بار در تهران تعداد مجموع بستری از ۸هزار نفر گذشت. بالاترین میزان بستری در استان تهران که مربوط به اواسط سال‌جاری بود، حدود ۷هزار و ۶۰۰ بیمار بود، اما در حال حاضر بیش از ۸هزار بیمار کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند.

به گفته زالی برای اولین بار میزان مراجعان سرپایی از عدد ۲۰هزار نفر عبور کرد، هم در بخش مراجعان سرپایی و هم در بخش بستری دو رکوردی که از آغاز کرونا تاکنون ثبت نشده بود، متأسفانه در استان تهران ثبت شد و این نشان‌دهنده سرعت بالای بیماری و سرایت‌پذیری عمده آن است.

ویروسی که دلش به حال بچه‌ها نمی‌سوزد

ویروس دلتا جنس و نوعش با نمونه‌های دیگر ویروس کرونا متفاوت است. این ویروس مرزهای سنی را هم برداشته است. اگر نمونه‌های دیگر کرونا کاری به کودکان نداشتند و یقه بزرگسالان را می‌گرفتند، این ویروس کودکان و نوجوانان را نیز درگیر و متأسفانه آنها را هم ضربه فنی می‌کند.

ویروس دلتا شبیه جهش‌های قبلی نیست و با علامت‌های بسیار ساده‌ای مانند علایم سرماخوردگی ظهور پیدا کرده، در یک مدت زمان بسیار کوتاه فرد را درگیر و به ریه و وضعیت اکسیژن آسیب جدی وارد می‌کند.

به گفته زالی  در حال حاضر وضعیت ابتلای کودکان نگران‌کننده شده است و مراکز بیمارستانی که اطفال را پذیرش می‌کنند، از افزایش تعداد بیماران‌شان خبر می‌دهند. باید در این شرایط مراقبت از کودکان افزایش پیدا کند، زیرا متأسفانه شاهد ابتلای کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال در بیمارستان‌ها هستیم.

وضعیت به اندازه‌ای خطرناک شده که قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های کشور، با توجه به شیوع گسترده کرونای دلتا در کشور اعلام شرایط اضطراری کرد. بر این اساس باید مرخصی کادر درمان تا دو هفته لغو شود و ظرفیت بیمارستان‌ها به طور کامل به کووید-١٩ اختصاص پیدا کند.

دلتا با سرعت بالا در حال انتقال است

حمید سوری، فوق‌تخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن اپیدمیولوژی ایران به «شهروندآنلاین» تأکید می‌کند که با سرعت بالایی از نظر تعداد ابتلای جدید مواجه هستیم و در حال حاضر هنوز به قله این موج نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم روند نزولی و کاهش شدت موج را پیش‌بینی کنیم.

او توضیح می‌دهد که در حال حاضر سویه قالب در کشور ما، سویه دلتاست و ماهیت این ویروس نیز سرایت‌پذیری چند برابری نسبت به سویه‌های قبلی است و مشکل اساسی نیز همین موضوع است، به این معنا که هر چه آمار ابتلا بالاتر باشد، آمار مرگ‌ومیر نیز افزایش پیدا می‌کند.

آمار بالا برود، خطرناک است

او با هشدار به اینکه هر کشوری ظرفیت ویژه‌ای در بیمارستان‌ها دارد و در صورتی که در پیک بیماری آمارها از میزان ظرفیت فراتر برود،مرگ‌ها به شکل تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد، ادامه می‌دهد: «به دلیل شدت و سرعت سرایت این ویروس و همچنین کاهش درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط هموطنان، مدام در حال افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در سطح کشور هستیم و این بسیار خطرناک است.»

سیما سادات‌ لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ توضیح داد که در چند هفته  گذشته تعداد بیماران سرپایی افزایش 25درصدی داشته‌اند، در این هفته با افزایش حدود ۳۵درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۱۸.۵درصدی در تعداد بیماران فوت‌شده ناشی از کرونا مواجه بودیم.

او از کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها نیز گله کرده و می‌گوید: «کاهش رعایت پروتکل‌ها در این روزها بسیار مشهود است و در حال حاضر اعلام‌شده که تنها 48درصد از مردم این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و این سبب افزایش آمار بیماران و وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها شده است.»

لاری تأکید می‌کند که در حال حاضر با کمبود تخت در بیشتر بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم و انرژی و توان کادر درمان نیز در این مدت تحلیل رفته است. با وجودی که تمام مرخصی‌ها برای دو هفته لغو شده، اما کادر درمان بسیار خسته و کم‌توان شده است.

جهش ویروس دلتا 60 برابر بیشتر از آلفا

آمیتیس رمضانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی نیز معتقد است که سرعت جهش دلتا نسبت به سایر نمونه‌های جهش این ویروس  ۶۰درصد بیشتر است و همین موضوع سبب افزایش آمار بی‌رویه مبتلایان شده است.

به اعتقاد این پزشک متخصص بیشتر درگیری‌های این ویروس خانوادگی است. وقتی شخصی مبتلا به کرونای دلتا می‌شود، قطعا تا ۹۰درصد اعضای خانواده خود را مبتلا خواهد کرد.

او ابتلای خانوادگی و فامیلی به این ویروس را نتیجه عدم‌رعایت پروتکل‌ها می‌داند و به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد که وقتی شاهد تجمعات در فضاهای بسته هستیم، انتظار ابتلای بالا هم می‌رود و ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که این جهش نسبت به سایر جهش‌ها متفاوت‌تر است و شاهد ابتلای اطفال نیز هستیم که متأسفانه این روند رو به افزایش است.

رمضانی به این نکته نیز تأکید می‌کند که خطر بستری و مرگ‌ومیر این سویه نسبت به سایر نمونه‌ها بیشتر است و نکته گمراه‌کننده در این سویه تشابه تشدید علایم بیماری با سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، به نحوی که فرد مبتلا را گمراه می‌کند و فرد با تصور ابتلا به یک سرماخوردگی ساده تعداد زیادی از اطرافیان خود را به این ویروس مبتلا کرده و زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که ریه‌اش کاملا درگیر شده است.

علایم دلتا

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی تب، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و دل‌درد را از اصلی‌ترین علایم ابتلا به جهش دلتا عنوان می‌کند و هشدار می‌دهد که مردم باید توجه داشته باشند که در حال حاضر ما اصلا چیزی تحت عنوان آنفلوآنزا نداریم و هر فردی که دچار علایم مشابه شد، باید صددرصد خود را مبتلا به کرونا بداند و اقدام جدی و سریع برای قرنطینه و درمان داشته باشد.

دورهمی‌ها عامل اصلی گسترش دلتا

مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو ستاد ملی کرونا به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد که بیشترین آسیب‌های ویروس دلتا در ریه و گوارش بوده و بیشترین مبتلایان کسانی هستند که در سفر‌ و دورهمی‌های خانوادگی حضور داشتند.

او با اعتقاد بر اینکه در پیک پنجم شدت و شیوع بیشتر از نمونه‌های قبلی است، تأکید می‌کند راه‌های پیشگیری سویه هندی نیز همچون کنترل کرونای معمولی یعنی استفاده از ماسک و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی‌هاست.

مردانی تأکید می‌کند قدرت انتقال و سرایت این ویروس ۱۲ برابر بیشتر از کرونای چینی بوده و از انسان به انسان به سرعت انتقال می‌یابد.

بهبودیافتگان کرونا کمتر آن را می‌گیرند

این متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است که بهبودیافتگان کرونا اما به ندرت به این ویروس مبتلا شده و در صورت ابتلا نیز احتمالا موارد خفیف بیماری را تجربه می‌کنند.

او تأکید می‌کند که تابستان امسال زمان مناسبی برای سفر نیست و بیشتر کسانی که در این روز‌ها بستری شدند، افرادی بودند که به سفر رفتند یا در جمع‌های خانوادگی حضور یافتند، در مسافرت‌های تابستانی برخی‌ها در حین سفر و برخی دیگر در پایان سفر درگیر و بستری شدند.

او با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم از حضور در هر نوع تجمعی اعم از دورهمی خانوادگی، مجالس عروسی و ترحیم به‌شدت خودداری کنند، تصریح کرد: «معتقدیم که اگر برای مدتی عزیزان‌مان را نبینیم بهتر از آن است که خدای نکرده برای همیشه از دیدن‌شان محروم شویم و متأسفانه در یک نمونه آن شاهد بودیم که نزدیک به ۱۰ نفر که در یک دورهمی حاضر بودند، مبتلا و بستری شدند که از این تعداد دو نفر از آنان که یک مادر و دختر بودند، فوت کردند.»

او تأکید می‌کند که اگر فردی مورد مشکوکی دارد، باید کل خانواده و اطرافیان او تست بدهند تا در صورت مثبت‌بودن نتیجه آزمایش، اقدام به‌موقع صورت پذیرد.

او ادامه می‌دهد:‌ «کرونا در روزهای نخستین شیوع خود سالمندان و بیماران زمینه‌ای را مورد هدف قرار داد، اما برخلاف تصور مردم، روزبه‌روز بر تعداد کودکان مبتلا به آن اضافه شد تا جایی‌ که اطفال زیر یک ماه نیز به جمع قربانیان این بیماری پیوستند.»

او افزود: «در موج‌های قبلی کرونا، کودکان کمتر درگیر این ویروس می‌شدند و بیشتر افراد درگیر با این ویروس بزرگسال و افراد بالای ۶۰سال بودند، اما در موج پنجم با توجه به واکسینه شدن افراد بالای ۶۰ سال و درگیری کمتر آنها با این ویروس، جمعیت قابل توجهی از کودکان و نوجوان به کرونا مبتلا می‌شوند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.