یک شروع رویایی با طلای آقا جواد

کاروان ایران در دومین روز المپیک با وجود ناکامی در شمشیربازی و تکواندو، یک طلای غیرمنتظره در تیراندازی کسب کرد

در اولین روز توزیع مدال در المپیک توکیو، ایران با طلای جواد فروغی وارد جدول مدال‌ها شد و توانست حداقل برای ساعاتی در رده دوم این جدول قرار بگیرد.

بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک توکیو در ورزشگاه ملی ژاپن رسما این بازی‌ها پس از یک سال تعویق به خاطر ویروس کرونا استارت خورد. کاروان ایران که روز جمعه دو نماینده در رشته‌های قایقرانی و تیروکمان داشت، از روز شنبه خیلی جدی‌تر وارد مسابقات شد. از اولین ساعات بامداد شنبه به وقت تهران ورزشکاران ایرانی در هفت رشته به مصاف رقبای خود رفتند؛ تنیس روی میز، والیبال، تکواندو، شمشیربازی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و بوکس.

در برخی از رشته‌ها مسابقات در مراحل مقدماتی پیگیری شد و مدالی توزیع نشد، اما همان‌طور که امید به کسب مدال داشتیم، این اتفاق در رشته تیراندازی رخ داد و جواد فروغی یک طلای شیرین در تپانچه 10 متر به ارمغان آورد. البته دو نماینده دیگر تیراندازی در بخش بانوان، نیما عالمیان در تنیس روی میز، آرمین هادی‌پور در تکواندو، مجتبی عابدینی، علی پاکدامن و محمد رهبری در شمشیربازی و سعید صفرزاده در دوچرخه‌سواری دست خالی ماندند.

طلای غیرمنتظره پرستار 41 ساله

با اینکه خیلی از نگاه‌ها در روز دوم به سالن شمشیربازی و تکواندو بود، تیرانداز ایرانی با آرامش خودش را به فینال ماده 10 متر تپانچه رساند. جواد فروغی 41 ساله که در ماه‌های اخیر به اوج رسیده بود و دو مدال طلای جام جهانی هند و کرواسی را کسب کرده بود، در فینال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و از همان ابتدا با تیرهای دقیق و دقتی بالا اختلافش را با رقبا زیاد کرد. هر چه مسابقه پیش رفت، جواد فروغی توانست اختلافش را بیشتر و بیشتر کند. رقبا یک به یک از مسابقه هشت نفره فینال بیرون می‌رفتند و جواد فروغی با آرامش خاصی کارش را دنبال می‌کرد. درنهایت این عملکرد فوق‌العاده با کسب 244.8 امتیاز برای این قهرمان تیراندازی ایران همراه شد تا یک اتفاق تاریخی برای ورزش ایران در دومین روز المپیک توکیو رخ دهد.

جواد فروغی با کسب مدال طلای المپیک در رشته تیراندازی، اولین مدال تاریخ این رشته را به ارمغان آورد و توانست رشته تیراندازی را به جمع چهار رشته قبلی مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک تبدیل کند. ملی‌پوش 41ساله تیراندازی ایران که نخستین مدال کاروان ایران را به رنگ طلایی رقم زد؛‌ شاید یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مدال‌های تاریخ ورزش ایران را کسب کرده باشد.

او که خیلی دیر خودش را وارد تیراندازی کرد، یک پرستار بیمارستان و جزو کادر درمان است. تیرانداز المپیکی ایران پیش از این گفته بود: «تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملا اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربگیری آقای خدابنده‌لو کارم را شروع کردم.» حالا در دوران سخت کرونایی یک پرستار از ایران توانست یک اتفاق تاریخی را در المپیک توکیو رقم بزند و صاحب مدال طلای المپیک شود.

ناکامی در شمشیربازی و تکواندو

با اینکه در رشته شمشیربازی انتظار داشتیم با حضور سه ملی‌پوش پرامید ایران بتواند برای نخستین بار صاحب مدال طلا شود، بعد از دور نخست که با درخشش عابدینی، پاکدامن و رهبری همراه بود، برخورد ایرانی‌ها با یک شمشیرباز مجارستانی اوضاع را پیچیده کرد. ژیلاگی که قهرمان دو دوره اخیر المپیک بود،‌ ابتدا عابدینی و سپس پاکدامن را حذف کرد و از سوی دیگر هم رهبری به دست سامل ایتالیایی از دور مسابقات کنار رفت.

در تکواندو نیز آرمین هادی‌پور یکی از دو نماینده ایران در بخش مردان که با وجود مصدومیت از ناحیه زانو، امید زیادی به کسب مدال در وزن 58 کیلوگرم داشت، در دومین مبارزه برابر حریف آرژانتینی شکست خورد و حذف شد.

نیما عالمیان در تنیس روی میز در گام اول به رقیب انگلیسی باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت؛ اگرچه بیش از باخت اعتراض عجیب او به رأی داوران با پرتاب کردن راکت و زدن سرویس به بیرون مورد توجه قرار گرفت.

سعید صفرزاده، تنها نماینده دوچرخه‌سواری ایران در بخش جاده نیز نتوانست مسیر 236 کیلومتری را طی کند و قبل از خط پایان از مسابقه کنار رفت.

اما یک برد هم در رینگ بوکس به نام ایران ثبت شد و دانیال شه‌بخش، بوکسور سبک وزن ایران در گام نخست حریف مراکشی را از پیش‌رو برداشت تا به مرحله یک‌هشتم نهایی برسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.