هلال‌احمر در خط مقدم مقابله با بحران‌ها

جایگاه و خدمات داوطلبان و امدادگران در گفت‌وگو با معاون وزیر کشور

تعدادی از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ایران را سلبریتی‌ها و مسئولان کشوری تشکیل می‌دهند. افرادی که در مواقع بحران می‌کوشند کنار مردم حادثه‌دیده باشند و از هیچ کمکی هم دریغ نمی‌کنند. «مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور یکی از این داوطلبان است. او معتقد است جمعیت هلال‌احمر و داوطلبانش حکم خانواده را برای مردم هنگام بروز بحران‌ها دارند و مردم به پشتوانه این داوطلبان، سختی‌ها را از سر می‌گذرانند و اگر این داوطلبان در گوشه و کنار کشور مشغول خدمت نباشند چه بسا صدای مظلومان به گوش کسی نرسد.

الهام علمشاهی- امیرحسین عباسی: تمام سلسله مراتب مدیریتی را مرحله به مرحله طی کرده است. شهردار پیشین اصفهان و یزد حالا معاون وزیر کشور است. او به سبب همین تجربه، از چند و چون فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمر در اقصی نقاط کشور و سختی و مشکلات پیش روی هلال‌احمری‌ها باخبر است: «عشق و علاقه‌ای که هلال‌احمری‌ها به‌خصوص داوطلبان فعال در این بخش به کار و مأموریت‌هایشان دارند در هیچ مجموعه دیگری یافت نمی‌شود.»

آنقدر این حلاوت و شیرینی کار داوطلبان به کامش شیرین آمده که امروز خودش هم رخت داوطلبی به تن کرده و هر زمان و مکانی اجازه دهد فارغ از مقام و منصبش به خدمت داوطلبانه مشغول می‌شود: «جنس کار داوطلبان از جنس عشق است و مردم این جنس کار را می‌پسندند. به همین علت نام هلال‌احمر برای همه مردم – از ساکنان دورافتاده‌ترین تا محروم‌ترین نقاط کشور- شناخته شده است. چراکه مردم در سایه فعالیت‌های هلال‌احمر و داوطلبانش احساس آرامش می‌کنند. داوطلبان و امدادگرانی که به هنگام بروز مصیبت‌ها برای کاهش آلام مردم مصیبت‌دیده تلاش می‌کنند، سختی می‌کشند و اشک می‌ریزند و گاه سنگ صبورشان می‌شوند و پای درددل‌هایشان می‌نشینند. آنها رزمندگان خط مقدم جبهه بلایای طبیعی در کشورند.»

 

ارزش اعتماد مردمی به هلال‌احمر

جمالی‌نژاد به حوادث سال‌های اخیر اشاره می‌کند، از سیلاب مهیبی که 25 استان کشور را درگیر کرد تا هجوم ملخ‌ها، آتش‌سوزی مراتع، شیوع کرونا و حالا چالش‌های آب و برق که امان مردم را بریده است. بحران‌هایی که در هرکدام ردپایی از هلال‌احمر و داوطلبانش برای کمک به هموطنان دیده می‌شود: «مردم در تمام این بحران‌ها داوطلبان هلال‌احمر را از خودشان دانسته و با همراهی آنها توانسته‌اند بر این بحران‌ها غلبه کنند. این اعتماد مردمی به نیروهای هلال‌احمر بسیار ارزشمند است و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم در این ارتباط و تعامل خللی وارد شود. هرچه ارتباط میان مردم و هلال‌احمر قوی‌تر باشد پیشبرد امور در زمان بحران با قوت و قدرت بیشتری پیش می‌رود. برعکس هرچه این تعامل و اعتماد کمتر باشد حصول نتیجه به نفع مردم در روند ساماندهی بحران‌ها کمتر خواهد بود.»

جمعیت هلال‌احمر ایران یک نهاد عام‌المنفعه و مردمی است که به‌ دور از رفتارهای سیاسی صرفا به‌دنبال کمک به مردم در زمان بحران است. معاون وزیر کشور با تأکید بر این مهم می‌گوید: «جنس هلال‌احمر با مردم و در کنار مردم بودن است. جمعیت هلال‌احمر باید در مردم ذوب شود و مردم به‌هیچ‌عنوان این مجموعه را از خودشان دور نبیند، زیرا هنگام مشکلات این هلال‌احمر است که به مردم کمک می‌کند، مردم را بسیج می‌کند و به آنها جهت می‌دهد. پس اگر مردم پشت هلال‌احمر را خالی کنند هلال‌احمر عملا نمی‌تواند به مردم ارایه خدمت کند.»

 

حضور پررنگ داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و سیل کمک‌های آنها به‌سمت خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نمود عینی نقش ویژه جمعیت هلال‌احمر در ساماندهی بحران‌هاست؛ جمعیتی که وابسته به داوطلبان و مشارکت مردم است.

نقش خانه‌های هلال در ارتقای کیفیت امدادرسانی

معاون وزیر کشور در امور شهری و روستایی در ادامه با اشاره به نقش جمعیت هلال‌احمر در انتقال مسائل و مشکلات مردم ساکن در مناطق دوردست کشور می‌گوید: «امکان حضور دائمی و مستمر مسئولان کشوری در نقاط دوردست و مرزنشین کشور وجود ندارد اما جمعیت هلال‌احمر امروز با ایجاد خانه‌های هلال در تمامی مناطق کشور شبکه‌ای مویرگی را تشکیل داده‌اند و تمامی اخبار و اطلاعات مناطق مختلف را پوشش می‌دهند.»

جمالی‌نژاد با اشاره به وجود 92 هزار روستا و 1400 شهر در کشور ادامه می‌دهد: «با فعالیت خانه‌های هلال در مناطق مختلف کشور، امروز شاهد شکل‌گیری یک نظام ارگانیک هستیم که قبل از حضور مسئولان کشوری و دولتی برای رسیدگی به مشکلات مردم این داوطلبان هستند که پا به میدان می گذارند یا با امکانات در اختیار مشکل را حل می‌کنند یا با اطلاع  از مشکل، زمینه شکل‌گیری موج‌های کمک‌رسانی به منطقه را فراهم می‌کنند تا باری از دوش مردم بردارند.»

او وضعیت این روزهای سیستان‌وبلوچستان و خوزستان و حضور پررنگ داوطلبان قبل از حضور همه مسئولان برای کمک‌رسانی به مردم این مناطق را مصداق بارز حرف‌هایش می‌داند: «حضور پررنگ داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و سیل کمک‌های آنها به‌سمت خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نمود عینی نقش ویژه جمعیت هلال‌احمر در ساماندهی بحران‌هاست؛ جمعیتی که وابسته به داوطلبان و مشارکت مردم است.»

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه خانه‌های هلال پیرو همان سیاست محله‌محوری وزارت کشور در اداره امور شهرها و روستاها فعالیت می‌کند، می‌گوید: «فعالیت خانه‌های هلال شبکه درهم‌تنیده‌ای از مجموعه‌های مردمی را تشکیل می‌دهد که می‌توانند در سایه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز، کشور را در زمان بحران‌ها ایمن کنند و دغدغه امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده را کاهش دهند.»

به گفته معاون وزیر کشور، جمعیت هلال‌احمر برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های خود نیازمند خلاقیت و نوآوری است، از خانه‌های هلال به عنوان یکی از خلاقیت‌های این مجموعه که بگذریم، اجرای طرح نذر آب اتفاق خوب دیگری است که طی سال‌های اخیر از سوی جمعیت هلال‌احمر در مناطق محروم کشور اجرا می‌شود: «ما خوشبختانه در طول سالیان اخیر شاهد اجرای طرح نذر آب در مناطق محروم کشور هستیم این طرح صرفا به جبران کسری آب مورد نیاز مردم ساکن در این مناطق  نمی‌پردازد بلکه با فعالیت در بخش‌های مختلف، بخش قابل توجهی از نیازهای مردم را رفع می‌کنند.»

جمالی‌نژاد تأکید می‌کند: «یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند کمک به‌سزایی در مناطق کم آب داشته باشد آموزش نحوه مدیریت منابع آبی برای کشاورزی است که هلال‌احمر می‌تواند در آن نقش مؤثری داشته باشد و این آموزش‌ها در قالب اجرای طرح نذر آب مقدور است.»

او  با اشاره به نقش خیرین در نوسازی و بازسازی کشور توضیح می‌دهد: «طرح نذر آب یک نگاه نوآورانه‌ای است که خیرین را در این حوزه فعال می‌کند، حضور خیرین در کشور همیشه مبارک بوده است، هرجایی که این عزیزان وارد شدند باعث تحول و منشأ خیروبرکت بودند؛ ساخت بیمارستان، ساخت مدرسه و… طرح خیرین شهرساز یکی از طرح‌هایی است که اخیرا انجام‌شده مثلا پل‌عابر پیاده یا فضای سبز را یک خیر می‌سازد و مردم از آن استفاده می‌کنند. من از جمعیت هلال‌احمر تشکر می‌کنم که طرح نوآورانه نذر آب را راه‌اندازی کرد، این طرح در نگاه کلان‌تر می‌تواند با استفاده از ظرفیت خیرین، کدورت‌های بین استانی که برای موضوع آب به‌وجود آمده را هم تا حد زیادی برطرف کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.