حسِ «کیمیا»یی

شکست ناهید کیانی مقابل کیمیا علیزاده یکی از پرحاشیه‌ترین دیدارهای المپیک بود

در یکی از حساس‌ترین مسابقات المپیک در رشته تکواندو کیمیا علیزاده زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک، ناهید کیانی را از ایران شکست داد و به مراحل پایانی هم راه یافت.

شهروندآنلاین: دیداری که خیلی‌ها منتظرش بودند تا نبرد کیمیا علیزاده به عنوان تنها مدال‌آور زن ایرانی در المپیک را مقابل هموطنش ببینند، خواب بامدادی را از چشم بسیاری از طرفداران ورزش گرفت. علیزاده که چندی قبل مهاجرت کرد، مجوز رقابت در المپیک را زیر پرچم IOC و در تیم پناهندگان گرفت و در اولین رقابت تکواندوی توکیو باید مقابل فردی قرار می‌گرفت که سال‌ها به عنوان دوست در کنارش بود؛ رقیب علیزاده، ناهید کیانی بود و همین امر یک رقابت جذاب را در پی داشت.

این رقابت در شرایطی از ساعت 5:30 در سومین روز المپیک آغاز شد که پیش از آغاز این مسابقه صحبت‌های زیادی در مورد جهت‌گیری سیاسی کمیته بین‌المللی المپیک وجود داشت.

در واقع با توجه به مثبت شدن کرونای تکواندوکار شیلیایی که در وزن 57- کیلوگرم باید مبارزه می‌کرد، کمیته بین‌المللی المپیک می‌توانست این وزن را نیز مانند سایر اوزان با حضور 16 ورزشکار برگزار کند، ولی ترجیح داد لیندا آلوارز، تکواندوکار کارستاریکایی را به المپیک فرابخواند تا بار دیگر شاهد مبارزه ناهید کیانی تکواندوکار المپیکی ایران و کیمیا علیزاده باشیم که تحت عنوان تیم پناهجویان به مصاف هم رفتند.

راند اول این مسابقه در همان ثانیه‌های اول با سه امتیاز برای کیمیا علیزاده آغاز شد که با توجه به قامت بلندتر نسبت به ناهید کیانی، برتری محسوسی از این حیث نسبت به حریف خود داشت؛ با این حال کیانی توانست در ثانیه‌های راند آخر به بازی بازگردد و با تساوی 3 بر 3 راند اول خاتمه پیدا کرد.

در راند دوم باز هم خیلی زود کیمیا با ضربه‌ای که به ناهید کیانی زد، دو امتیاز گرفت تا نتیجه 5 بر 3 شود. در ادامه هر دو ورزشکار اخطار گرفتند تا نتیجه 6 بر 4 شود. در همین حین بود که اعتراض داوود فلاحت‌گیر در شرایطی که کیمیا زمین خورده بود و به او اخطار داده بودند، سبب تغییر نتیجه شد و علیزاده راند دوم را هم با برتری 7 بر 4 پشت سر گذاشت.

راند سوم ناهید کیانی برای جبران باید با گارد بازتر حمله می‌کرد و ضربات زیادی میان دو ورزشکار ردوبدل شد؛ ضرباتی که درنهایت منجر به برتری کیمیا علیزاده شد و او توانست راند سوم را با نتیجه 18 بر 9 به سود خودش به پایان برساند تا ناهید کیانی در اولین گام مقابل علیزاده که در تیم پناهجویان به میدان آمده بود، بازنده باشد.

با نتیجه‌ای که کیانی مقابل علیزاده به دست آورد، از دور رقابت‌ها کنار رفت، اما ساعتی بعد حریف او یعنی کیمیا علیزاده با شکست جید جونز قهرمان دو دوره قبلی المپیک به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کرد و شانس کیانی برای بازگشت به جدول شانس مجدد افزایش پیدا کرد. هرچند که علیزاده در نیمه نهایی مقابل حریف خود بازنده شد و نه‌تنها خودش نتوانست به فینال برسد که ناهید کیانی هم از حضور در مسابقات بازنده‌ها بازبماند.

حال نامناسب علیزاده

مسأله‌ای که بسیار مورد توجه قرار گرفت، حس عجیب‌وغریب کیمیا علیزاده بود. ورزشکاری که پنج سال قبل در المپیک ریو با پرچم ایران مدال برنز کسب کرده بود، حالا دیگر نام ایران را پشت خود احساس نمی‌کند و به خاطر تصمیمی که سال گذشته گرفت، دیگر نمی‌تواند برای کشورمان بازی کند. تصاویری که از توکیو مخابره شد، به خوبی حال عجیب و نه‌چندان مناسب علیزاده بعد از بردن ناهید کیانی را نشان می‌داد. ستاره سابق تکواندوی ایران البته روی کمربندش پرچم خوش‌رنگ کشورمان را حکاکی کرده بود. او نام خودش را به انگلیسی و با حروف قرمز، سفید و سبز رنگ روی کمربند منتشر کرد تا ملیت خودش را به این شکل نشان بدهد.

فضای مجازی منفجر شد

بعد از مبارزه کیمیا علیزاده و ناهید کیانی انبوهی از واکنش‌ها را در فضای مجازی شاهد بودیم. کاربران اینستاگرام، توییتر و … در صفحات خود از بامداد روز یکشنبه به موضوع مهاجرت علیزاده و قرار گرفتنش مقابل ایران و از دست رفتن شانس مدال با این اقدام واکنش‌های مختلفی داشتند و باعث شدند تا نام این تکواندوکار دوباره در فضای مجازی ترند شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.