جزئیات کلاهبرداری میلیاردی از سرمایه‌گذاران بورس

متهمی با جعل عنوان و ادعاي ذي‌نفوذ بودن در دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين ادعاي مهارت در معاملات بازار بورس و سودآوري بالاي سرمايه‌گذاري اين بازار، دست به کلاهبرداری میلیاردی زد.

در پی دريافت شكايتی مبنی بر كلاهبرداري يك جوان 22 ساله به بهانه سرمايه‌گذاری در بازار بورس، شناسايی و دستگيری متهم در اختيار تيمی از مأموران مركز عمليات پليس امنيت عموميی اين فرماندهی قرار گرفت.

در بررسی‌های اوليه مشخص شد كه متهم با جعل عنوان و ادعای ذی‌نفوذ بودن در دستگاه‌های اجرايی و همچنين ادعای مهارت در معاملات بازار بورس و سودآوری بالای سرمايه‌گذاری اين بازار، مبالغ فراوانی از مالباخته دريافت کرده و پس از اخذ وجوه، ديگر پاسخگوی تماس‌های تلفنی نبوده است.

در ادامه تحقيقات پليسی چند پرونده مشابه ديگر نيز به اين پليس ارجاع شد. در اين پرونده‌ها نيز متهم پس از جلب اعتماد قربانيان خود و تخصيص نام كاربری و رمز عبور ساختگی به اين افراد و جعل اسناد مربوط به اعطا و تخصيص ارزهای ديجيتال پربازده اموال‌شان را تحصيل کرده و بلافاصله گريخته بود.

هويت اين متهم و مخفيگاه او شناسايی شد. پس از هماهنگی‌های قضائی، روز شنبه تيمی از مأموران اين پليس به مخفيگاه متهم در محدوده جنت‌آباد اعزام شدند. پلیس موفق شد در يك عمليات ضربتی اين كلاهبردار جوان را دستگير و برای سير مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی كند.

كارشناسان ارزش ريالی اموال كلاهبرداری‌شده را 80ميليارد ريال محاسبه كرده‌اند. كشف ساير جرايم احتمالی و شناسايی مالباختگان در دستور كار قرار دارد.

هشدار پلیسی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت به شهروندان توصیه کرد که برای سرمایه‌گذاری در بورس از طریق کارگزاری‌های مجاز اقدام کرده و بدون کسب مهارت و دانش وارد بورس نشوند.

سرهنگ نعمت‌اله علیپور دراین‌باره گفت: «سرمایه‌گذاری در بورس یک فعالیت اقتصادی است و مورد حمایت قانون بوده، شهروندان و به خصوص متقاضیان ورود به بازار سرمایه و بورس باید توجه داشته باشند که سرمایه‌گذاری در بورس باید از طریق کارگزاری‌های مجاز صورت گیرد.»

علیپور با بیان اینکه استفاده از کد بورسی و اوراق هویتی دیگران برای کسب انتفاع مالی در حالی که خود آن اشخاص مطلع نباشند، تخلف است، گفت:‌ «بدیهی است که با موارد خلاف قانون نیز برابر مقررات برخورد خواهد شد.»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به کد بورسی نیز گفت: «دریافت کدهای بورسی سایر اشخاص و کسب سودهای کلان پدیده جدیدی است که در حاشیه اقتصاد کشور شکل گرفته است و بعضی افراد سودجو با استفاده از کدهای بورسی دیگران و حتی مدارک هویتی آنان از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری می‌کنند و متأسفانه این نوع کلاهبرداری نیز عمدتا توسط افراد شیک و با لباس‌های تمیز و اتوکشیده رخ می‌دهد.»

این افراد با رفتارهای متقلبانه و با وعده‌های واهی به سرمایه‌گذاران در بورس از مدارک هویتی و کدهای بورسی آنان سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کنند. به همین دلیل لازم است که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس حتما اقدام به کسب مهارت و دانش مربوط به این حوزه کرده و از طریق کارگزاری‌های معتبر وارد این بازار شوند. همچنین لازم است شهروندان فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را در جایی انجام دهند که سرمایه آنها در دسترس باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.