تذکر آبی روحانی به کشورهای همسایه

روحانی: توسعه مناطق آزاد کشور را در مسیر تعامل با همسایگان قرار می‌دهد

رییس‌جمهوری گفت: توسعه مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد

شهروند آنلاین:  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هشتاد و پنجمین برنامه طرح تدبیر و امید، جهش تولید در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی محیط زیستی و مناطق آزاد اقتصادی،  با تبریک ایام مبارک ولادت امام هادی (ع) و روز عید غدیر خم گفت: در هشت سال اخیر مناطق آزاد فعالیت بسیار خوبی داشتند و مسیر را کاملا تصحیح کردند.

نکات مهم سخنان وی چنین است:

 از آغاز دولت، تلاش ما بر این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده و عرضه کننده کالا به مسافران، به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود که در مناطق آزاد این کار انجام شد. ضمن این که مناطق آزاد را توسعه دادیم و مناطق مورد نیاز مردم و مورد اصرار استان‌ها هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

مناطق آزادی که اخیراً تصویب شده، در آینده نزدیک باید فعال شود. مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد.

درمان و توسعه بیمه هم به محیط زیست مردم مربوط می‌شود. در بخش‌های مختلف برای موضوع سلامت وارد عمل شدیم که بخشی به محیط زیست، بخشی به بهداشت و درمان و یک بخش هم به توسعه بیمه به ویژه بیمه سلامت مربوط می‌شد که با این سه پایه به دنبال سلامت جامعه و مردم بودیم.

هرکس منصفانه امروز را با ۸ سال قبل مقایسه کند می‌تواند ببیند که چه شرایطی ایجاد شده و طبق همین آمار ارائه شده از روزهای پاک، در منطقه‌ای ۲۰ روز به ۸۰ روز یعنی ۴ برابر روزهای پاک رسیده است و این موضوع را در کلان‌شهرها هم شاهد هستیم.

توسعه مترو و ریل، رساند استاندارد سوخت موتورها و گازوئیل به یورو ۴ و ۵، قطع بنزین پتروشیمی و گازی کردن اتوبوس‌ها و حتی برقی کردن آنها که هم اخیراً افتتاح و شروع شده است در نهایت همه برای محیط زیست است.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه محیط زیست کار بسیار عظیمی انجام شد که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف حضور و دخالت داشته‌اند. بخش بزرگی از خوزستان به منظور جلوگیری از گرد و غبار  نهالکاری و کارهای بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم در این استان انجام شد که همه برای محیط زیست است.

اینکه دو رودخانه بزرگ و مهم دجله و فرات را فقط یک کشور استفاده کند و کشور پایین‌دستی خشک شود،  آثار آن به کشورهای همسایه که ما هستیم بر می‌گردد. اینکه در کشور شرقی ما سدها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد دریاچه هامون نشود یعنی محیط زیست دچار مشکل می‌شود.

دریاچه ارومیه را با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نکنید. به برخی از استان‌ها در  دولت‌های یازدهم و دوازدهم رفتیم و آنجا معترض بودند که چرا آنقدر به دریاچه ارومیه تاکید دارید. علت اینکه از روز آغاز دولت به فکر دریاچه ارومیه بودیم و امروز در روزهای پایانی هم به فکر آن هستیم این است که اطراف دریاچه ارومیه صدها کیلومتر تحت تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرارمی‌گرفت.

اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل سال ۹۲ ادامه می‌یافت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد، امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد که هر گرد و غبار و هر وزش بادی، همه شهرها، باغ‌ها، مزارع، مراتع و درختان و حیات را در منطقه از بین می‌برد. یعنی جمعیت عظیم ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفری تحت تاثیر دریاچه ارومیه است و وقتی دریاچه ارومیه نباشد خطرات بسیار زیادی برای جامعه وارد می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.