وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه یکی از محورهای مهارت خوب زیستن برای دانشآموزان «هوش هیجانی» است، گفت: «آموزش مدیریت و تقویت هوش هیجانی کمک میکند که افراد در چه زمانی چه کاری انجام دهند و این موضوع مانع شکستهای زندگی میشود.»
محسن حاجی میرزایی در مراسم رونمایی از دورههای مجازی سه محور امید، مقابله با باورهای غلط و کنترل هیجانات و هوش هیجانی از محورهای مهارتهای خوبزیستن که با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیسجمهوری، در دفتر این معاونت برگزار شد، اظهار داشت: «دوره کودکی و نوجوانی بهترین دوره برای کسب مهارتها و قابلیتهایی است که هم آموختنی و هم اکتسابی است.»
او ادامه داد: «کیفیت زندگی ما تحت تأثیر این قابلیتها قرار دارد و اگر کسی این قابلیتها را بلد نباشد بدون آمادگی پا به زندگی نهاده که با تغییرات مستمری روبهرو است و شتاب این تغییرات میتواند ما را در وضعیت نوپدید قرار دهد که گاه آرامش ما را برهم بزند و موجب سرخوردگی و یأس شود.»
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه لحظههای زندگی ما لحظه انتخاب است، خاطرنشان کرد: «چگونه انتخاب کنیم و چه انتخاب کنیم بسته به قابلیتها دارد و هر چه قابلیتها بیشتر باشد امکان انتخاب توسعه پیدا میکند.»
حاجی میرزایی با یادآوری اینکه برای کسب فرصتهای اشتغال هم بیش از نیاز به مهارتهای حرفهای، نیازمند مهارتهای زیستن هستیم، اظهار داشت: «یکی از محورهای مهارت خوبزیستن «هوش هیجانی» است که کمک میکند افراد در چه زمانی چه کاری انجام دهند؛ اینکه تا چه حد احساسات خود را میشناسیم و میتوانیم آنها را مدیریت کنیم.»
او افزود: «در واقع اگر هر انسانی یک لحظه با خود خلوت کند و به مهمترین شکستهای زندگی بیندیشد، بیشک متوجه میشود بخش مهمی از اینها یا همه آن، محصول نبود مدیریت هیجان خود و دیگران است.»
وزیر آموزشوپرورش با یادآوری اینکه برای نقشآفرینی، کارکردها و حل مسائل نیازمند قابلیتهایی هستیم، خاطرنشان کرد: «هیجانات فرمانده افراد هستند و ما برای بروز و ظهور داشتن هم نیازمند به کسب مهارتها هستیم؛ مهارتهایی که در اسناد فرادستی و تحول بنیادین احصاء و هدفگذاری شدهاند.»
او با تأکید بر اینکه دانشآموزان باید این قابلیتها را داشته باشند و آن را شناسایی و به دانشآموزان، معلمان و خانوادهها منتقل کنیم، متذکر شد: «صرف دانستن درباره قابلیتها و مهارتهای خوبزیستن کافی نیست بلکه باید دانشآموزان، خانوادهها و معلمان را در موقعیتهایی قرار دهیم که این قابلیتها توسعه پیدا کند و اگر بتوان خانه و مدرسه را با قابلیتها مجهز کنیم حتما به پرورش نسل فعال کمک خواهیم کرد.»