حضور ایرانی‌ها و غیبت ایران در فستیوال ونیز!

بخش‌ها و فیلم‌های جشنواره ونیز مشخص شدند

معرفی فیلم‌های مهم جشنواره ونیز امسالپولاد امین، شهروندآنلاین: فیلم‌های حاضر در بخش اصلی هفتادوهشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند. قدیمی‌ترین جشنواره حال حاضر سینمای جهان که به گزارش ایندی‌وایر، اواخر تابستان فهرستی پروپیمان شامل فیلم‌هایی از فیلمسازانی مانند پدرو آلمودوار، آنالیلی امیرپور، جین کمپیون، مگی جیلنهال، پل شریدر و پائولو سورنتینو را به نمایش خواهد گذاشت.

در جلسه معرفی فیلم‌های بخش‌های اصلی جشنواره فیلم ونیز که در قالب کنفرانس خبری دبیر جشنواره رخ داد، همچنین مشخص شد براى نخستين بار در ٩ سال اخیر جشنواره فيلم ونيز هيچ فيلمى از توليدات سينماى ايران را در بخش رسمى خود انتخاب نكرده است و تنها سينماگران ايرانى مقيم خارج از ايران، آناليلى اميرپور در بخش مسابقه رسمى و شيرين نشاط در بخش افق‌های ویژه هستند! «زالاوا»ی ارسلان اميرى نیز یکی از هفت فيلم اول بلند بخش مسابقه سى‌وششمين دوره هفته منتقدان جشنواره فيلم ونيز خواهد بود…

بخش مسابقه جشنواره ونیز

پوستر دوره 78 جشنواره ونیز
پوستر دوره 78 جشنواره ونیز

در نشست معرفی فیلم‌های جشنواره فیلم ونیز علاوه بر اعلام این خبر که بخش اصلى جشنواره به همراه دو بخش جنبى هفته منتقدان و روزهاى ونيز برنامه بزرگداشت چيرو مازلى، سينماگر ايتاليايى را در روز ١٤ شهريور برگزار كرده و فيلم‌هاى بازسازى‌شده او را به نمايش خواهند گذاشت؛ اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه نیز اعلام شد.

در این نشست علاوه بر رونمایی از پوستر هفتادوهشتمين دوره جشنواره فيلم ونيز؛ فيلم پيش‌افتتاحيه جشنواره هم معرفی شد که كارى از آندرا سگره، فيلمساز اهل ونيز به نام «بينال ونيز: سينما در دوران ويروس كرونا» است. فیلمی درباره شيوه برخورد جشنواره سال گذشته ونيز با همه‌گيرى كرونا که به همراه نسخه بازسازى‌شده فيلم ايتاليايى «بين معجزه‌ها» ساخته نينو مانفردى در شب پيش‌افتتاحيه جشنواره به نمايش درخواهد آمد.

فیلم جدید پدرو آلمودووار فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره ونیز خواهد بود
فیلم جدید پدرو آلمودووار، فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره ونیز خواهد بود

همچنین به گزارش ورایتی؛ علاوه بر فيلم افتتاحيه رسمى جشنواره که «مادران موازى» ساخته جديد پدرو آلمودووار خواهد بود؛ فیلم‌های«مونالیزا و ماه خونین» آنالیلی امیرپور، «دنیایی دیگر» از استفن بریزه، «قدرت سگ» جین کمپیون، «آمریکای لاتین» از دامیانو و فابیو دی‌اینوسنزو، «رویداد» آدری دیوان، «مسابقه رسمی» از گاستون دپارت و ماریانو کان، «حفره» از میکل‌آنجلو فرامارتینو، «غروب آفتاب» ساخته میشل فرانکو، «توهمات گمشده» از خاویر جیانولی، «دختر گمشده» به کارگردانی مگی جیلنهال، «اسپنسر» از پابلو لارین، «جا خوردن» از گابریل ماینتی، «اینجا می‌خندم» از ماریو مارتونه، «درباره کار: گمشده ۸» از اریک ماتی، «هیچ ردی نگذار» ساخته جان ماتوزیسکی، «کاپیتان وولکونوگف فرار کرد» از ناتاشا مرکولوا و الکسی چوپوف، «شمارنده کارت» پل شریدر، «دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو، «انعکاس» والنتین واسانوویچ و «جعبه» لورنزو ویگاس در بخش مسابقه امسال به نمایش درخواهند آمد…

افق‌ها

«بونگ جون هو» كارگردان فيلم «انگل» و رئیس هيات داوران بخش مسابقه
«بونگ جون هو» كارگردان فيلم «انگل» و رئیس هيأت داوران بخش مسابقه

اما بعد از معرفی داوران بخش‌هاى مختلف هفتادوهشتمين جشنواره فيلم ونيز شامل «بونگ جون هو» كارگردان فيلم «انگل» به عنوان رئیس هيأت داوران بخش مسابقه (که به همراه كلوئى ژائو کارگردان چینی، ويرجينى افيرا بازيگر بلژيكى/فرانسوى، سينتيا اريوو بازيگر زن انگليسى، سارا گادون تهيه‌كننده و بازيگر كانادايى، ساوريو كوستانزو كارگردان ايتاليايى و آلكساندر نانائو كارگردان رومانيايى بخش اصلی را داوری خواهد کرد) و «جازميلا زبانيچ» كارگردان بوسنيايى به عنوان رياست هيأت داوران بخش افق‌ها (به همراه مونا فستولد كارگردان نروژى، شهرام مكرى، ناديا ترانووا نويسنده ايتاليايى و جاش سيگل برنامه‌ريز سينماى موزه هنرهاى مدرن نيويورك)؛ آلبرتو باربرا اعلام كرد كه توليدات ٥٩ كشور در بخش‌هاى مختلف رسمى حضور دارند كه شامل پنج فيلم ايتاليايى در بخش مسابقه است. پنج فيلمساز زن هم در بخش مسابقه حضور دارند.

آلبرتو باربرا همچنین اعلام کرد که در بخش افق‌های جشنواره امسال ونیز ١٩ فيلم بلند و ١٤ فيلم كوتاه انتخاب شده‌اند. «اميره» ساخته محمد دياب از مصر كه به مسائل فلسطينى‌ها مى‌پردازد؛ «١٠٧ مادر» ساخته پيتر كركس از اوكراين، «ورا در روياى درياست» ساخته كالترينا كراسنيك از كوزوو، «ساختمان سفيد» ساخته اول كاويچ نينگ از كامبوج، «آناتومى زمان» ساخته جكراوال نيلتامرونگ، «تام ديگر» ساخته رودريگو پلا و لورا سانتولو و البته «چيزهاى واقعى» ساخته هرى ووتليف از جمله مهم‌ترین فيلم‌هاى بخش افق‌ها هستند. در این بخش فيلم «٧ زندانى» ساخته آلكساندر موراتو از برزيل نیز حضور دارد كه توسط رامين بحرانى سينماگر ايرانى تهيه شده است.

«وعده‌ها» ساخته توماس کرویتوف، «آتلانتیس» ساخته جوری آنکارانی، «معجزه» ساخته بوگدان جرج آپتری، «زوار» ساخته لاوریناس باریسا، «بهشت طاووس» ساخته لورا بیسپوری، «آبشار» ساخته چونگ مونگ هونگ، «حفره در حصار» از یواخین دل پوسو، «تمام وقت» از اریک گراول، «جنبش بزرگ» از کیرو روسو، «روزی روزگاری در کلکته» از آدیتا ویکرام سنگوپتا و «کرگدن» از اولگ سنتسوف دیگر فیلم‌های بخش افق‌ها هستند…

هفته منتقدان

کانال تلگرامی سينه- ايران که در زمینه اخبار بين‌المللی سينمای ايران فعالیت می‌کند، فیلم‌های سى‌وششمين دوره هفته منتقدان جشنواره فيلم ونيز را نیز كه خاص ساخته‌هاى اول فيلمسازان است، معرفی کرده است. طبق این گزارش فيلم «زالاوا» ساخته ارسلان اميرى، «آنها مرگ حمل مى‌كنند» ساخته هلنا خيرون و ساموئل دلگادو از اسپانيا و كلمبيا، «پاك كردن فرانك» ساخته گابور فابريسيوس از مجارستان، «دنياى سگى» ساخته آلساندرو چلى از ايتاليا، «رگه مادرى» ساخته متئو تورتونه از فرانسه و ايتاليا، «راه فرعى» ساخته اكاترينا سلنكينا از روسيه و «سمندر» ساخته آلكس كاروالايو از برزيل فیلم‌های این بخش هستند.

نام‌های بزرگ

به گزارش ورایتی بخش خارج از مسابقه جشنواره امسال ونیز میزبان فیلم‌ها و فیلمسازان قدرتمند و شناخته‌شده‌ای است که از آن میان می‌توان به فیلم‌های «آخرین دوئل» ساخته ریدلی اسکات و «تلماسه» ساخته دنی ویلنوو اشاره کرد. این دو فیلم مشهور در بخش خارج از مسابقه ونیز امسال در کنار فیلم‌هایی مانند «کودک پنهان» ساخته روبرتو آندو از ایتالیا، «چیزهای انسانی» ساخته یوان عطال از فرانسه، «آریافِرما» ساخته لئوناردو دی کوستانزو از ایتالیا و سوییس، «هالووین می‌کشد» ساخته دیوید گوردون گرین از آمریکا، «مدرسه کاتولیک» ساخته استفانو موردینی از ایتالیا، «هِنری پیر» ساخته پوتسی پونسیرولی از آمریکا و «آخرین شب در سوهو» ساخته ادگار رایت از بریتانیا به نمایش درخواهند آمد.

از سوی دیگر: درباره فیلم‌های سرشناس جشنواره امسال باید به این موضوع نیز اشاره کرد که فیلم «نهنگ» تازه‌ترین ساخته دارن آرونوفسکی که پیش‌بینی می‌شد در جشنواره امسال ونیز رونمایی شود، اکران نخواهد شد. این فیلم که گفته می‌شود به نوعی بازگشت دارن آرونوفسکی به سبک فیلم‌های کوچک خود مانند «پی» و «مرثیه‌ای برای یک رویا»ست؛ ظاهرا قرار بود جدیدترین حضور آرنوفسکی در ونیز باشد که آخرین بار در سال 2017 میزبان فیلم «مادر» این کارگردان بوده است. آسوشیتدپرس اما به نقل از یکی از نزدیکان دارن آرونوفسکی کارگردان فیلم «نهنگ» آورده که این فیلم قرار نیست در سال‌جاری میلادی منتشر شود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد دارن آرونوفسکی که پیش از این پنج بار با پنج فیلم در این فستیوال حضور داشته، فیلم تازه‌اش را هم در جشنواره ونیز رونمایی کند…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.