بورس سیمان گروگان گرفتن مردم است

اسلامی: بعضی اشخاص ۱۰۰۰ واحد خالی دارند

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: «ورود سیمان و فولاد به بورس یک نوع گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالفم و اعضای دولت نیز با من هم‌نظر هستند.»

شهروندآنلاین: محمد اسلامی درباره گرانی‌های اخیر سیمان و فولاد اظهار کرد: «متأسفانه در کشور ما از هر مشکلی که پیش می‌آید، برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند. این قطعی برق که به علت کمک به زندگی مردم صورت گرفت، همزمان شد با اقدامی که دولت هیچ نقشی در آن ایفا نکرده بود. سیمان را در بورس بردند که من مخالف این موضوع هستم.»

او افزود: «سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تأمین می‌شده است. وقتی وارد بورس می‌شود، یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. دیروز هم این مسأله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم‌نظر هستند که این کار نباید صورت می‌گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم، اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرآیند شبکه‌ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می‌کرد، ادامه پیدا کند.»

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: «برنامه این است که واحدهای خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.  هدف این است کسانی که مسکن را احتکار کرده و باعث التهابات بازار شده‌اند، کنترل کنیم تا سرمایه‌ها در بخش‌های مولد به کار گرفته شود. مسکن نیز برای مصرف‌کننده مورد استفاده قرار گیرد.»

اسلامی با بیان اینکه تا کنون ۱.۳میلیون واحد خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم، افزود: «من فکر می‌کنم این ۱.۳میلیون حداقل ۶۰درصد از خانه‌های خالی است. بیشتر از این هم ممکن است باشد و ما الان داریم ۲۵میلیون خانوار را که صاحب خانه هستند، شناسایی می‌کنیم. از روزهای آینده وزارت راه‌وشهرسازی برای افراد پیامک ارسال و وضعیت خانه را با مالک چک می‌کند که البته این گزینه دوم ما است. گزینه اول این بود که هر کسی در هرجا ساکن است، در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کند. از این طریق ۳میلیون نفر خودشان را معرفی کردند.»

بعضی اشخاص ۱۰۰۰ واحد خالی دارند

او ادامه داد: «در حال حاضر گزینه ما این است که برای مالک پیامک می‌فرستیم و اعلام می‌کنیم شما این خانه را دارید، آیا تأیید می‌کنید یا نمی‌کنید. این رفت و برگشت کمک می‌کند که آن ۱.۳ میلیون واحد به یک عدد دیگری برسد و بتوانیم به سازمان مالیات امور مالیاتی معرفی کنیم. البته در این ۱.۳ میلیون تردیدی نیست. اینها اشخاص حقوقی یا حقیقی هستند که هزار یا ۶۰۰ یا ۴۰۰ واحد خالی دارند. اشخاص حقوقی باید دو برابر اشخاص حقیقی آنها مالیات بپردازند. سازمان امور مالیاتی بیش از ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر وقت ندارد و باید هرچه سریع‌تر مالیات را اعمال کند.»

اسلامی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز بیان کرد: «نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد پویا و مولد باشد و دلالی و سوداگری خاتمه پیدا کند. مالیات بر عایدی سرمایه نیز هم‌اکنون در مجلس است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ چراکه سم مهلک برای بازار مسکن این است که پول‌های سمی به منظور سوداگری وارد این بازار شود.»

رئیسی گفت مسکن ملی را به یک میلیون واحد برسانید

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به نشست ویژه الزامات ساخت مسکن با حضور رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب گفت: «هم‌اکنون ۵۳۴هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده که امروز آقای رئیسی گفتند پرشتاب این برنامه را پیگیری کنید و به یک میلیون واحد برسانید.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.