جنگ و دعوای ۵۰ هزار پوندی!

معرفی نامزدهای اولیه جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر

شهروندآنلاین: نامزدهای اولیه جایزه بوکر سال 2020 معرفی شدند. فهرستی متشکل از سیزده نویسنده شناخته‌شده انگلیسی‌زبان (یا آثاری که به انگلیسی ترجمه شده) که وارد رقابتی تام و تمام برای به‌دست‌آوردن جایزه 50‌هزار پوندی بوکر شده‌اند.

جنگ 50هزار پوندی نویسندگان

بوکر به عنوان یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا شناخته می‌شود. جایزه‌ای با ارزش مالی پنجاه هزار پوند و البته ارزش رسانه‌ای و تبلیغاتی بسیار فراتر که تاکنون نام‌های جذاب و بزرگی را به‌عنوان برنده به خود دیده است. در واقع پیش از این در سال‌های اخیر نویسندگانی چون جورج سندرز، آیریس مرداک و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند. موضوعی که قطعا امسال نیز مصداق خواهد داشت، چنان‌که می‌بینیم امسال نویسنده‌های بزرگی برای دریافت جایزه بوکر کاندیدا شده‌اند که از میان‌شان می‌توان به پاتریشیا لاکوود، ماری لاوسون و البته کازوئو ایشی‌گورو نویسنده ژاپنی-انگلیسی و برنده نوبل ادبیات سال 2017 اشاره کرد که به‌رغم داشتن این جایزه در کارنامه‌اش یک بار دیگر در میان نامزدهای اولیه این جایزه قرار گرفته است.

افتخاری دیگر برای ایشی‌گورو؟!

در نبود سالی رونی و کتاب جدیدش «دنیای زیبا، کجا هستی؟» و البته داستان کوتاه جدید دن دلیلو به نام «سکوت» که ناباورانه با بی‌توجهی هیأت داوران جایزه ادبی بوکر روبه‌رو شده‌اند؛ سرشناس‌ترین نویسنده فهرست اولیه نامزدهای بوکر کازوئو ایشی‌گورو است. نویسنده ژاپنی- انگلیسی که اولین بار در سال 1989 با داستان «باقیمانده روز» موفق به دریافت جایزه بوکر شد و حالا سی و یک سال پس از آن جایزه با داستان «کلارا و خورشید» در میان نامزدهای اولیه قرار گرفته است.

«کلارا و خورشید» که اولین داستان نویسنده ژاپنی پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷ است، خوانندگان را با تکنولوژی پیشرفته در آینده آشنا می‌کند که پر از عناصر پادآرمان‌شهری است. داستان بر حول محور «دوستی مصنوعی» به نام کلارا می‌چرخد که از دیدگاه خود در یک فروشگاه جهان را مشاهده می‌کند. هم‌چنین درباره داستان جدید ایشی‌گورو گفته شده که این داستان نیز مانند داستان‌های پیشین نویسنده‌اش به پرسش‌هایی درباره عشق و انسانیت از زاویه دیدی خاص پاسخ می‌دهد.

نادیده گرفته شده

در فهرست اولیه نامزدهای بوکر ۲۰۲۰ یکی از مهم‌ترین نکاتی که به چشم می‌آید، بی‌توجهی هیأت داوران به کتاب جدید سالی رونی است. کتابی به نام «دنیای زیبا، کجا هستی؟» که برخلاف «آدم‌های معمولی» که در سال 2018 برای سالی رونی نامزدی جایزه بوکر و محبوبیت بین مخاطبان را به ارمغان آورد، این یکی با بی‌توجهی داوران بوکر روبه‌رو شده است.

سالی رونی البته تنها قربانی کم‌دقتی و بی‌توجهی داوران بوکر امسال نبوده و داوران به داستان کوتاه جدید دن دلیلو تحت عنوان «سکوت» هم بی‌توجهی کرده‌اند.

سفر به فتح جایزه نوبل

امسال جایزه ادبی بوکر که از نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان ادبی مقدمه‌ای برای مهم‌ترین جایزه ادبی دنیا، نوبل، قلمداد می‌شود و نامزدها و برندگانش حداقل در میان نویسندگان انگلیسی‌زبان شانس حضور در فهرست اولیه نوبل ادبی آن سال را پیدا می‌کنند، سیزده کتاب از سیزده نویسنده اغلب بزرگ و شناخته‌شده را به عنوان نامزدهای اولیه این جایزه در سال 2021 معرفی کرده است. آثاری چون «سفر به شمال» نوشته آنوک آرودپراگسام، «دومین مکان» نوشته ریچل کاسک، «عهد» به قلم دیمون گالگوت، «شیرینی آب» نوشته نیتان هریس، «کلارا و خورشید» نوشته کازوئو ایشی‌گورو، «یک جزیره» به قلم کارن جنینگز، «شهری به نام تسکین« از ماری لاوسون، «هیچ‌کس در این باره صحبت نمی‌کند» نوشته پاتریشیا لاکوود، «مردان خوش‌شانس» نوشته نادیفا محمد، «حیرت» از ریچارد پاورز، «اتاق چینی» سانییو ساهوتا، «چرخه عالی» نوشته مگی و «جاودان روشن» نوشته فرانسیس اسپوفورد؛ که برای دریافت جایزه پنجاه هزار پوندی بوکر یا همان «من بوکر» با هم رقابت دارند…

بوکر امسال

جایزه ادبی بوکر که تاکنون نویسندگانی چون جورج سندرز، آیریس مرداک و ایِن مک‌ایوان افتخار دریافت آن را داشته‌اند، به آثار نویسندگان انگلیسی‌زبانی که جزو شهروندان همسود بریتانیا محسوب شوند، اهدا می‌شود. جایزه معتبری که برنده‌اش در تاریخ سوم نوامبر امسال به صورت مجازی و اینترنتی اعلام خواهد شد. گفتنی است که امسال برای معرفی برنده بوکر قرار نیست مراسم شام یا گردهمایی بزرگی برگزار شود و مراسم اهدای جایزه با همکاری شبکه خبری بی‌بی‌سی پخش خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.