صفر تا سکوی قهرمانی

عضو جوانان جمعیت هلال‌احمر تایباد، مقام سوم رقابت‌های بین‌المللی تکواندو قطر را از آن خود کرده است

آشنایی‌اش با هلال‌احمر به دوران دانش‌آموزی برمی‌گردد و عضویت در تیم دادرس. حالا دوسال است که به‌عنوان رابط خبری جمعیت هلال‌احمر شهرستان تایباد، داوطلبانه در این جمعیت فعالیت می‌کند. «امیر حسین بابادادی» متولد ۱۳۸۳ است.
آنچه این روزها بیش از هروقت دیگری نام این جوان هلال‌احمری را در استان خراسان‌رضوی و همچنین در میان ورزشکاران بر سر زبان‌ها انداخته، کسب مقام سوم تکواندو در مسابقات بین‌المللی قطر است.
او می‌گوید: «سال ۱۳۹۴ بود که اولین کمربند تکواندوی خود را گرفتم. از آن زمان تا به حال به صورت مستمر این ورزش را دنبال می‌کنم. عضو تیم تکواندو استان خراسان‌رضوی بودم و در رقابت‌های زیادی حضور پیدا کرده‌ام.»

امیرحسین بابادادی بیش از ۳۰ مقام کشوری، استانی، شهرستان را از آن خود کرده است و حالا ۳ هفته‌ای از درخشش او در مسابقات بین‌المللی تکواندو قطر می‌گذرد.

او می‌گوید: «۲۵ مقام اولی شهرستان، مقام اول لیگ استان، ۲ مقام سومی قهرمانی استان و یک مقام کشوری در رشته تکواندو دارم. اخیرا بعد از شرکت در مسابقات انتخابی و موفقیت در آن، توانستم تا در مسابقات آزاد بین‌المللی تکواندو که در کشور قطر برگزار می‌شد، شرکت کنم.»

امیرحسین یکی از ۱۰نفر شرکت‌کننده ایرانی در این مسابقات بود که توانست مقام سوم این رقابت‌ها را از آن خود کند. او می‌گوید: «من در شهرستانی کوچک و مرزی تمرین می‌کردم و امکانات چندانی هم برای ورزش در اینجا وجود ندارد.

معمولا تمرین‌ها را به صورت شخصی انجام می‌دهم. البته هفته‌ای یک‌بار هم برای تمرینات استانی به مشهد می‌روم. مقام‌های کشوری و استانی مختلفی داشتم اما فکرش را نمی‌کردم در این رقابت‌ها بتوانم مقام بیاورم. رقیبان قدری از مکزیک، بریتانیا و آرژانتین داشتم اما موفق شدم مقام سوم را کسب کنم.»

 

امداد به رقیب حادثه‌دیده

بعد از مسابقات دوباره راهی تایباد و مرز دوغارون شده تا در طرح غربالگری مسافران در شلوغ‌ترین پایانه مرزی کشور به فعالیت‌های همیشگی خود بپردازد.

او که در دو دوره شرکت در طرح ملی دادرس، مقام کشوری هم به دست آورده، می‌گوید: «مفیدترین چیزی که هلال‌احمر به من ارزانی کرده، آموزش‌های کمک‌های اولیه و دوره‌های عمومی امدادونجات است. این آموزش‌ها بارها در مسابقات و تمرین‌ها به من و دیگر هم‌تیمی‌ها و حتی رقیبانم کمک کرده است.»

مسابقات دوسال پیش استانی را به خاطر می‌آورد که در حین رقابت‌ها یکی از شرکت‌کنندکان دچار آسیب و شکستگی دست شد: «من هم یکی از شرکت‌کنندگان در رقابت‌های استانی بودم.

تنها یک پزشک‌یار در سالن مسابقه حضور داشت که دست یکی از بازیکنان دچار شکستگی شد. برای آتل‌بستن و رسیدگی به این حادثه، پزشک‌یار مسابقات نیاز به کمک پزشک‌یار دیگری هم داشت.

برای همین مسئولان برگزاری رقابت‌ها قصد تماس با آمبولانس را داشتند. فرد مصدوم باید تا زمان رسیدن آمبولانس درد را تحمل می‌کرد. من که اوضاع را دیدم، جلو رفتم و گفتم که دوره‌های هلال‌احمر را گذرانده‌ام.

از من پرسیدند در این زمینه تجربه‌ای هم داری؟ گفتم بله. و راه را باز کردند تا من به پزشک‌یار کمک کنم و تا رسیدن آمبولانس، دست فرد مصدوم را آتل‌بندی کنیم.

بعد از آن هم تا پایان رقابت‌ها به‌عنوان پزشک‌یار در سالن مسابقات حضور داشتم تا اگر ورزشکاری نیاز به کمک داشت، به او امدادرسانی کنیم.»

فرد مصدوم باید تا زمان رسیدن آمبولانس درد را تحمل می‌کرد. من که اوضاع را دیدم، جلو رفتم و گفتم که دوره‌های هلال‌احمر را گذرانده‌ام. از من پرسیدند در این زمینه تجربه‌ای هم داری؟ گفتم بله. و راه را باز کردند تا من به پزشک‌یار کمک کنم و تا رسیدن آمبولانس، دست فرد مصدوم را آتل‌بندی کنیم. بعد از آن هم تا پایان رقابت‌ها به‌عنوان پزشک‌یار در سالن مسابقات حضور داشتم تا اگر ورزشکاری نیاز به کمک داشت، به او امدادرسانی کنیم

تقدیر برگزارکنندگان آن رقابت‌ها و همچنین هلال‌احمر از بابادادی، یکی از شیرین‌ترین خاطرات او از حضور در رقابت‌های ورزشی است که به خاطر دارد.

 

پزشکیار مسابقات استانی

حالا که هیأت تکواندو استان از مهارت‌ها و سابقه حضور او در هلال‌احمر اطلاع پیدا کرده، در رقابت‌هایی که رقیب هم‌وزن او در مسابقات حضور نداشته باشد، از او به‌عنوان پزشک‌یار در کنار زمین مسابقات استفاده می‌کند.

امیرحسین می‌گوید: «این تنها باری نبود که در مسابقات به‌عنوان پزشک‌یار حضور داشتم. مثل رقابت‌های ۴ جانبه تایباد که ورزشکاران هم‌وزن من در آن نبودند، به درخواست برگزارکنندگان مسابقات به‌عنوان پزشک‌یار حاضر شدم تا آنچه آموزش دیده‌ام را در عرصه عمل برای کمک به دیگران ارایه کنم.»

آمادگی جسمانی و ورزش را دور از فضای امدادی و فعالیت‌های هلال‌احمر نمی‌داند و می‌گوید: «ورزش روحیه انسان را بالا نگه می‌دارد و تحمل او را برای رویارویی با مشکلات و سختی‌ها بیشتر می‌کند.

از طرفی امدادگران بادی همیشه آماده باشند تا سخت‌ترین شرایط جسمانی در عملیات‌ها را تاب بیاورند. به همین دلیل فکر می‌کنم برای یک امدادگر خیلی مهم است که ورزش کند و آمادگی جسمانی همیشگی داشته باشد.

مسابقات و رقابت‌های مختلفی در سال‌های گذشته در هلال‌احمر برگزار می‌شد که من فکر می‌کنم برای همه اعضا و نیروهای داوطلب مفید بود. ادامه این رقابت‌ها انگیزه خوبی برای ورزشکاران برای پیوستن به هلال‌احمر است و همچنین برای کارکنان و داوطلبان و اعضای جمعیت، روحیه‌بخش است.»

 

علاقه مسری به هلال‌احمر

علاوه بر امیرحسین، ۳ نفر از دیگر اعضای خانواده‌اش عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستند و در فعالیت‌های مختلف و حوادثی که در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد، فعالیت دارند.

مقام آور مسابقات بین المللی تکواندو قطر

بابادادی می‌گوید: «دو خواهرم در استان کرمان عضو هلال‌احمر هستند و در حوادثی مثل زلزله کرمانشاه حضور داشتند. خواهر دیگرم دبیر کانون دانشجویی دانشگاه پیام نور تایباد است و او هم در فعالیت‌های هلال‌احمر مشارکت و همکاری دارد.

من فکر می‌کنم این ویژگی هلال‌احمر است که آشنایی یک‌نفر با آن، باعث جلب نظر و توجه اطرافیانش و علاقه‌مندی آنها به شرکت در فعالیت‌های هلال‌احمر می‌شود.

مثلا بسیاری از دوستان و هم‌باشگاهی‌هایم از طریق من با هلال‌احمر آشنا شده‌اند و در دوره‌ها شرکت کرده‌اند و به عضویت داوطلبانه جمعیت درآمده‌اند.»

در دوسالی که از شیوع کرونا درکشور می‌گذرد، به‌عنوان ناظران سلامت در روزهای پایانی هفته سری به مغازه‌ها و کسبه شهرستان می‌زنند تا از رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک توسط آنها مطمئن شوند.

او می‌گوید: «داوطللبان و امدادگران ما در ماه‌های گذشته  در پایانه‌های مرزی زحمات زیادی را متحمل شدند.

در این روزها که تعداد افراد مبتلا به کرونا هم بیشتر شده و پایانه دوغارون شلوغ‌تر از همیشه است، امدادگران داوطلب به تب‌سنجی و غربالگری می‌پردازند و شرایط سختی را در این پایانه مرزی متحمل می‌شوند تا جلوی گسترش ویروس کرونا در کشور را بگیرند.

همین تلاش‌ها در شرایط سخت است که هلال‌احمر را بین همه مردم محبوب کرده است.»

شش دانگ این خانه به نام ورزشکاران است

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.