کلاهبرداری‌های 3 باند با عنوان «سامانه ثنا»

کارشناسان پلیس فتا مجرمان سایبری را که با ترفند «ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنای قوه قضائیه» دست به کلاهبرداری می‌زدند، شناسایی و با کسب مجوز قضائی دستگیر کردند.

اعضای این سه باند با فعالیت مجرمانه فیشینگ، اقدام به ارسال پیامک‌هایی به طعمه‌های خود با موضوع «ثبت شکایت علیه افراد» می‌کردند.
مجرمان سایبری پس از هدایت فریب‌خوردگان به صفحات جعلی به منظور اطلاع از موضوع شکواییه، تقاضای واریز پول‌های مختلف عمدتا 10 هزار تومان از افراد متقاضی و فریب‌خورده می‌کردند.

متهمان پس از هدایت هموطنان به درگاه‌های جعلی بانک و سرقت اطلاعات کارت بانکی آنها به برداشت غیرمجاز از حساب افراد اقدام می‌کردند.

ترفندهای متفاوت 

در مواردی هم این مجرمان با ترفندهای خاص مشخصات خانوادگی هموطنان مانند نام و نام‌خانوادگی آنان را نیز در متن پیامک‌های ارسالی درج می‌کردند.

در یک اقدام فنی و عملیاتی کارشناسان پلیس فتا در کشور متهمان را شناسایی کردند و پس از دستگیری ضمن مواجهه با ادله جرم به منظور پیگیری سیر مراحل قانونی پرونده‌شان تحویل مراجع قضائی شد.

سامانه ثنای قوه قضائیه به منظور ابلاغ شکواییه و ابلاغ‌های قضائی و تسهیل در امر رسیدگی به امورات دعاوی و قضائی راه‌اندازی شده است و تمامی ابلاغ‌های این سامانه دولتی شبیه سایر سامانه‌ها با شماره‌های پوششی با نام سامانه ثنا صورت می‌گیرد.

هشدار پلیسی

معاون اجتماعی پلیس فتا با اعلام این خبر گفت: «ارسال هر گونه پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتورهای مختلف تلفن همراه صرفا شگردی در جهت کلاهبرداری افراد سود‌جو است. به این گونه پیامک‌ها و پیام‌های ارسالی مشابه توجه نکنید.»

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه هیچ سازمان یا ارگان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها به هیچ عنوان درخواست واریز وجه نقد نمی‌کند به شهروندان توصیه کرد که در صورت مواجه‌شدن با هر گونه پیامک ثبت‌نام یا ابلاغیه واریز وجه یقین بدانید که این ترفندی برای کلاهبرداری است.

عموم مردم می‌توانند در صورت مواجه‌شدن با موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir&nbsp گزارش کنند یا با شماره تلفن 096380 تماس بگیرند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.