کوتاه از جهانِ کرونا

از تاخت‌وتاز کرونا در المپیک تا لزوم بازگشایی مدارس، مرگ‌ واکسینه‌‌‌شده‌ها و نشده‌ها، جولان کرونای دلتا و...

فرماندار توکیو، در میان افزایش موارد ابتلا در طول بازی‌های المپیک، جوانان را به زدن واکسن فراخوانده است. مقامات ایتالیا می‌گویند که 99درصد از مرگ‌ومیرهای کووید از فوریه کاملا واکسینه‌نشده بوده‌اند. سازمان ملل گفته نمی‌توان برای بازگشایی مدارس منتظر واکسیناسیون تمامی معلمان و دانش‌آموزان شد. تایلند هم با سومین و شدیدترین موج  کووید-19 از آغاز همه‌گیری روبه‌روست؛ موارد ابتلا عمدتا کرونای دلتاست.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: در ژاپن یوریکو کویکه، فرماندار توکیو، جوانان را به انجام واکسیناسیون و پیروی از محدودیت‌های ویروس کرونا در میان افزایش موارد ابتلا در طول بازی‌های المپیک فراخوانده است.

توکیو چهارشنبه 3هزار و 177 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرد که برای اولین‌بار در بازی‌های المپیک از 3 هزار مورد فراتر رفته است. روز سه‌شنبه 2هزار و 848 مورد جدید ابتلا گزارش شد. از زمان شیوع همه‌گیری، 206 هزار و 745 مورد ابتلا در توکیو گزارش شده است.

کارشناسان می‌گویند عامل این افزایش نوع بسیار مسری کرونای دلتاست.

کویکه گفت که بیشتر موارد جدید ابتلا در میان افراد جوان واکسینه‌نشده است، در حالی که بیشتر افراد مسن کاملا واکسینه شده‌اند.

یک‌چهارم (25.5درصد) مردم در ژاپن کاملا واکسینه شده‌اند.

پایتخت ژاپن از دوازدهم جولای در وضعیت اضطراری کووید قرار دارد و بازی‌های المپیک جمعه گذشته (بیست‌وسوم جولای) با وجود مخالفت‌های گسترده مردم در این کشور آغاز شد

در ایتالیا مقامات می‌گویند، تقریبا 99درصد از مرگ‌ومیرهای کووید از ماه فوریه در میان افراد کاملا واکسینه‌نشده رخ داده است.

موسسه بهداشت ملی (ISS) گفته است تقریبا 99درصد افرادی که از فوریه امسال بر اثر بیماری کووید-19 در ایتالیا فوت کرده‌اند، کاملا واکسینه‌شده نبودند.

در گزارشی از مرگ‌ومیر کووید-19 که نهادهای بهداشت عمومی ارایه داده‌اند، آمده که تعداد معدودی از افراد کاملا واکسینه‌شده که به دلیل بیماری کووید جان خود را از دست دادند نیز به‌ طور چشمگیری مسن‌تر از کسانی بودند که بدون واکسیناسیون کامل فوت کردند (88.6 سال در مقابل 80 سال). همچنین رویترز گزارش داد که آنان قبل از ابتلا به کووید-19 مشکلات سلامتی زمینه‌ای داشته‌اند.

هفته گذشته ایتالیا به تأسی از فرانسه اعلام کرد که اثبات واکسینه‌بودن یا مصونیت از کووید-19 برای مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، ازجمله ورود به رستوران‌ها و مکان‌هایی مانند سالن‌های ورزشی، استخرها، موزه‌ها و سینماها اجباری می‌شود.

تا به امروز، تقریبا 57درصد از افراد بالای 12 سال کاملا واکسینه شده‌اند. وزارت بهداشت ایتالیا گفته از اول فوریه تا بیست‌ویکم جولای، 423 مورد مرگ در میان افراد کاملا واکسینه‌شده وجود داشته که 1.2درصد از 35هزار و 776 مرگ ناشی از کووید است.

کمپین واکسیناسیون ایتالیا از اوایل امسال با دو  واکسن فایزر و مدرنا آغاز شد.

با مطالعه سوابق پزشکی 70 نفر از 423 فرد کاملا واکسینه‌شده‌ای که بر اثر کووید-19 فوت کرده‌اند، موسسه بهداشت ملی (ISS) اعلام کرد که میانگین بیماری زمینه‌ای آنان 5.0 است، در مقایسه با میانگین  3.7 در میان افراد کاملا واکسینه‌نشده‌ای که بر اثر کووید درگذشته‌اند.

ایتالیا همچنین استفاده از واکسن مدرنا را برای نوجوانان تصویب کرده است. نهادهای ناظر دارویی ایتالیا پس از تأیید واکسن فایزر برای نوجوانان، حالا استفاده از واکسن مدرنا را هم برای افراد دوازده تا هفده ساله تأیید کرده است. برخی از کشورهای اروپایی برای مقابله با گسترش نوع بسیار مسری کرونای دلتا از واکسیناسیون زیر هجده ساله‌ها حمایت کرده‌اند.

یونیسف گفت یادگیری از راه دور برای یک‌سوم دانش‌آموزان در سراسر جهان دور از دسترس است. در جنوب شرقی آسیا و پاسیفیک، 80 میلیون کودک در حالی که مدارس‌شان تعطیل بود، امکان یادگیری از راه دور نداشتند

سازمان ملل متحد هم خواستار بازگشایی مدارس در اسرع وقت شده است.

سازمان ملل گفته است که مدارس تعطیل‌شده به‌دلیل شیوع همه‌گیری باید در اسرع وقت بازگشایی شوند و تخمین زده است که تحصیل بیش از 600 میلیون کودک در معرض خطر است.

«این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد»؛ این را جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، به خبرنگاران در ژنو گفت و افزود: «نمی‌توان برای بازگشایی مدارس منتظر واکسیناسیون تمامی معلمان و دانش‌آموزان شد.»

یونیسف گفت یادگیری از راه دور برای یک‌سوم دانش‌آموزان در سراسر جهان دور از دسترس است. در جنوب شرقی آسیا و پاسیفیک، 80 میلیون کودک در حالی که مدارس‌شان تعطیل بود، امکان یادگیری از راه دور نداشتند.

در روسیه کرونای دلتا جولان می‌دهد و 22هزار و 420 مورد جدید ابتلا به این ویروس گزارش شده است. این کشور با موج تازه ابتلا که عمدتا از نوع بسیار مسری دلتاست، همچنین سرعت پایین تزریق واکسن رو‌به‌روست.

رویترز گزارش داد آمار روز چهارشنبه شمار رسمی ملی ابتلا را به 6 میلیون و 195 هزار و 232 مورد رساند. گزارش شده است که کل تلفات کرونا در این کشور تا کنون 156 هزار و 178 نفر است.

در آلمان ینس اشپان، وزیر بهداشت، گفت بیش از نیمی از جمعیت آلمان در حال حاضر کاملا واکسینه شده‌اند؛ اما نگرانی در مورد کاهش سرعت واکسیناسیون در حال افزایش است.

اشپان در توییتر نوشت: « 41.8 میلیون آلمانی اکنون در برابر ویروس کاملا مجافظت شده‌اند، در حالی‌ که 61.1درصد حداقل یک دوز دریافت کرده‌اند. هر چه تعداد واکسیناسیون بیشتر شود، در پاییز و زمستان از امنیت بیشتری برخوردار خواهیم بود.»

کرونا در تایلند
تایلند چهارشنبه رکورد 16هزار و 533 مورد ابتلا به ویروس را ثبت کرد که مجموع موارد را در این کشور به 543 هزار و 361 رساند. Photograph: Teera Noisakran/Pacific Press/REX/Shutterstock

در تایلند قطارها برای انتقال بیماران کووید-19 به خارج از بانکوک، پایتخت، به کار گرفته شده است، جایی که اخیرا بیمارستان‌هایش زیر فشار قرار گرفته‌اند.

اولین قطار روز سه‌شنبه پایتخت را با 137 بیمار بدون علامت یا دارای علایم خفیف ترک کرد تا آنان را به شهرهایشان در شمال شرق کشور منتقل کند.

تایلند با سومین و شدیدترین موج  کووید-19 از آغاز همه‌گیری تا کنون روبه‌روست. موارد ابتلا عمدتا از نوع کرونای دلتاست که به‌ طور گسترده‌ای در سراسر پایتخت گسترش یافته است. بیمارستان‌ها مجبور شده‌اند بیماران را در پارکینگ معالجه کنند و بیماران به‌شدت بدحال را ناامید برگردانند.

تایلند روز چهارشنبه رکورد روزانه 16هزار و 533 مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد که مجموع موارد ابتلا را در این کشور به 543 هزار و 361 رساند.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.