۲۱۲ خانه هلال در مناطق کم‌‌برخوردار کار خود را آغاز کردند

دکتر همتی: راه‌اندازی ۳۷هزار خانه هلال در اولویت هلال احمر قرار دارد

بالابردن تاب‌آوری جامعه در مناطق محروم بهانه‌ای برای گسترش خانه‌های هلال در گوشه و کنار کشور بود؛ به طوری که راه‌اندازی ۳۷ هزار خانه هلال در مناطق محروم، دورافتاده و صعب‌العبور کشور در دستور کار و اولویت هلال احمر قرار گرفته است.
در آیینی مراسم شروع به کار ۲۱۲ خانه هلال با حضور رئیس جمعیت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرکل و رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر برگزار شد.

راه‌اندازی ۱۹ هزار خانه بهداشت در سراسر کشور در دوران پس از انقلاب تجربه موفقی بود که دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به آن، به راه‌اندازی خانه‌های هلال تأکید کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در سال گذشته 5500 خانه هلال در سراسر کشور افتتاح و راه‌اندازی شده است، گفت: «محله هرندی در شهر تهران یکی از آسیب‌پذیرترین محلات از منظر معضلات اجتماعی بود.

اقدامات هلال‌ احمر در این محله ازجمله راه‌اندازی خانه هلال و توانمندسازی مردم از طریق ارایه آموزش‌های لازم و دیگر اقدامات حمایتی انجام‌شده در این محله باید الگویی برای محلات کم‌برخوردار سراسر کشور باشد.»

تداوم راه‌اندازی خانه هلال در دوره ریاست‌جمهوری جدید و با حمایت‌های ویژه رئیس‌جمهوری جدید موضوع دیگری بود که دکتر همتی در این مراسم به آن اشاره کرد تا با توسعه این خانه‌ها با هدف تاب‌آوری جامعه و توانمندسازی مردم مناطق محروم کشور برای مواجهه با بحران‌ها تداوم یابد.

داوطلب‌محوری و مدیریت مردمی و چندگانه این خانه‌ها بدون نیاز به بودجه دولت از نقاط مثبت این خانه‌های هلال و مزیت‌های آن نسبت به خانه بهداشت است.

عدالت در توزیع اقلام امدادی و زیستی به شکل ساماندهی‌شده و عادلانه در مناطق محروم و صعب‌العبور از دیگر مزایای این خانه‌ها بود که رئیس جمعیت هلال احمر به آن اشاره کرد.

 

 حمایت مالی فدراسیون از تجهیز خانه‌های هلال

۲۰۲۰ محله به عنوان محلات محروم کشور شناسایی شده‌اند. محله هرندی تهران الگوی مناسب کار جمعیت در این محلات از نظر همکاری مناسب بین بخشی با سایر ارگان‌هاست.

دکتر همتی گفت :«با استفاده از ظرفیت خیرین توسعه کمی و کیفی خانه‌های هلال اولویت اصلی ماست. امیدواریم با این اقدام گام کوچکی در جهت رفع معضلات اجتماعی جامعه برداریم.

همزمان با توسعه خانه‌های هلال، تجهیز این خانه‌ها و فضاهای آموزشی مناسب به منظور شروع آموزش و توانمندسازی مردم از پایه دنبال خواهد شد. این اقدام با حمایت فدراسیون و همچنین از محل منابع جمعیت انجام می‌شود.»

 

ارتقای کیفیت زندگی

سال ۹۸ بود که با شیوع کرونا در کشور پای داوطلبان جمعیت به محله هرندی تهران باز شد تا در این محله پر آسیب شهر تهران، طرح‌های توانمندسازی و آموزش و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی آغاز شود.

کم کم دستگاه‌های مختلف هم پای کار آمدند و انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در این محله هم به همکاری جمعیت دعوت شدند. در این محله در شروع کار ۶ کمیته با محورهای مختلف تشکیل شد تا تمام مشکلات محله پوشش داده شود.

رویکرد محله‌محوری نگاهی بود که رئیس سازمان داوطلبان با اشاره به آن، از رمز داشتن جامعه‌ای سالم و توانمند صحبت کرد؛ استفاده از ظرفیت‌های مردمی در پایلوت هرندی به جمعیت هلال احمر کمک کرد تا سطح کیفی زندگی در این محله را افزایش دهد و پایگاه‌ها و نهادهای مختلف را به همکاری دعوت کند.

همزمان با توسعه خانه‌های هلال، تجهیز این خانه‌ها و فضاهای آموزشی مناسب به منظور شروع آموزش و توانمندسازی مردم از پایه دنبال خواهد شد. این اقدام با حمایت فدراسیون و همچنین از محل منابع جمعیت انجام می‌شود

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان، در آیین آغاز به کار ۲۱۲ خانه هلال گفت :«رویکرد ما باید محله‌محوری باشد. در یک محل شاید هلال احمر و در محلات دیگر سایر دستگاه‌ها ورود کند.

این امر باید یک حرکت اجتماعی پایدار برای ارتقای سطح زندگی شهروندان باشد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خودشان بتوانیم سطح توانمندی جامعه را ارتقا دهیم.»

 

۱۰درصد خانواده‌های هرندی نیازمند هستند

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به معضلات مهم محله هرندی گفت :«ساخت‌وسازهای غیراستاندارد، فقر، بی‌اعتمادی به دستگاه‌ها، ناامیدی شهروندان و آسیب‌های اجتماعی ازجمله معضلات مهم محله هرندی بود.

ما در بدو ورود به محله یک سرشماری از این محله انجام دادیم تا با اطلاعات لازم و کافی اقدامات خود را آغاز کنیم. به زودی این سرشماری منتشر و تغییرات ایجادشده نسبت به سال‌های قبل مشخص می‌شود.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر ادامه داد :«امروز تمام آنچه در برنامه 110 روزه اول مصوب شده بود به انجام رسید اما باید توجه داشت که طرح‌های زیرساختی زمانبر است و تلاش می‌شود تا این طرح‌ها نیز با سرعت پیش رود.

مد نظر داریم همه اهالی محله هرندی پرونده سلامت داشته باشند و به صورت روزانه و با همکاری بهداشت محله برای تعدادی از شهروندان این محله پرونده سلامت ایجاد می‌شود.

همزمان نیز آموزش عمومی پیشگیری از کرونا نیز در هرندی همچنان ادامه دارد. تأمین داروهای خاص، پرداخت کمک‌هزینه درمانی و ارایه بسته‌های معیشتی به شهروندان ازجمله اقدامات دیگری است که در محله هرندی انجام شده است.»

به گفته نصیری امروز 10درصد محله هرندی نیاز به کمک دارند و با توجه به همین آمار در عید غدیر خم به این خانوارها کمک می‌شود.

 

دانش‌آموزان هرندی از تحصیل باز نماندند

نصیری با اشاره به کمک‌های تحصیلی انجام‌شده به دانش آموزان محله هرندی گفت: «با اقدامات انجام‌شده و همکاری سایر دستگاه‌های هیچ دانش‌آموزی در محله هرندی از تحصیل باز نماند و با خرید تبلت و تلفن همراه هوشمند دانش‌آموزان محله هرندی توانستند در ایام کرونا به تحصیل خود که در قالب فضای مجازی بود، ادامه دهند و بسته‌های تحصیلی دیگر نیز در اختیار شهروندان این محله ها قرار گرفت.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: «ما همزمان برنامه‌های فرهنگی را نیز در محله هرندی برگزار کردیم و تلاش شد تا در همه عرصه‌ها محله هرندی ارتقا یابد و به مردم کمک رسانی شود.

مسابقات فوتبال محلات را هم از هرندی آغاز کردیم و در کمال ناباوری 60 تیم در این محله تشکیل و مسابقات برگزار شد. از سوی دیگر امروز در هرندی شخصی وجود ندارد که طالب شغل و بیکار باشد.

این یک اتفاق بزرگ است که امروز رخ داده است. جشنواره‌ای در محله هرندی برگزار شد تا برای 1000 نفر شغل ایجاد شود اما فقط نزدیک به 300 نفر درخواست شغل کردند و این افراد ساماندهی شده و مشغول به کار شدند.»

 

آمایش در محله هرندی

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در آیین رونمایی برخط 212 خانه هلال در مناطق حاشیه شهرها حضور داشت.

آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

او درباره آمایش محله هرندی و اجرای طرح‌های ارتقای کیفیت زندگی و حمایتی که سازمان داوطلبان مسئولیت آن را بر عهده گرفت گفت: «همواره این گونه تصور می‌شد که هرندی مرکز معتادان تهران است اما پس از آمایش مشخص شد که این محله 382 معتاد دارد.

پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد که محله هرندی به علت اینکه محل توزیع مواد مخدر است، این معضلات برای آن به وجود آمده است. به راحتی می‌توان جمعیت امروز هرندی را از اعتیاد نجات داد اما باید همزمان بحث پیشگیری نیز دنبال شود.

در همین عرصه ما مسابقات فوتبال جام رمضان را در این منطقه برای دو رده سنی نوجوانان و جوانان برگزار کردیم. در مرحله بعد محله امامزاده یحیی و شوش نیز مورد آمایش قرار می‌گیرند. در همدان و برخی شهرهای دیگر نیز در حال آغاز کار هستیم.»

 

حمایت از کودکان

راه‌اندازی استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی برای کمک به کودکان کار و حذف کار کودک موضوع دیگری بود که آقامحمدی به آن اشاره کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امروز 10 مدرسه در منطقه هرندی وجود دارد، تصریح کرد: «شورای مدارس در محله هرندی تشکیل شده است و روسای مدارس هر هفته با یکدیگر جلسه دارند.

رئیس آموزش‌وپرورش منطقه نیز در جلسه حاضر است تا احتیاجات دانش آموزان این مناطق بررسی شود. دانش آموزانی که در برخی از دروس با ضعف‌هایی روبه‌رو هستند نیز مورد توجه قرار می‌گیرند تا در ساعات دیگر به آنها آموزش داده شود.

در همین راستا بانک زمان نیز تأسیس شد و هر معلم در این بانک اعلام می‌کند تا چه میزان در روز زمان خالی دارد و این زمان خالی به یک دانش‌آموز برای پشتیبانی تعلق می‌گیرد تا سطح او نیز ارتقا یابد.»

به گفته آقامحمدی هم‌سوکردن فعالیت‌های انجمن‌های مردم‌نهاد و ایجاد همبستگی میان آنها برای حل معضلات هرندی اقدام مهمی بود که هلال احمر در این راستا انجام داد. همچنین راه‌اندازی خانه‌های هلال که کمک‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه در هر منطقه محروم را ساماندهی می‌کند.

آقامحمدی در پایان گفت: «امروز 212 خانه هلال به نام امیرالمومنین و عید غدیر به وسیله هلال احمر افتتاح می‌شود. همچنین با راه‌اندازی طرح محله و با همیاری سایر دستگاه‌ها خانه‌های هلال را در محلات استان خوزستان هم راه‌اندازی خواهیم کرد.»

هر خانه هلال، یک مأموریت خاص

افتتاح نخستین خانه هلال ویژه ناشنوایان

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.