المپیک توکیو و ادامه حسرت؛ نشد، نتوانستم!

شانس‌های کسب مدال در المپیک رتبه‌های عجیبی را کسب کردند

المپیک توکیو برای ایران همچنان با مدال طلای جواد فروغی سپری می‌شود و فعلا خبری از مدال‌های دیگر نیست!

شهروندآنلاین: قبل از آنکه کاروان ایران برای حضور در المپیک توکیو راهی توکیو ژاپن شود، خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که در این دوره ورزشکاران کشورمان نسبت به دوره‌های گذشته مدال‌های کمتری کسب کنند اما اینکه شانس‌های اصلی مدال هم نتوانند موفقیت خاصی به دست آورند، موضوعی پیش‎‌بینی نشده بود که دلیلش را باید جست‌وجو کرد.

حالا کاروان ایران همچنان با همان یک مدال طلای جواد فروغی در روز اول رقابت‌های المپیک کارش را در توکیو پیش می‌برد و دلخوش به روزهای آینده هستیم تا شاید در رشته‌هایی مثل کشتی، کاراته و والیبال این طلسم بشکند.

روز جمعه با شروع رقابت احسان حدادی در پرتاب دیسک، فرزانه فصیحی در دوی 100متر زنان و همچنین هانیه رستمیان در تیراندازی امیدوار بودیم تا مدال‌های جدیدی کسب شود اما این ورزشکاران هم نتوانستند به مقام دلخواه برسند.

پرچمدار ایران فینالیست نشد

پرچمدار زن کاروان ایران در مجموع دو مرحله دقت و سرعت تپانچه بادی ۲۵ متر موفق نشد به فینال صعود کند. رقابت تپانچه ۲۵ متر زنان با برگزاری مرحله سرعت به پایان رسید و هانیه رستمیان، نماینده ایران در مجموع دو مرحله سرعت و دقت ۵۷۷ امتیاز کسب کرد و به فینال نرسید. رستمیان پیش از این در تپانچه بادی دهم و در میکس تپانچه بادی در کنار جواد فروغی در رده پنجم المپیک توکیو قرار گرفته بود.

رستمیان بعد از این مسابقه گفت: «مرحله دقت را روز گذشته با امتیاز ۲۸۹ به پایان رساندم که رکورد خوبی بود و همه چیز بستگی به رکورد امروز داشت. امروز هم در راند اول عملکرد خوبی داشتم و با امتیاز ۱۰۰ شروع کردم اما خوب ادامه ندادم و با رکورد ۲۸۸ تمام کردم. در مجموع هم ۵۷۷ امتیاز را به دست آوردم.»

او افزود: «فشار مسابقه خیلی بالا بود، تلاش کردم ذهنم را آماده کنم و با آمادگی کامل وارد خط شوم اما رکورد و امتیاز بالا هم تأثیرگذار است و باید کنترل ذهن داشته باشم که متأسفانه نتوانستم اما تجربه خیلی خوبی به دست آوردم و امیدوارم بتوانم در مسابقات بعدی هم از آن استفاده کنم.»

ملی‌پوش پرتاب دیسک ایران در پایان رقابت دو گروه A و B المپیک توکیو در جایگاه بیست‌وششم المپیک قرار گرفت.

نایب قهرمان لندن در رتبه 26 توکیو

دور مقدماتی رقابت‌های پرتاب دیسک المپیک ۲۰۲۰ توکیو در دو گروه A و B به پایان رسید و ۱۲نفر راهی مرحله فینال شدند. احسان حدادی نماینده ایران در مرحله مقدماتی رکورد ۵۸.۹۸ متر را ثبت کرد و در رتبه‌بندی نهایی بین ۳۲ ورزشکار در جایگاه بیست‌وششم قرار گرفت. شرکت‌کنندگان این ماده برای رسیدن به فینال یا باید رکورد ۶۶ متر را ثبت می‌کردند یا اینکه در پایان رقابت دو گروه، در بین ۱۲نفر برتر قرار گیرند.

حدادی که با مصدومیت به توکیو رفته بود،‌ بعد از ناکامی در این رقابت‌ها عنوان کرد: «امروز، رکورد ۵۸ متر و ۹۸ سانتی‌متر، بهترین پرتاب من در المپیک بود، البته کار خیلی سختی بود، چراکه سال قبل بعد از اینکه من کرونا گرفتم، یک‌سال فصل مسابقات را از دست دادم، امسال هم با مصدومیت کمرم هیچ مسابقه‌ای ندادم، تنها حضورم مرحله اول لیگ بود. در صورتی که وقتی قرار است در المپیک پرتاب کنی، باید چند مسابقه خوب شرکت کرده باشی، من مصدوم هم بودم، ولی خودم توقع پرتاب بالای ۶۲-۳ متر را داشتم، اما متأسفانه نشد.»

او در پاسخ به این سوال که گفته بودی اگر بالای ۶۳-۴ متر پرتاب نکنی، المپیک نخواهی آمد و حالا که آمدی، بابت تکمیل رزومه‌ات بود؟ گفت: «دوست داشتم چهارمین المپیکم نتیجه بهتری بگیرم. اما از من خواستند در چهارمین المپیکم شرکت کنم. از طرفی اگر من نمی‌آمدم و کسی هم جایگزینم نمی‌شد، حالت خوبی نداشت و من به  احترام المپیک آمدم. حالا خیلی هم ناراحت نیستم.»

حدادی افزود: «اگر این آخرین المپیک برای من باشد که واقعا بد تمام شد. المپیک یک‌سال عقب افتاد، کرونا گرفتم و متأسفانه در هیچ مسابقه بزرگی شرکت نکردم. وقتی مسابقه بزرگ شرکت نکنی، نباید شانس مدال هم برای خودت متصور باشی. برای همین می‌دانستم که شاید نتیجه خوبی نخواهم گرفت ولی انتظار داشتم بالای ۶۲ متر پرتاب کنم که متأسفانه نشد. تلاش می‌کنم به ۶۲ متر تا پایان سال برسم. دوست داشتم بهتر از این پرتاب کنم ولی گاهی مواقع آدم به آن چیزی که انتظار دارد، نمی‌رسد.»

نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن تأکید کرد: «تصمیمم بر این بود در المپیک توکیو به دلیل مصدومیتی که داشتم، نباشم ولی چون ورودی کسب کرده بودم و تا سال آینده هم مسابقه بزرگی نداشتم، باید در آن شرکت می‌کردم تا خودم را محک بزنم برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین. همیشه آن چیزی که می‌خواهی، نمی‌شود، من تمام تلاشم را کردم تا در چهارمین حضورم  در المپیک نتیجه خوبی بگیرم. من چهارمین ورزشکاری هستم که در ۴ المپیک حضور دارم و دوست داشتم نتیجه خوبی بگیرم اما این اتفاق نیفتاد.»

پدیده دوی زنان در رده پنجاهم المپیک

فرزانه فصیحی تنها زن دونده ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو از رسیدن به نیمه نهایی بازماند و بین ۵۴ نفری که در مرحله مقدماتی مسابقه دادند، پنجاهم شد. او با ثبت زمان ۱۱.۷۹ ثانیه در جایگاه هشتم گروه خود قرار گرفت و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. این دونده در مرحله پیش مقدماتی رکورد ۱۱.۷۶ ثانیه را ثبت کرد و به‌عنوان نفر اول گروه دوم به مرحله مقدماتی رسید. در پایان مسابقات مقدماتی دوی ۱۰۰ متر زنان، ۵۴ ورزشکار مسابقه دادند که فصیحی در مکان پنجاهم قرار گرفت. فصیحی از طریق سهمیه یونیورسالیتی به بازی‌های المپیک توکیو وارد شد تا دومین زن دونده تاریخ دوومیدانی ایران در المپیک باشد. سیمین صفامهر ۵۷سال قبل و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو در ماده دوی ۱۰۰ متر حضور در این بازی‌ها را تجربه کرد.

فصیحی بعد از پایان کارش در المپیک توکیو عنوان کرد: «مسابقه خوبی بود. المپیک میدان بزرگی است و انتظار نتیجه و تایم بهتری داشتم اما به امید خدا به زودی بهتر می‌شوم. این راه تازه شروع شده است. به نیمه نهایی فکر می‌کردم و اگر رکوردی که در تهران داشتم می‌زدم، می‌توانستم به نیمه نهایی صعود کنم. خیلی برای این لحظه تلاش کردم و خوشحالم که اینجا بودم. هوا شرجی بود و به خاطر راند قبلی خسته شدم.»

او ادامه داد: «رویای من همیشه رسیدن به المپیک بود و الان دیگر رسیدن به آن هیچ چیزی نیست و باید به رده‌های بالاتر بروم و رتبه‌ام بهتر شود. رقبایم عجیب و غریب نیستند و مثل خودمان هستند. اگر به عقب بازگردم، نمی‎‌دانم چه چیزی را عوض می‌کنم. تا جایی که می‌توانستم تلاش کردم و یک جلسه تمرین را هم از دست ندادم اما تجربه کسب‌کردن آسان نیست اما در نهایت به المپیک رسیدم. برای بازی‌های آسیایی تلاشم بیشتر می‌شود و تا جایی که بتوانم تلاش می‌کنم مدال بگیرم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.