داستان لغو کنسرت حجت اشرف‌زاده چیست؟!

یک‎‌بار دیگر مجوزهای ساترا جنجالی شدند

شهروند آنلاین: اجرای زنده حجت اشرف‌زاده لغو شد. این کنسرت آنلاین به نام «نغمه‌های تهران»- که قرار بود ساعت ۹شب عید غدیر برگزار شود، به دلیل صادرنشدن مجوزهای ساترا لغو- یا به روایتی به تعویق افتاد.

کنسرت حجت اشرف‌زاده

کنسرت آنلاین حجت اشرف‌زاده «نغمه‌های تهران» نام داشت. کنسرتی که قرار بود با همکاری ارکستر ملی نیایش و خوانندگی حجت اشرف‌زاده، محمد رضازاده و مهدی محمدی، در برج میلاد روی صحنه برود.

برنامه «نغمه‌های تهران» شامل اجرای آثار عاشقانه و خاطره‌انگیز درباره شهر تهران، به‌ویژه قطعاتی از مجید وفادار و محمد سریر بود- که بیشتر این آثار با صدای جاودانی محمد نوری به یاد می‌آیند. یا همان‌طور که برگزارکنندگان این کنسرت پیشتر اعلام کرده بودند «یادواره‌ای از مجید وفادار آهنگساز ایرانی در نیمه اول قرن گذشته- که آهنگ‌ها و عاشقانه‌های پرشماری بالغ بر ۳۰۰ تصنیف، درباره تهران و مضامین مختلف دیگر ساخته است».

گفتنی است که تنظیم و پارتیتوراسیون قطعات این اجرا توسط ایمان ملکی انجام شده و ارکستر نیز قرار بود توسط وحید وفایی رهبری شود.

کنسرت در روزگار کرونا

در شرایطی که بیش از یک‌سال می‌شود در این سرزمین کنسرتی اجرا نشده؛ حجت اشرف‌زاده کنسرت تهران را تنها امکان موجود برای اجرای زنده در شرایط کرونایی درحال حاضر کشور و بهترکردن حال مردم خوانده بود.

اشرف‌زاده گفته بود: «در شرایطی که کرونا در کشور همه‌گیر شده و بسیاری از هنرمندان خانه‌نشین شده‌اند، این‌گونه فعالیت‌ها هم حال شهروندان را بهتر می‌کنند و هم حال اهالی موسیقی را».

حجت اشرف‌زاده درباره سازنده قطعات و تصنیف‌های کنسرت تهران نیز گفته بود که چنین اجراهایی یاد و نام و خاطره هنرمندان قدیمی از جمله مجید وفادار را زنده نگه می‌دارد.
او گفته بود: «آثاری که در این کنسرت اجرا می‌کنم، از آثار ماندگار و خاطره‌انگیزی است که در ذهن بسیاری از مردم و به‌ویژه شهروندان تهرانی ماندگارند و عاشقانه‌های بسیاری را برای مردم این شهر رقم زده‌اند. اینکه نسل امروز نیز با این آثار آشنا شوند و جوانان نسل امروز با جوانان گذشته پیوند بخورند، اتفاق خوبی است که نفعش هم به هنرمندان می‌رسد و هم به خود مردم- که حالشان خوب می‌شود».

لغو کنسرت تهران در سال تهران

اما بعد از یک‌سال بی‌کنسرتی و در سالی که به نام «تهران» نام‌گذاری شده، کنسرت «نغمه‌های تهران» پیش از اجرا لغو شد.

اول‌بار خبر لغو این کنسرت را خانه موسیقی ایران داد. خانه موسیقی که از این اجرا حمایت می‌کرد، در پستی اینستاگرامی در پیج رسمی خود نوشت: «قابل توجه مخاطبان گرامی. اجرای کنسرت آنلاین نغمه‌های تهران با توجه به تعطیلات کرونایی و عدم امکان انجام مراحل اداری اخذ مجوزهای ساترا به آینده موکول شد که به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌گردد». این یعنی که دلیل برگزارنشدن کنسرت ممیزی، سانسور و مسائل بازدارنده نیست و تنها به خاطر مسائل اداری و هماهنگی‌های لازم این کنسرت برگزار نشده- و احتمالا در زمانی دیگر به زودی روی صحنه خواهد رفت.

رکود کامل بازار موسیقی

هنرمندان ایرانی از زمان ورود کرونا به ایران، به جز چند اجرای معدود در جزیره کیش روی صحنه نرفته‌اند. در این مدت طرح‌های زیادی برای نجات موسیقی مطرح شده، اما در این یک‌سال و چندماهی که گذشته، اتفاق خاصی رخ نداده، چه در مورد وعده دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی بعد از ماه‌های محرم و صفر 1399، چه در زمینه کنسرت‌های آنلاین و چه حتی در زمینه کنسرت‌های فضای باز. برای همین هم هست که وعده جدید دفتر موسیقی مبنی بر برگزاری کنسرت‌ها بعد از محرم و صفر 1400 چندان باورکردنی به نظر نمی‌رسد- درحالی که نه کوچک‌ترین نشانی از پیشرفت واکسیناسیون و نه کمترین خبری از عقب‌نشینی کرونا دیده و شنیده می‌شود، چگونه ممکن است بعد از دوماه همه‌ چیز به نقطه گذشته برگشته و دوباره شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی باشیم، آن‌هم در شرایطی که دفتر موسیقی نقش و تأثیر چندانی نیز در برگزارشدن یا نشدن کنسرت‌ها ندارد و حتی ستاد مقابله با کرونا نیز موضوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی را در قیاس با بازبودن تئاترها و سینماها موضوع متفاوتی ارزیابی کرده است!

به گفته محمد ‌اللهیاری، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد «با وجود درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد ستاد مقابله با کرونا حتی با انتقال موسیقی به گروه 2 مشاغل نیز موافقت نکرده. در زمان‌هایی غیر از پیک‌های پنجگانه کرونا نیز برگزار‌کنندگان کنسرت‌ها تمایلی به برگزاری کنسرت با مخاطب محدود نشان نداده‌اند و در شرایطی که بازار کنسرت‌های آنلاین هم تا حد زیادی راکد بوده، تهیه‌کنندگان اجراهای بزرگ نیز ریسک برگزاری این نوع کنسرت‌ها را منطقی نمی‌دانند- تا شاهد رکودی کامل در این عرصه باشیم».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.