جزئیات آتش‌سوزی گسترده در معروف‌ترین کارخانه لبنیات

80 خودروی آتش‌نشانی عملیات اطفای این حریق بزرگ را انجام دادند

آتش‌سوزی بزرگ در معروف‌ترین کارخانه لبنیات 80 خودروی آتش‌نشانی را به محل حادثه کشاند؛ حادثه‌ای که از عصر روز سه‌شنبه شروع شد و به سرعت گسترش یافت. با این حال براساس اعلام آتش‌نشانی این حریق بزرگ هیچ مصدومی نداشت و پس از چند ساعت نیز خاموش شد.

ساعت 18و59 دقیقه روز سه‌شنبه یک مورد آتش‌سوزی گسترده در اسلامشهر و شهرک واوان به سامانه 125 آتش‌نشانی تهران اعلام شد، بلافاصله آتش‌نشانان پنج ایستگاه آتش‌نشانی تهران به همراه چندین دستگاه تانکر آب، خودروهای پشتیبانی، خودروهای حامل کف و فوماتیک به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران جزئیات آتش‌سوزی گسترده در کارخانه میهن را تشریح کرد و گفت: «در صورت سرایت آتش و حرارت به منبع گاز آمونیاک قرارگرفته در محل حادثه و بروز انفجار بحران روی می‌داد. محل حادثه خارج از حوزه استحفاظی آتش‌نشانی تهران بود و آتش‌نشانان تهرانی به‌ عنوان نیروی کمکی به محل حادثه واقع در اتوبان قم، جاده واوان به سمت اسلامشهر اعزام شدند. محل حادثه کارخانه بسیار بزرگ تولید محصولات لبنیاتی بود که هنگام رسیدن آتش‌نشانان تهرانی عوامل آتش‌نشانی اسلامشهر، واوان و شهرک‌های اطراف نیز در محل حادثه حضور داشتند. این کارخانه سوله‌ای بزرگ به وسعت حدود 10‌هزار مترمربع بود که در بخش بالایی آن قسمت اداری و بایگانی و در قسمت همکف بخشی از قسمت خط تولید، سردخانه‌ها و کارگاه‌ها وجود داشت که به وسعتی حدود 2‌هزارو 500 تا 3‌هزار متر کاملا دچار آتش‌سوزی و بخشی از سقف‌های بالایی به علت شدت حرارت تخریب شده بود.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، درباره جزئیات آتش‌سوزی گسترده در شرکت میهن گفت:   «در مجاورت محل آتش‌سوزی سه باب سوله بزرگ دیگر نیز وجود داشت و با توجه به وجود سردخانه و منبع گاز آمونیاک بیم آن می‌رفت که آتش و حرارت به مخزن گاز آمونیاک سرایت کند و انفجار روی دهد که در آن صورت بحران ایجاد می‌شد که  آتش‌نشانان با اتخاذ تدابیر عملیاتی بسیار خوب و از خودگذشتگی از بروز چنین واقعه‌ای جلوگیری کردند. در حال حاضر آتش مدت زیادی است که خاموش شده اما با توجه به شدت آتش‌سوزی، در ساعات میانی نیمه شب بخشی از آتش‌نشانان تهرانی به ایستگاه‌های خود مراجعت کردند. در حال حاضر آتش‌نشانان دو ایستگاه آتش‌نشانی تهران و عوامل آتش‌نشانی اسلامشهر و واوان برای لکه‌گیری در محل حادثه حضور دارند. تا جایی که من اطلاع دارم، مورد مصدومیت نگران‌کننده و حاد در این حادثه نداشتیم البته یکی از عوامل آتش‌نشانی اسلامشهر دچار مصدومیت جزئی شده بود که تحویل عوامل اورژانس شد اما این حادثه خسارات مالی بسیار زیادی بر جای گذاشت.»

این در حالی است که سرهنگ مهدی سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، توضیحاتی را پیرامون حریق رخ‌داده در کارخانه میهن ارایه و اعلام کرد که در صورت لزوم تحقیقات پلیسی در مورد این حادثه انجام خواهد شد.

او درباره حریق رخ‌داده در کارخانه لبنیات میهن گفت: «دو سوله که انبار نگهداری از مواد اولیه نظیر روغن و غیره بود در کارخانه میهن دچار حریق شد که بلافاصله عوامل انتظامی برای تأمین امنیت و نظم در محل حاضر شده و عوامل آتش‌نشانی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اسلامشهر و ایستگاه‌های کمکی از تهران و چند شهر دیگر نیز در محل حاضر شده و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.»

او با بیان اینکه در حال حاضر آتش در این کارخانه اطفا شده است، گفت: «طبق گزارش‌های اولیه دریافتی این حادثه مورد خسارت جانی نداشته، اما خسارات ریالی در پی حریق به این کارخانه وارد شده که باید ارزیابی نهایی شود.»

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران با بیان اینکه علت قطعی وقوع این حادثه هنوز مشخص نشده و از سوی کارشناسان آتش‌نشانی در حال بررسی است، گفت: «در صورتی که تشخیص علت وقوع حادثه نیازمند ورود پلیس و انجام بررسی‌ها و تحقیقات پلیسی باشد این آمادگی از طرف پلیس وجود دارد، اما در حال حاضر باید منتظر گزارش علت وقوع حریق باشیم.»

مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر، نیز درباره این حادثه گفت:   «بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حادثه به دستور استاندار تهران شهرداری تهران و تمام شهرداری‌های غرب به اعزام تیم‌های تخصصی برای مهار آتش ملزم شدند. حدود ٨٠ دستگاه ماشین آتش‌نشانی به همراه تیم‌های تخصیصی از ١٥ ایستگاه آتش‌نشانی تهران، شهریار و دیگر شهرهای تهران در محل حادثه حضور دارند و در حال اطفای حریق هستند. این حادثه خسارت جانی در بر نداشته اما خسارت‌های مالی در بر دارد که بعد از اطفای آتش باید برآورد شود. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، از لحظات اولیه پای کار بود و علاوه بر مدیریت میدانی به تلاشگران بسیار روحیه داد. با توجه به تلاش‌های گسترده مأموران آتش‌نشانی احتمالا آتش تا ٢ ساعت دیگر مهار می‌شود. با اقدام به موقع مأموران آتش‌نشانی و تیم‌های تخصصی از سرایت آتش به بخش‌های دیگر کارخانه جلوگیری شد. اعلام علت دقیق وقوع حادثه نیاز به بررسی جامع دارد اما براساس بررسی‌های اولیه پیش‌بینی می‌شود آتش‌سوزی بر اثر اتصال سیم‌های برق اتفاق افتاده باشد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.