کرونای دلتا در میان اختلافات آمریکایی می‌بالد

مقامات بهداشتی: به افراد واکسینه‌نشده التماس می‌کنیم که بروید واکسن بزنید

دلتا به هیچ‌وجه شرورترین نوع موجودِ کووید نیست. «گاما» و «لامبدا» منتظرند و چه کسی می‌داند چه گونه‌های ترسناکی در گوشه و کنار دنیا، حتی شاید در آمریکا، می‌بالند بدون اینکه هنوز کشف شده باشند. مرددبودن درباره تزریق واکسن و امتناع از آن در ایالات متحده فراگیر است. بسیاری از آمریکایی‌ها واکسینه نشده‌اند که اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی فقط یک دلیل آن است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: روبرتا موزس، بازنشسته‌ای که بیش از 50 سال در ایالت لوئیزیانا زندگی کرده است، خانه ‌به ‌خانه می‌رود تا درباره واکسن بگوید. او از اعضای شبکه‌ حامیان واکسیناسیون در شهر شروپورت ایالت لوئیزیاناست که تلاش می‌کند افراد را برای واکسیناسیون کووید-19 ثبت‌نام کند. هما‌‌ن‌ طور که کرونای دلتا سرکشی می‌کند، گروهی در سطح ایالت لوئیزیانا که به داده‌های محلی متکی است، به‌ دنبال آنانی می‌گردند که واکسن نزده‌اند تا درباره واکسن اطلاع‌رسانی کنند. برخی از تئوریسین‌های توطئه هم بر این کمپین برچسب «نظارت و تجسس پلید» زده‌اند!

شروپورت در ایالت لوئیزیانا برای مقابله با ویروس تا حد زیادی به تعاملات فرد به فرد متکی است.

کلیسای جامع سنت جان در نیویورک
جایگاه واکسیناسیون در کلیسای جامع سنت‌جان در نیویورک ماه گذشته خالی بود. David Dee Delgado/Getty Images

تردیدِ فراگیر

پس از مدت کوتاهی استراحت، ایالات متحده مجددا در مرحله حساسی از همه‌گیری قرار گرفته است. آمار ابتلا -ابتدا به آرامی، سپس به‌ سرعت- به‌ طور متوسط به 51 هزار مورد در روز رسیده است؛ بیش از چهار برابر نسبت به یک ماه پیش.

این کشور ممکن است دوباره شاهد سرریز بیمارستان‌ها، خستگی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و هزاران مورد مرگ بیهوده باشد.

مرددبودن درباره تزریق واکسن و امتناع از آن در ایالات متحده فراگیر است.

اگر طیف وسیع‌تری از جمعیت واکسینه شده باشند، هیچ‌ گونه موج شیوع و طغیانی مجدد وجود نخواهد داشت؛ از نوع  دلتا یا آلفا یا انواع دیگر ویروس کرونا.

در حالی که بیماری خفیف ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شد، شایع باشد، واکسن‌ها به‌ طور موثری از بیماری شدید و مرگ جلوگیری می‌کنند.

تقریبا نیمی از جمعیت واکسینه‌نشده و بدون محافظت هستند. حدود 30درصد از بزرگسالان حتی یک دوز را هم دریافت نکرده‌اند و این درصد در بعضی از مناطق کشور بسیار بیشتر است.

آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که واکسن کافی برای محافظت از ساکنان خود در اختیار دارد و با  وجود این، بالاترین میزان تردید یا خودداری از تزریق واکسن را در بین سایر کشورها به جز روسیه دارد.

کارشناسان بهداشت عمومی ماه‌ها بدون نتیجه هشدار داده‌اند که اگر کشور به‌سرعت و به اندازه کافی جمعیت را واکسینه نکند، ویروس -هر گونه‌ای از آن- دوباره جان می‌گیرد.

بیل هاناج، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی چان هاروارد، در ژانویه پیش‌بینی کرد که فلوریدا تابستان سختی پیش رو دارد. اکنون از هر پنج مورد جدید ابتلا در سراسر کشور یکی مربوط به فلوریداست.

نوع کرونای دلتا (Delta) با سرعت و وحشیگری در حال جولانی ویرانگر در آسیا، اروپا، آفریقا و اکنون آمریکای شمالی است؛ آنچه بسیاری از کارشناسان را غافلگیر کرده است. دلتا اکنون حدود 83درصد از موارد ابتلا را در ایالات متحده از آنِ خود کرده است.

دلتا به هیچ‌وجه شرورترین نوع موجودِ کووید نیست. گاما و لامبدا منتظرند و چه کسی می‌داند چه گونه‌های ترسناکی در گوشه و کنار دنیا، حتی شاید در آمریکا، می‌بالند بدون اینکه هنوز کشف شده باشند. هر فرد آلوده، در هر کجای دنیا، به ویروس کرونا فرصتی دیگر می‌دهد تا گونه‌ای جدید تولید کند

 دلتا شرورترین نوع کووید نیست

اما دلتا به هیچ‌وجه شرورترین نوع موجودِ کووید نیست. گاما و لامبدا منتظرند و چه کسی می‌داند چه گونه‌های ترسناکی در گوشه و کنار دنیا، حتی شاید در آمریکا، می‌بالند بدون اینکه هنوز کشف شده باشند.

هر فرد آلوده، در هر کجای دنیا، به ویروس کرونا فرصتی دیگر می‌دهد تا گونه‌ای جدید تولید کند. هر چه تعداد ابتلا در سطح جهان بیشتر شود، احتمال ظهور انواع جدید ویروس هم بیشتر می‌شود.

اگر افراد واکسینه‌شده از بیماری شدید و مرگ در امان باشند، ممکن است عواقب دیگری در انتظارشان باشد. دانشمندان اکنون از آن می‌ترسند که برخی موارد ابتلا منجر به کووید طولانی شود؛ سندرمی کمتر شناخته‌شده که به نظر می‌رسد علایم آن ماه‌ها ادامه دارد.

طبق اطلاعاتی که نیویورک‌تایمز جمع‌آوری کرده، حالا از سرعت رونقی که برنامه واکسیناسیون در بهار داشت، کاسته شده و به حدود 537 هزار دوز در روز رسیده است. بخشی از دلایل تأخیر، به امتناع صریح رهبران محافظه‌کار -غالبا جمهوریخواهان- در حمایت از واکسیناسیون برمی‌گردد.

بسیاری از آمریکایی‌ها واکسینه نشده‌اند که اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی فقط یک دلیل آن است.

از 39درصد بزرگسالانی که واکسینه نشده‌اند، تقریبا نیمی از آنان می‌گویند هیچ تمایلی به واکسن‌زدن ندارند؛ اما حتی در آن گروه برخی می‌گویند در صورت لزوم این کار را انجام می‌دهند.

برخی تردید دارند و ممکن است افرادی که این مرددها به آنان اعتماد دارند، بتوانند اقناع‌شان کنند، در حالی که برخی دیگر قصد دارند واکسن بزنند، اما می‌گویند چنین شانسی نداشته‌اند.

سیاست‌زدگی واکسن

دکتر ریچارد بسر، مدیر سابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، می‌گوید سیاست فقط برای برخی از این افراد عامل محرک است. در نیوجرسی، جایی که او زندگی می‌کند، به‌دلیل عوامل اقتصادی- اجتماعی آمار به‌شدت متفاوت است. در شهر پرینستون که جمعیت آن عمدتا سفیدپوست است، 75درصد بزرگسالان ایمن‌سازی شده‌اند، در مقابل، فقط 14 مایل دورتر، در شهر ترنتون، که جمعیت آن عمدتا سیاهپوست و لاتین است، 45درصد واکسینه شده‌اند!

ریچارد بسر افزود: «هر دو منطقه به‌شدت وابسته به حزب دموکرات هستند، بنابراین تجزیه‌و‌تحلیل و حل مسائلی که مانع پیشرفت واکسیناسیون در هر بخش از جمعیت واکسینه‌نشده است، بسیار مهم است.»

هنوز شکی نیست که شکاف سیاسی در افزایش میزان ابتلا نقش دارد. از همان ابتدا، واکسیناسیون در مناطقی که به دونالد جی. ترامپ رأی دادند، نسبت به مناطقی که به جوزف آر. بایدن رأی دادند، عقب بوده و این شکاف همواره افزایش یافته است؛ طبق نظرسنجی اخیرِ اندیشکده بهداشتی «بنیاد خانواده کایزر»، از 2درصد در ماه آوریل هم‌اکنون به تقریبا 12درصد رسیده است.

بر اساس نظرسنجی دیگری، در سراسر کشور 86درصد دموکرات‌ها حداقل یک دوز را زده‌اند، در مقابل 52درصد از جمهوری‌خواهان.

هنوز شکی نیست که شکاف سیاسی در افزایش میزان ابتلا نقش دارد. از همان ابتدا، واکسیناسیون در مناطقی که به دونالد جی. ترامپ رأی دادند، نسبت به مناطقی که به جوزف آر. بایدن رأی دادند، عقب بوده و این شکاف همواره افزایش یافته است

کمتر از نیمی از جمهوری‌خواهان مجلس در یک نظرسنجی CNN در ماه می، واکسیناسیون را تصدیق و تأیید کردند، در مقابلِ 100درصدِ دموکرات‌های مجلس نمایندگان.

ماه‌هاست برخی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه ازجمله سناتور ران جانسون از ویسکانسین و رند پال از کنتاکی و مفسران اخبار محافظه‌کار مانند تاکر کارلسن، شک و تردید خود را درباره واکسن‌ها مصرانه و با صدای بلند ابراز داشته‌اند.

اخیرا، با افزایش موارد ابتلا در حوزه‌های محافظه‌کار، چند رهبر جمهوری‌خواه مدافع واکسیناسیون شده‌اند. سناتور میچ مک‌کانل از ایالت کنتاکی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، که از کودکی از فلج اطفال جان سالم به در برد، ماسک زده و خواستار ایمن‌سازی همه شده است. سناتور میت رامنی، جمهوری‌خواه از ایالت یوتا، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت که «سیاست‌زدگی  واکسیناسیون شنیع و به‌راستی احمقانه است».

همه این رهبران و بسیاری دیگر باید به اندازه کافی واکسیناسیون را تأیید کنند تا میلیون‌ها نفر را به غلبه بر تردید خود ترغیب کنند.

کرونای دلتا در میان اختلافات آمریکایی در حال رشد است. واکسن‌ها نه تنها چاره‌ای برای دلتاست بلکه برای تمام انواعی است که در آینده ظهور خواهند کرد.

آنتونی فائوچی
آنتونی فائوچی. AP

حرکت در جهت اشتباه!

آنتونی فائوچی می‌گوید ایالات متحده در زمینه مقابله با کووید-19 در «جهت اشتباه» حرکت می‌کند.

مشاور ارشد پزشکی جو بایدن و سرشناس‌ترین متخصص بیماری‌های عفونی آمریکا در گفت‌وگو با CNN گفته «ایالات متحده در زمینه مقابله با کووید-19 در «جهت اشتباه» حرکت می‌کند، زیرا موارد ابتلا به کووید-19 در حال افزایش است، به‌ویژه میان واکسینه‌نشده‌ها و 50درصد از کشور هنوز کاملا واکسینه‌ نشده‌اند، این مشکل است».

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، 30 ایالت هنوز حداقل نیمی از ساکنان خود را کاملا واکسینه نکرده‌اند.

فائوچی گفت تجدید نظر در دستورالعمل‌های ماسک برای آمریکایی‌های واکسینه‌شده به‌جد در حال بررسی است.

او افزود: «وضعیت کووید-19 در آمریکا در حال تبدیل‌شدن به «همه‌گیری در بین افراد واکسینه‌نشده» است، بنابراین مشکل عمدتا در بین افراد واکسینه‌نشده است، به همین دلیل است که عملا به افراد واکسینه‌نشده التماس می‌کنیم که بروید واکسن بزنید.»

متوسل‌شدن به قرعه‌کشی و ستاره‌ها

ایالات متحده تا کنون برای تشویق به تزریق واکسن تلاش‌هایی هم کرده؛ به‌ عنوان بخشی از این تلاش‌ها برای ترغیب جوان‌ترها به آستین بالازدن و تزریق واکسن کرونا، اولیویا رودریگو، ستاره هجده ساله پاپ اواسط ماه جولای، به کاخ سفید رفت تا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری و دکتر آنتونی فائوچی ملاقات و پیام مشترک رسانه‌های اجتماعی را با رئیس‌جمهوری و بهترین متخصص بیماری‌های عفونی کشور ضبط کند؛ ویدیوهایی که در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی کاخ سفید هم نمایش داده ‌شود.

او همچنین در آغاز جلسات مطبوعاتی روزانه کاخ سفید «برای کمک به انتشار پیام اهمیت واکسیناسیون جوانان» ظاهر شد و مردم را به استفاده از  https://vaccines.gov تشویق کرد تا نزدیک‌ترین کلینیک واکسیناسیون را پیدا کنند و به اطلاعات مربوط به واکسن‌ها دست یابند. او فقط در اینستاگرام بیش از 14 میلیون دنبال‌کننده دارد.

اولیویا رودریگو، ستاره هجده ساله پاپ اواسط ماه جولای، به کاخ سفید رفت.

دولت بایدن تلاش خود را معطوف به تزریق واکسن برای افراد دوازده تا بیست‌وهفت ساله کرده است. ایالات متحده هم مانند انگلیس، با در دسترس قرارگرفتن واکسن برای افراد جوان، شاهد کاهش تقاضا بوده است.

همچنین اخیرا مقامات دولتی دست به جیب شدند تا شاید به قطار کُند واکسیناسیون در آمریکا شتاب دهند! چندی پیش، جیم جاستیس، فرماندار ایالت ویرجینیای غربی برای افراد بین ۱۶ تا ۳۵ سال، پاداشی ۱۰۰ دلاری برای واکسن‌زدن در نظر گرفت. قرار شد این افراد در صورت تزریق واکسن کرونا، اوراق بهادار به ارزش 100 دلار دریافت کنند!

بعد از آن هم ایالت اوهایو در آمریکا وارد میدان شد و به  فکر راه‌اندازی قرعه‌کشی، ارایه بورس تحصیلی، حتی اهدای پیراشکی و بلیت مسابقات ورزشی افتاد! مایک دواین، فرماندار ایالت اوهایو، تصمیم گرفت برای تشویق به تزریق واکسن، به قید قرعه به پنج فرد واکسینه‌شده 18 سال به بالا، یک‌ میلیون دلار جایزه بدهد!

قرعه‌کشی پرزرق و برق یک‌ میلیون دلاری بحث‌های آتشینی هم در میان سیاستمداران، اقتصاددانان و مقامات بهداشتی برانگیخت. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به مشوق‌های واکسن واکنش نشان دادند؛ برخی قرعه‌کشی را «حقه»، «نمایشی» و «نادرست» خواندندکه نشان‌دهنده استفاده نابجا از منابع دولتی است و آن را نکوهش و محکوم کرده‌اند.

منابع قرعه‌کشی دلارهای فدرال بود که به ایالت‌ها برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا اختصاص یافت، استفاده‌ای که دولت بایدن آن را مجاز کرد.

اوری گنیزی، اقتصاددان رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو، که انگیزه‌ها را مطالعه می‌کند، گفته بود قرعه‌کشی واکسن مانند آنچه در اوهایو انجام شد، ممکن است باعث هیجان و اشتیاق شود، اما هشدار داد که ارایه مقدار زیادی پول در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت!

به گفته او، رقم بزرگی مانند یک‌ میلیون دلار ممکن است ناخواسته سیگنالی را برای برخی ارسال کند که شاید واکسن‌ها مشکل‌سازند!

منابع: نیویورک‌تایمز- CNN

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.