4=1+1 ؟ بحران آموزشی در عصر همه‌گیری کرونا

کارشناسان می‌گویند آمار آنانی که در آمریکای لاتین مدرسه را ترک می‌کنند، نگران‌کننده است

در سال دوم همه‌گیری، آمریکای لاتین عمیقا با بحران آموزش مواجه است. در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان در کشورهای ثروتمند به کلاس بازگشته‌اند، 100 میلیون کودک در اینجا هنوز در حال یادگیری از راه دور هستند. طبق تخمین بانک جهانی، میلیون‌ها کودک در آمریکای لاتین ممکن است از سیستم مدرسه خارج شده باشند. افزایش دسترسی به آموزش‌ یکی از موفقیت‌های بزرگ نیم‌قرن اخیر این منطقه بود. اکنون آوارِ ترک تحصیل پیشرفت‌های به دست‌آمده را تهدید و نابرابری را تشدید می‌کند و احتمالا وضعیت دهه‌های آینده منطقه را شکل خواهد داد. حالا با بالاگرفتن بحران آموزشی در جهان، سازمان ملل هم خواستار گشایش مدارس در اسرع وقت شده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: دو کودک گلوریا واسکز طی همه‌گیری از مدرسه دور بوده‌اند. کودک هشت‌ساله او، زیمنا، به‌وضوح از درس و مدرسه عقب افتاده است.

«یک به‌علاوه یک؟» خانم واسکز یک روز بعدازظهر دخترش را امتحان کرد. «چهار؟» دختر کوچک با درماندگی حدس زد!

اکنون، خانم واسکز، مادری سی‌وسه ساله و تنها، که در مسافرخانه کار می‌کند و تا کلاس پنجم بیشتر درس نخوانده، با خود می‌گوید دیگر اجازه نخواهد داد فرزند سومش هم مدرسه را ترک کند.

«مایکل کجاست؟» مادر تلفنی، شبی دیگر از شیفت‌های طولانیِ کاری، از بچه‌ها پرسید؛ «دارد درس می‌خواند؟»

مایکل، سیزده ساله، مطمئنا درس نمی‌خواند! ناامید از آنچه معلمانش از طریق پیام کوتاه می‌فرستادند -تنها راه برای آموزش که مدرسه‌اش بیش از یک سال توانسته بود جلوی پایش بگذارد- مایکل به‌ دنبال کار با عمویش بود.

آنها با هم چرخ‌دستی بزرگی را در خیابان‌ها می‌کشاندند، سطل‌های زباله را می‌کاویدند، بطری‌ها و قوطی‌ها را جمع می‌کردند تا به چند سِنت بفروشند.

«من چیزی یاد نمی‌گیرم»؛ او به مادرش گفت که دوباره او را به‌دلیل ترجیحِ کار به تحصیل سرزنش می‌کرد.

بحران آموزشی عمیق

در سال دوم همه‌گیری، آمریکای لاتین عمیقا با بحران آموزش مواجه است. بر اساس گزارش یونیسف، آمریکای لاتین طولانی‌ترین تعطیلی مدارس را در میان سایر مناطق جهان داشته است؛ تقریبا 16 ماه در برخی مناطق.

در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان در کشورهای ثروتمند به کلاس بازگشته‌اند، 100 میلیون کودک در آمریکای لاتین هنوز در حال یادگیری از راه دور هستند.

مقامات و کارشناسان آموزش می‌گویند در شرایطی که اقتصاد منطقه به‌ واسطه همه‌گیری در هم شکسته و ارتباط با کلاس درس هم، بسیاری از کودکان تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه را رها می‌کنند، گاهی اوقات برای کار در هر کجا که بتوانند.

طبق تخمین بانک جهانی، میلیون‌ها کودک در آمریکای لاتین ممکن است از سیستم مدرسه خارج شده باشند. بر اساس اعلام آژانس ملی آمار، در مکزیک 1.8 میلیون کودک و نوجوان تحصیلات خود را امسال به‌ دلیل همه‌گیری یا تنگنای اقتصادی رها کردند.

اکوادور حدود 90 هزار دانش‌آموز دبستانی و متوسطه را از دست داد. پرو می‌گوید 170 هزار دانش‌آموز را از دست داده است. مقامات نگرانند که از دست‌رفته‌های واقعی به‌‌مراتب بیشتر باشد؛ زیرا بی‌شمار کودک، مانند مایکل، عملا ثبت‌نام کرده‌اند، اما در تلاشند تا  ارتباط با کلاس را قطع کنند.

یونیسف می‌گوید بیش از پنج میلیون کودک در برزیل در طول همه‌گیری به آموزش دسترسی نداشته‌اند؛ سطحی که در بیش از 20 سال گذشته دیده نشده است!

افزایش دسترسی به آموزش‌وپرورش یکی از موفقیت‌های بزرگ نیم‌قرن اخیر در آمریکای لاتین بود؛ به‌ طوری که به ثبت‌نام فزاینده دختران، دانش‌آموزان ضعیف و اعضای اقلیت‌های قومی و نژادی انجامید و بسیاری از آنان را به سمت طبقه متوسط ​​سوق داد. اکنون آوارِ ترک تحصیل پیشرفت‌های سخت به دست‌آمده را تهدید و نابرابری را تشدید می‌کند و احتمالا وضعیت دهه‌های آینده منطقه را شکل خواهد داد.

«زمانی برای از دست‌دادن نداریم»

امانوئلا دی گروپلو از بانک جهانی از دولت‌ها خواست کودکان را هر چه سریع‌تر به کلاس‌های درس برگردانند: «این بحرانی نسلی است. هیچ زمانی برای از دست‌دادن نداریم.»

پاندمی کووید-19 در سراسر جهان جانفرسا بوده است؛ اما آمریکای لاتین بیشتر و سخت‌تر از سایر نقاط جهان آسیب دیده است. بر اساس تجزیه‌وتحلیل نیویورک‌تایمز، این منطقه، با کمتر از 10درصد از جمعیت جهان، تقریبا یک‌سوم از کل مرگ‌ومیرهای ثبت‌شده بر اثر کووید-19 را در دنیا تشکیل می‌دهد. با توجه به کم‌بودن میزان واکسیناسیون در بسیاری از کشورها -بخشی از آن به این دلیل است که ابتدا کشورهای ثروتمند برای شهروندان خود واکسن تهیه کردند- ویروس هنوز در این منطقه در حال جولان و ویرانگری است.

از ابتدای پاندمی، آمریکای لاتین جزو مناطقی در جهان بوده که دوره‌های بسیار دشواری از شیوع کووید را دیده است، در عین حال چندین کشور آمریکای جنوبی هم‌اکنون بالاترین میزان مرگ‌ومیر روزانه را در این بحران ثبت می‌کنند.

بانک جهانی هشدار می‌دهد: «حتی اگر محدودیت‌های کووید-19 به پایان برسد و دانش‌آموزان به‌زودی به کلاس برگردند، ممکن است بسیاری از کودکان هرگز برنگردند و کسانی هم که به مدرسه برمی‌گردند بسیار از آموزش جا مانده‌اند که بی‌شباهت به وضعیت نقاطی نیست که سال‌ها درگیر جنگند.»

مایکل می‌گوید من چیزی یاد نمی‌گیرم. این، مادر را نگران می‌کند.

دنیایی که کوچک‌تر می‌شود

حتی قبل از همه‌گیری، فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در محل زندگی خانم واسکز اتفاق کوچکی نبود. او و فرزندانش در انتهای جاده‌ای خاکی زندگی می‌کنند، آن‌سوتر از بوگوتا، پایتخت کلمبیا، شهری پُر از نابرابری در یکی از نقاط سرشار از نابرابری جهان. در اینجا خشونت و جنایت به اندازه چرخ‌دستی بستنی که هر روز بعد از ظهر دور محوطه می‌چرخد​​، معمول است.

بسیاری از فرزندان خانواده‌هایی که اینجا زندگی می‌کنند، کامپیوتر، اینترنت یا کسانی را که بتواند در تکالیف درسی به آنان کمک کنند، ندارند. غالبا یک تلفن همراه برای خانواده وجود دارد که دانش‌آموزان را برای برقراری ارتباط با مدرسه به زحمت می‌اندازد!

خانم واسکز در چهارده‌سالگی برای کمک به خواهر و برادرش ترک تحصیل کرد و این بزرگ‌ترین حسرت او بوده است. مسافرخانه‌ای که او تمیز می‌کند دور از خانه است. گاهی مجبور است بیش از یک روز از فرزندانش دور باشد؛ با شیفت کاری‌ای که گاهی 24 ساعت و رفت‌وآمدی که حداقل چهار ساعت طول می‌کشد. حتی با وجود این، او به‌ندرت حداقل دستمزد ماهانه کشور را دریافت می‌کند.

فرزندانش -زیمنا، هشت ساله، امانوئل دوازده ساله، مایکل سیزده ساله و کارن پانزده ساله قبل از غوغای ویروس، به مدارس دولتی اطراف می‌رفتند. کارن می‌خواست دکتر شود. مایکل، هنرپیشه. امانوئل، افسر پلیس و زیمنا هنوز تصمیم نگرفته بود.

اواخر ماه می، دو پسر در مدرسه ثبت‌نام کردند، اما به‌سختی ادامه می‌دادند و سعی می‌کردند برگه‌های کاری را که معلمان آنان هر هفته از طریق واتساپ ارسال می‌کردند، پُر کنند. آنان کامپیوتر ندارند و چاپ هر صفحه از تکالیف درسی برای خانم واسکز 15 سنت هزینه دارد؛ بعضی از تکالیف ده‌ها صفحه است؛ گاهی او پول دارد و گاهی ندارد.

هر دو دختر هم کاملا ترک تحصیل کرده بودند. زیمنا درست قبل از پاندمی سال گذشته جایگاه خود را در مدرسه از دست داد؛ اتفاقی که در مدارس شلوغ کلمبیا رایج است.

کارن گفت زمانی که این کشور در مارس 2020 به قرنطینه فرو رفت، ارتباطش با مربیان قطع شد. حالا او می‌خواست برگردد، اما خانواده‌اش به‌ طور تصادفی تبلتی را که مدرسه به او قرض داده بود، شکسته بودند. او می‌ترسید اگر بخواهد ثبت‌نام کند، مدرسه تاوان تبلت را بخواهد و مادرش پولی برای پرداخت ندارد.

سازمان ملل گفته است که مدارس تعطیل‌شده به‌دلیل شیوع همه‌گیری باید در اسرع وقت بازگشایی شوند و تخمین زده است که تحصیل بیش از 600 میلیون کودک در معرض خطر است. یونیسف گفت یادگیری از راه دور برای یک‌سوم دانش‌آموزان در سراسر جهان دور از دسترس است

واسکز به‌خصوص نگران مایکل بود. برای مایکل شب‌هایی که با عمویش به‌ دنبال کار می‌گذشت، جذاب بود، مثل ماجراجویی دزدان دریایی: ملاقات با افراد جدید، جست‌وجوی گنج، اسباب‌بازی، کفش، غذا، پول و….

این، مادر را خشمگین می‌کرد و می‌ترسید هر چه مایکل زمان بیشتری را با چرخ‌دستی مواد بازیافتی بگذراند، دنیای او کوچک‌تر شود.

واسکز به افرادی که برای امرار معاش زباله‌گردی می‌کردند، احترام می‌گذاشت. او این کار را هنگامی که امانوئل را باردار بود، انجام می‌داد؛ اما نمی‌خواست مایکل از آن زندگی راضی باشد. زن هنگام کار در مسافرخانه و تمیزکردن دستشویی‌ها و حمام‌ها آینده فرزندانش را تصور می‌کرد: پشت کامپیوتر نشسته و مشغول کار. او گفت مردم را می‌بینم که می‌گویند «نگاه کنید! اینها بچه‌های گلوریا هستند. آنها مجبور نیستند همان سرنوشت مادرشان را تاب بیاورند.»

کارشناسان هشدار می‌دهند تا دولت‌ها دانش‌آموزان را به مدرسه برنگردانند، ابعاد کامل خُسران آموزشی ناشی از همه‌گیری روشن نخواهد شد.

دی گروپلو، از بانک جهانی، گفت او می‌ترسد بسیاری از کودکان، به‌ویژه فقیرترها بدون رایانه و اینترنت، تحصیلات را رها کنند؛ زیرا می‌بینند چقدر عقب مانده‌اند.

اواسط ماه ژوئن، وزارت آموزش‌وپرورش کلمبیا اعلام کرد همه مدارس پس از تعطیلات جولای به دوره‌های حضوری بازمی‌گردند. با وجود آمار مرگ‌ومیر کرونا، مقامات تشخیص داده‌اند هزینه بسته‌ماندن مدارس بسیار سنگین است. اما در حالی که مدیران مدارس در تلاشند خود را برای بازگشت آماده کنند، برخی می‌پرسند با وضعیت شیوع کووید-19 و پیامدهایی که تا کنون داشته، چه تعداد دانش‌آموز و معلم در مدارس حاضر می‌شوند؟

سازمان ملل: مدارس را باز کنید

در میانه غوغای کرونا، گاردین گزارش داد که سازمان ملل متحد خواستار بازگشایی مدارس در اسرع وقت شده است.

سازمان ملل گفته است که مدارس تعطیل‌شده به‌دلیل شیوع همه‌گیری باید در اسرع وقت بازگشایی شوند و تخمین زده است که تحصیل بیش از 600 میلیون کودک در معرض خطر است.

«این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد»؛ این را جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، به خبرنگاران در ژنو گفت و افزود: «نمی‌توان برای بازگشایی مدارس منتظر واکسیناسیون تمامی معلمان و دانش‌آموزان شد.»

یونیسف گفت یادگیری از راه دور برای یک‌سوم دانش‌آموزان در سراسر جهان دور از دسترس است. در جنوب شرقی آسیا و پاسیفیک، 80 میلیون کودک در حالی که مدارس‌شان تعطیل بود، امکان یادگیری از راه دور نداشتند.

منبع: نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.