امید در رگ‌های«منصوره»

«خانه هلال» لب‌های تشنه روستایی در خوزستان را سیراب می‌کند

در 40 کیلومتری شهرستان شادگان، روستایی واقع شده که 208 حلقه چاه نفت در دل دارد، به ظاهر ثروتمند اما در حقیقت محروم از امکانات اولیه زندگی مثل آب آشامیدنی. «منصوره» نام روستاست. درست است در گذشته‌های نه چندان دور یکی از روستاهای سرسبز و شاداب در میانه تالاب شادگان بود اما این روزها خشکسالی و بی‌آبی، برق شادی را از چشم اهالی گرفته و ناامیدی و رنج را به‌جایش گذاشته است. دیگر نه رودخانه «جراحی» که قبلا از میانه روستا می‌‌گذشت آبی دارد نه لوله‌های قدیمی 8 اینچی توان رساندن آب به خانه‌های روستا را دارند. این در حالی است که کانال انتقال آب جنوب به شرق کشور درست از میان زمین‌های این روستا می‌گذرد. از ابتدای تابستان امسال چالش بی‌آبی سخت‌تر از گذشته گریبان مردم منصوره را گرفته و خانه هلال روستا برای حل مشکلات اهالی پیشقدم شده است.

روزگاری روستای منصوره شاهد زندگی 1100 خانوار بود. همسایه با 208 حلقه چاه نفتی که هیچ عایدی برای آنها نداشته و ندارد. رفته‌رفته آب رودخانه جراحی هم که زندگی مردم به آن وابسته بود خشک شد. زمین‌های کشاورزی به شوره‌زار تبدیل شد و دام‌های گرسنه و تشنه در معرض مرگ قرار گرفتند. روستاییان مجبور شدند برای نجات از این وضعیت با فروختن دام‌هایشان و دل کندن از اراضی کشاورزی راهی حاشیه شهرها شوند. حالا از 1100 خانوار روستا تنها 370 خانوار مانده‌اند و با بی‌آبی و بی‌برقی در نبردند.

«ابراهیم سالمی» یکی از جوان‌های 26 ساله این روستای نفت‌خیز است. او مانند خیلی از رفقای جوان و تحصیل‌کرده روستا دلش برای زادگاهش می‌سوزد. به‌خاطر همین بی‌وقفه کوشیده تا با ایجاد خانه هلال در روستا و شروع فعالیت‌های داوطلبانه خود، راه نجاتی برای روستایش پیدا کند: «روزگاری در روستای ما مردم به کشت و کار هندوانه، خربزه، شلتوک، گندم و جو مشغول بودند. دامپروری حسابی در روستا رونق داشت و رودخانه جراحی شادابی و سرزندگی را به روستا هدیه می‌کرد.»

همینطور که با ما درباره وضعیت سیاه این روزهای مردم روستایش حرف می‌زند گاه بغض مانع از حرف زدنش می‌شود و می‌گوید اکثر جوانان روستا تحصیل‌کرده و خلاقند اما با وجود زندگی زیر سایه منابع اقتصادی از حداقل امکانات محرومند: «درمانگاه روستا فقط در ساعات اداری باز است و اگر مردم در ساعت غیر اداری نیاز به درمان داشته باشند باید راهی اهواز شوند. جاده دسترسی روستای منصوره به اهواز جاده خصوصی است که متعلق به سازمان انتقال آب از جنوب به شرق کشور است و راه‌بندها مسیر تردد را برای مردم سخت می‌کنند. هرگونه اتفاقی که در این مسیر برای اهالی روستا بیفتد کسی پاسخگو نیست.»

مشکل اهالی روستای منصوره تنها کمبود آب نیست، برق 193 آمپری روستا هم امان مردم را بریده و حتی یک خانواده را سال گذشته بی‌مادر کرده است. اینها را سالمی برایمان روایت می‌کند و می‌گوید: «فشار برق در روستای ما به‌حدی کم است که امکان استفاده از لوازم برقی را نداریم و به محض استفاده زیاد قطع می‌شود.» بچه‌های روستا از حداقل امکانات تفریحی محرومند و تنها سالن ورزشی روستا که سال‌ها پیش توسط شرکت نفت ساخته شد به علت بدهی پیمانکار بسته است.»

 

دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن به روستا رسید

همه این مسائل و مشکلات سال 90 ابراهیم را بر آن داشت تا با رایزنی‌های بسیار کانون هلال‌احمر را در روستا راه‌اندازی و بستر ارایه خدمات به اهالی را فراهم کند: «کانون هلال‌احمر که راه‌اندازی شد کمی راه خدمات‌رسانی به مردم روستا باز شد؛ از آموزش کودکان گرفته تا برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری. حالا 8 ماهی است که کانون هلال‌احمر روستا به خانه هلال تبدیل شده و این مهم شرایط کمک‌رسانی به روستا را به همت خیرین بیشتر کرده است. در چند ماه اخیر که مردم با چالش بحران آب دست‌وپنجه نرم می‌کردند موفق شدیم با انتقال مشکلات و جلب مشارکت خیرین، نیروهای سپاه و ارتش شاهد آبرسانی به روستا باشیم.»

او در سایه خانه هلال موفق شده تا دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن را در روستا مستقر و بالغ بر 14 هزار و 500 لیتر آب برای مردم تأمین کند:« علاوه بر این تا به‌حال 800 بسته آب معدنی بین مردم روستا توزیع کرده‌ایم و امیدواریم با تعویض لوله انتقال آب روستا که فرسوده و شکسته است، مشکل تأمین آب حل شود.»

 

از جنس همین مردم

در روزهایی که قصه بی‌آبی روستاهای خوزستان نقل محافل و مجالس است، خانه‌های هلال امید مردم این مناطق برای حل مشکلات پیش رویشان هستند. خانه‌هایی که همه اعضایشان از جنس همین مردم روستایی و درد کشیده‌اند و می‌توانند پل ارتباطی خوبی بین مردم و مسئولان باشند. مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به نقش مثبت خانه‌های هلال در روستاهای خوزستان می‌گوید: «خوشبختانه امروز شاهد فعالیت‌های خوب خانه هلال شهید سردار سلیمانی در روستای منصوره شادگان در زمینه استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها در روستا و رفع مشکل مردم هستیم و امیدواریم این حرکت‌ها در سراسر استان ادامه یابد.»

جمعیت هلال‌احمر به دنبال تأمین کمی و کیفی آب شرب در روستاهای خوزستان است و در این راستا می‌کوشد با شناسایی مناطقی که تنش آبی جدی دارند نسبت به استقرار دستگاه آب‌شیرین‌کن و تصفیه آب به همت خیرین در اختیار شهروندان خوزستانی اقدام کند.

«علی خدادادی» با بیان اینکه  انتقال آب با تانکر به خوزستان، یک راهکار کوتاه‌مدت بوده و ما به‌دنبال این هستیم تا دستگاه‌های تصفیه آب در ابعاد بزرگ را در این استان مستقر کنیم، می‌گوید: «این کار باعث می‌شود تا مردم  در بلندمدت با مشکل آب مواجه نشوند.»

او در خصوص آخرین اقدامات جمعیت هلال‌احمر برای رسیدگی به مشکلات کم‌آبی در این استان توضیح می‌دهد: «جمعیت هلال‌احمر امروز در راستای کمک‌رسانی به مردم خوزستان و کمک به حل چالش بی‌آبی در این استان به‌دنبال جذب مشارکت‌های مردمی و همکاری با سایر دستگاه‌ها بوده تا منابع آب پایدار را برای مردم خوزستان ایجاد کند.»

به گفته خدادادی، جمعیت هلال‌احمر به دنبال تأمین کمی و کیفی آب شرب در روستاهای خوزستان است و در این راستا می‌کوشد با شناسایی مناطقی که تنش آبی جدی دارند نسبت به استقرار دستگاه آب‌شیرین‌کن و تصفیه آب به همت خیرین در اختیار شهروندان خوزستانی اقدام کند.

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان می‌افزاید: «با شرکت‌های دانش‌بنیان استان خوزستان نیز قراردادهایی منعقد شده و تاکنون ۷۲ هزار لیتر آب شرب بهداشتی به‌واسطه قراردادی که با این شرکت‌ها منعقد شده به‌زودی در اختیار مردم خوزستان قرار می‌گیرد. این اقدامات علاوه بر کمرنگ کردن مشکل تأمین آب آشامیدنی مردم، کمک بسزایی به رونق کار این شرکت‌ها و برطرف کردن قسمتی از مشکل بیکاری خواهد کرد.»

او تأکید می‌کند: «از ظرفیت خانه‌های هلال در راستای بررسی مشکلات مردم و نیازسنجی نیز استفاده می‌شود تا به‌صورت دقیق خدمات به مردم ارایه شود. ما در کنار ارتش که لوله‌کشی و انتقال آب به وسیله تانکر را انجام می‌دهد، در حال خدمت‌رسانی هستیم و هم‌افزایی خوبی در استان خوزستان به‌وجود آمده تا مشکلات مردم به‌سرعت حل شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.