قدردانی شاگردان شجریان در غیاب استاد

رونمایی از یک اثر درباره شجریان به بهانه تولد هشتاد سالگی

مراسم نکوداشت محمدرضا شجریان، عصر روز سه‌شنبه یکم مهرماه، توسط شاگردانش برگزار شد. در این مراسم از نقاشی پرتره او رونمایی شد.

مریم دوباره – شهروند آنلاین: مراسم نکوداشت محمدرضا شجریان به مناسبت هشتادسالگی او، عصر روز سه‌شنبه یکم مهرماه در خانه هنر ایرانی برگزارشد.

ایلیا محمدی‌نیا (مدیر کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان)، وحید تاج و تعدادی دیگر از شاگردان استاد شجریان به همراه برخی از اهالی رسانه در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم ایلیا محمدی‌نیا به حضار خوش‌آمد گفت.

او گفت: قرار بود مکان بزرگ‌تری را برای برگزاری مراسم انتخاب کنیم که همه بتوانند بیایید،همه اعضای کارگاه حق داشتند در مراسم حضور یابند.

او افزود: ما هم می‌توانستیم مراسم  امسال را برگزار کنیم و هم می‌توانستیم برگزارش نکنیم که در نهایت تصمیم گرفتیم آنرا با تعداد کمی از اهالی کارگاه برگزار کنیم.

در ادامه مراسم رضا طیبی یکی از شاگردان استاد شجریان به نمایندگی اعضای کارگاه یادداشتی را خواند.

پس از آن از پرتره استاد شجریان که توسط حسین اسماعیلی کشیده شده، رونمایی شد.

در ادامه  آیین رونمایی حسین اسماعیلی خطاب به حاضران گفت: سال گذشته تصمیم گرفتیم کارهای فرهنگی کنیم.

مهم این بود که برای برخی بزرگان عرصه فرهنگ و هنر کشور مراسم بزرگداشت برگزار کنیم و در ابتدا به بزرگانی چون حافظ و سعدی و دیگر مفاخر فکر کردیم.

اسماعیلی در ادامه گفت: با ایلیا محمدی‌نیا گفتگو کردم و به او گفتم می خواهم کاری کنیم و این شد که فضا را برای بزرگداشت آماده کردیم.

او گفت: اما نمی‌دانستیم برای چه کسی مراسم برگزار کنیم.

طی صحبت‌ها من گفتم این مراسم را برای استاد شجریان برگزار کنیم که نظر ایلیا محمدی‌نیا مثبت بود و با پیشنهادم موافقت کرد.

سپس عکس‌هایی را آورد که خودش گرفته بود. از میان آنها یکی را انتخاب کردیم و انتخاب‌مان همان است که امروز نقاشی‌اش را می بینید.

در این زمینه آنچه برایم اهمیت داشت این بود که عکس گویای بزرگی استاد شجریان باشد و نگاه نافذ ایشان نیز برایم مهم بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه پرتره استاد شجریان را طی ۱۸ ساعت کشیده است، گفت: مسئله مهم ساختاری بود که باید انتخاب می‌کردیم.

رنگ فیروزه‌ای که در اثر کاربرد بسیار داشته، جایگاه ویژه‌ای در ایران دارد، حتی با رنگ فیروزه‌ای در نقاشی، گذشته‌ای به استاد داده‌ام.

طرح‌ها نمادهای ایرانی هستند و کاشی‌ها و موتیف‌ها را به یاد می‌آورد، و حتی می‌توان گفت نماد نت‌های موسیقی هستند.

البته باید بگویم همکاران دیگر نیز به من کمک کردند و از آنها ممنونم.

حسین اسماعیلی در بخشی از صحبت‌هایش اذعان داشت: البته من بخشی از زندگی‌ام را مدیون استاد هستم.

من خوشنویسی می‌کردم و تمام آثارم را  بر اساس صدای استاد و آنچه می‌خواند، می‌نوشتم. در ادامه مراسم از طرح کوچک پرتره نیز رونمایی شد.

ایلنا محمدی‌نیا درادامه گفت: قرار شد پرتره به خانواده استاد شجریان تقدیم شود که همایون گفت آن را به خانه موسیقی بدهیم تا آن را به بالاترین قیمت بفروشند.

محمدی گفت: قرار است پول حاصل از آن را به خانواده استاد شجریان بدهیم که صرف هنرمندان عرصه موسیقی و آنهایی که با مشکلات اقتصادی مواجهند، شود.

حال نیز قرار است پس از اتمام مراسم پرتره را به خانه موسیقی ببریم.

او افزود: در کنار تابلو، آقای یدالله کابلی تابلویی با خط کشیده و طی آن تمام آثار استاد شجریان را با خط شکسته به زیبایی نوشته است.

ایشان نیز گفته‌اند تابلو را به خانواده استاد شجریان می‌دهم تا خانه موسیقی آن را نیز مانند پرتره بفروش رسانند.

در این مراسم از نقاشی پرتره او رونمایی شد
مدعوین و شاگردان استاد شجریان کیک تولد ایشان را بریدند

در ادامه شاگردان استاد شجریان به نوبت بداهه‌خوانی کردند که عبارت بودند از رضا طیبی، پارسا حسنلو، مهدی امامی، علیرضا مکیلی‌منش، غلامرضا رضایی، وحید تاج و مهران زمانی یکتا.

سپس ایلیا محمدی‌نیا  گفت: امسال نمایشگاهی از پرتره‌های استاد شجریان خواهیم داشت.

نمایشگاه عکسی نیز با محوریت پرتره‌های استاد به مناسبت هشتادمین سال تولد ایشان برگزار خواهد شد که هفته آینده درباره این اتفاقات جلسه‌ای خواهیم داشت.

در پایان مراسم مدعوین و شاگردان استاد کیک تولد ایشان را بریدند و سپس مراسم امضای یادگاری بر پوستر استاد محمدرضا شجریان برگزار شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.