خلبان‌های افغانستان در لیست کشتار طالبان

با اینکه طالبان هر روز مناطق بیشتری در افغانستان را تحت اشغال در می‌آورد اما یک نقطه ضعف عمده نسبت به دولت دارد: نیروی هوایی.
در نتیجه طالبان، خلبانان را هدف قرار داده و به گزارش رویترز نیروهای طالبان ۷ خلبان افغان را طی چند ماه گذشته ترور کرده‌اند؛ اکثرا این خلبانان در ساعات غیرکاری و در خارج از پایگاه هوایی کشته شده‌اند.

اما تنها خلبانان مورد حمله و کشتار طالبان نبوده و هواپیماهای ارتش نیز هدف قرار گرفته‌اند. در ماه ژوئن گذشته یک هلیکوپتر Mi-17 ارتش با دو خلبان خود منهدم شد که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفت.
«دستگیر زمری»، سرگرد نیروی هوایی، پس از حمله به خلبانان به فکر انتقال به شهری امن‌تر بود و با یک خریدار املاک قرار داشت.
او و کارمند بنگاه معاملات املاک همراهش سر قرار حاضر شدند اما به جای خریدار با یک فرد مسلح روبه‌رو شدند. بدن بی‌جان این سرگرد و کارمند املاک در حالی پیدا شد که به سر «زمری» شلیک شده بود.
ماه دسامبر گذشته نیز خلبان مسعود اَتَل در راه خرید میوه بود که به او شلیک و در خودروی خود با شلیک ۱۱ گلوله کشته شد.
گفته می‌شود که او از سمت طالبان تهدید شده و به دولت افغانستان درخواست بادیگارد و خودروی ضدگلوله داده بود که درخواستش رد شده بود.
خانواده‌های قربانیان می‌گویند دولت افغانستان امنیت این نیروها را تأمین نکرده و حقوق آنها نیز بارها عقب افتاده است.
در چنین وضعیتی نیروی هوایی افغانستان نقشی حیاتی برای این کشور ایفا می‌کند‌. نیروی هوایی این کشور شامل 13 هلیکوپتر Mi-17، شصت‌وپنج خلبان، ۳۳۹ پرسنل و ۱۶۰هواپیماست که هم‌اکنون ۱۴۰فروند از آنها قابل استفاده و بقیه در دست تعمیر هستند.

متأسفانه با توجه به ترورهای اخیر بسیاری از این نیروها افغانستان را ترک کرده یا در حال ترک این کشور به دنبال یافتن مکانی امن برای خود و خانواده‌هایشان هستند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: News9

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.